Розробка моделі системи обслуговування групових заявок в потоці пасажирів громадського транспорту

Автор(и)

  • Lev Raskin Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-9015-4016
  • Oksana Sira Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-4869-2371
  • Oleksii Palant Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0001-8178-6874
  • Yevgeniy Vodovozov Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.180562

Ключові слова:

система масового обслуговування, міський громадський транспорт, розподіл вимог в груповій заявці, розподіл числа відмов

Анотація

Запропоновано математичну модель системи масового обслуговування потоку пасажирів міського громадського транспорту. Отримана модель відрізняється від канонічних моделей теорії масового обслуговування урахуванням принципових особливостей реальних систем. По-перше, процес обслуговування розбитий на наступні один за одним різні сеанси обслуговування. По-друге, заявки на вході і на виході системи є груповими. По-третє, інтенсивності вхідного потоку в різних сеансах обслуговування різні. По-четверте, закони розподілу числа вимог в групових заявках для різних сеансів різні. По-п'яте, закони розподілу числа заявок в групах на вході системи і виході з неї також різні.

Розроблено критерій ефективності системи обслуговування. Критерій заснований на розрахунку розподілу ймовірностей станів системи обслуговування на вході системи і аналогічного розподілу на виході системи. Ці розподілу визначаються незалежно для кожного сеансу обслуговування, на які розбивається весь цикл обслуговування. Чисельне значення критерію задається відношенням середнього числа відмов в обслуговуванні до середнього числа вимог в сумарному входить потоці за весь цикл обслуговування. Його можна використовувати для оцінки ефективності системи обслуговування на будь-якому обраному часовому інтервалі протягом доби, т. я. значення запропонованого критерію залежить від довжини інтервалу між сеансами, яка визначається числом транспортних засобів на маршруті.

Отримані моделі адекватно відображають процес функціонування системи, що дає можливість прогнозувати безліч різних ситуацій і оцінювати наслідки пропонованих рішень. При цьому виникає можливість прогнозування транспортної забезпеченості населення та визначення кількісних значень ефективності функціонування системи міського громадського пасажирського транспорту

Біографії авторів

Lev Raskin, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра розподілених інформаційних систем і хмарних технологій

Oksana Sira, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, професор

Кафедра розподілених інформаційних систем і хмарних технологій

Oleksii Palant, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002

Доктор економічних наук, доцент

Кафедра підприємництва та бізнес-адміністрування

Yevgeniy Vodovozov, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра підприємництва та бізнес-адміністрування

Посилання

  1. Vel'mozhin, A. V., Gudkov, V. A., Kulikov, A. V., Serikov, A. A. (2002). Effektivnost' gorodskogo passazhirskogo obshchestvennogo transporta. Volgograd, 256.
  2. Venttsel', E. S. (2005). Teoriya veroyatnostey. Moscow: Vysshaya shkola, 576.
  3. Glurman, V. E. (2006). Teoriya veroyatnostey i matematicheskaya statistika. Moscow: Vysshaya shkola, 404.
  4. Borovkov, A. A. (1986). Teoriya veroyatnostey. Moscow: Nauka, 386.
  5. Kramer, G. (1975). Matematicheskie metody statistiki. Moscow: Mir, 638.
  6. Borovkov, A. A. (1984). Matematicheskaya statistika. Moscow: Nauka, 472.
  7. Matveev, V. F., Ushakov, V. G. (1984). Sistemy massovogo obsluzhivaniya. Moscow: MGU, 240.
  8. Kleynrok, L. (1979). Teoriya massovogo obsluzhivaniya. Moscow: Mashinostroenie, 432.
  9. Afanas'eva, L. G., Rudenko, I. V. (2012). G|G|∞ queues and their applications to the transport models analysis. Theory of Probability and its Applications, 57 (3), 375–395. doi: https://doi.org/10.4213/tvp4460
  10. Monsik, V. B., Skrynnikov, A. A., Fedotov, A. Y. (2010). Queuing system with group service of nonordinary flow of demands. Nauchniy vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo tehnicheskogo universiteta grazhdanskoy aviatsii, 157, 42–50.
  11. Monsik, V. B., Skrynnikov, A. A., Fedotov, A. J. (2012). Multichannel queuing system indivisible group of applications with a queue of unlimited length. Nauchniy vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo tehnicheskogo universiteta grazhdanskoy aviatsii, 184, 108–112.
  12. Banik, A. D. (2015). Single server queues with a batch Markovian arrival process and bulk renewal or non-renewal service. Journal of Systems Science and Systems Engineering, 24 (3), 337–363. doi: https://doi.org/10.1007/s11518-015-5268-y
  13. Sharma, R. (2014). Mathematical Analysis of Queue with Phase Service: An Overview. Advances in Operations Research, 2014, 1–19. doi: https://doi.org/10.1155/2014/240926
  14. Daw, A., Pender, J. (2019). On the distributions of infinite server queues with batch arrivals. Queueing Systems, 91 (3-4), 367–401. doi: https://doi.org/10.1007/s11134-019-09603-4

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-10

Як цитувати

Raskin, L., Sira, O., Palant, O., & Vodovozov, Y. (2019). Розробка моделі системи обслуговування групових заявок в потоці пасажирів громадського транспорту. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(3 (101), 51–56. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.180562

Номер

Розділ

Процеси управління