Мінімізація транспортних ризиків у логістиці за рахунок вибору маршруту доставки вантажу з мінімальною прогнозованою кількістю дорожньо-транспортних пригод

Автор(и)

  • Mykhailo Oklander Одеський національний політехнічний університет пр. Шевченка, 1, м. Одеса, Україна, 65044, Україна https://orcid.org/0000-0002-1268-6009
  • Oksana Yashkina Одеський національний політехнічний університет пр. Шевченка, 1, м. Одеса, Україна, 65044, Україна https://orcid.org/0000-0002-8028-575X
  • Dmytro Yashkin Одеський національний політехнічний університет пр. Шевченка, 1, м. Одеса, Україна, 65044, Україна https://orcid.org/0000-0002-4665-7257

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.181612

Ключові слова:

прогнозована кількість ДТП, вибір маршруту, доставка вантажів, Парето-оптимальність маршруту, регіональна кластеризація

Анотація

Запропоновано науково-методичний підхід вибору маршруту з мінімальною прогнозованою кількістю ДТП серед декількох можливих маршрутів, які пов’язують пункти відправлення та призначення, який ґрунтується на трьох кроках: на першому кроці будується орієнтований граф, який включає пункти відправлення, доставки та проміжні пункти, які поєднані ребрами з вказаними відстанями між пунктами; на другому кроці для кожного ребра розраховується прогнозована кількість ДТП, як добуток відстані, яку має проїхати вантажівка дорогою певного регіону на показник ДТП, який розраховано для даного регіону; на третьому кроці визначається маршрут з мінімальною прогнозованою кількістю ДТП.

Особа, яка приймає рішення, може керуватися двома стратегіями: перша стратегія – вибір найкоротшого шляху доставки – при цьому мінімізуються витрати на доставку; друга стратегія – вибір маршруту з мінімальною прогнозованою кількістю ДТП – при цьому мінімізуються показники аварійності. В дослідженні сформульовано задачу багатофакторної оптимізації за відстанню та за прогнозованою кількістю ДТП й запропоновано її Парето-оптимальний розв’язок.

Запропонований метод може бути корисним в діяльності транспортних та логістичних підприємств при обґрунтуванні найбільш безпечних маршрутів з доставки вантажів з урахування важливості мінімізації витрат на доставку.

В програмне забезпечення інтерактивних карт та навігаційних систем входять широко відомі методи визначення найкоротшої відстані, маршруту з найменшим часом, або маршруту з уникненням «заторів». Пропонується розглянути питання щодо додавання алгоритму, який розроблено за запропонованим методом вибору маршруту з мінімальною прогнозованою кількістю ДТП, як одної з альтернатив вибору оптимального маршруту

Біографії авторів

Mykhailo Oklander, Одеський національний політехнічний університет пр. Шевченка, 1, м. Одеса, Україна, 65044

Доктор економічних наук, професор

Кафедра маркетингу

Oksana Yashkina, Одеський національний політехнічний університет пр. Шевченка, 1, м. Одеса, Україна, 65044

Доктор економічних наук, професор

Кафедра маркетингу

Dmytro Yashkin, Одеський національний політехнічний університет пр. Шевченка, 1, м. Одеса, Україна, 65044

Асистент

Кафедра маркетингу

Посилання

  1. Oklander, M. A. (2004). Lohistychna systema pidpryiemstva. Odessa: Astroprynt, 312.
  2. Oklander, M., Oklander, T., Pedko, I., Yashkina, O. (2017). Development of the subsystem of forecasting for the system of marketing information management at an industrial enterprise. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (3 (89)), 39–51. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.111547
  3. Fuchs, H. (2009). Risk orientation in logistics: a management approach to risk treatment in logistics systems. Graz: Verl. der techn. Univ. Graz, 182.
  4. Vitlinskyy, V. V., Skitsko, V. I. (2013). Conceptual grounds of modelling and managing logistics risk of an enterprise. Problemy ekonomiky, 4, 246–253.
  5. Yashkin, D. S. (2016). Optimization methods in management of industrial enterprises logistics risks. ECONOMICS: time realities, 5 (27), 52–58.
  6. Mitchell, E. M., Kovach, J. V. (2016). Improving supply chain information sharing using Design for Six Sigma. European Research on Management and Business Economics, 22 (3), 147–154. doi: https://doi.org/10.1016/j.iedee.2015.02.002
  7. Binjammaz, T. A., Al-Bayatti, A. H., Al-Hargan, A. H. (2016). Context-aware GPS integrity monitoring for intelligent transport systems. Journal of Traffic and Transportation Engineering (English Edition), 3 (1), 1–15. doi: https://doi.org/10.1016/j.jtte.2015.09.002
  8. Wessel, N., Farber, S. (2019). On the accuracy of schedule-based GTFS for measuring accessibility. Journal of Transport and Land Use, 12 (1), 475–500. doi: https://doi.org/10.5198/jtlu.2019.1502
  9. Jereb, B. (2017). Mastering logistics investment management. Transformations in Business and Economics, 16 (1 (40)), 100–120.
  10. Al-Marafi, M. N., Somasundaraswaran, K., Ayers, R. (2019). Developing crash modification factors for roundabouts using a cross-sectional method. Journal of Traffic and Transportation Engineering (English Edition). doi: https://doi.org/10.1016/j.jtte.2018.10.012
  11. Rodrigue, J.-P., Dablanc, L., Giuliano, G. (2017). The freight landscape: Convergence and divergence in urban freight distribution. Journal of Transport and Land Use, 10 (1), 557–572. doi: https://doi.org/10.5198/jtlu.2017.869
  12. Slavinska, О., Stozhka, V., Kharchenko, A., Bubela, A., Kvatadze, A. (2019). Development of a model of the weight of motor roads parameters as part of the information and management system of monetary evaluation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (97)), 46–59. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156519
  13. Yucelgazi, F., Yitmen, İ. (2018). An ANP Model for Risk Assessment in Large-Scale Transport Infrastructure Projects. Arabian Journal for Science and Engineering, 44 (5), 4257–4275. doi: https://doi.org/10.1007/s13369-018-3314-z
  14. Guliuev, N. U. (2012). Nonlinear model of the effect of traffic congestion on the functional state of driver. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (55)), 51–53. Available at: http://journals.uran.ua/eejet/article/view/3301/3102
  15. Bener, A., Yildirim, E., Özkan, T., Lajunen, T. (2017). Driver sleepiness, fatigue, careless behavior and risk of motor vehicle crash and injury: Population based case and control study. Journal of Traffic and Transportation Engineering (English Edition), 4 (5), 496–502. doi: https://doi.org/10.1016/j.jtte.2017.07.005
  16. Nævestad, T.-O., Bjørnskau, T., Hovi, I. B., Phillips, R. O. (2014). Safety outcomes of internationalization of domestic road haulage: a review of the literature. Transport Reviews, 34 (6), 691–709. doi: https://doi.org/10.1080/01441647.2014.981883
  17. Kyriakidis, E. G., Dimitrakos, T. D. (2017). Stochastic single vehicle routing problem with ordered customers and partial fulfilment of demands. International Journal of Systems Science: Operations & Logistics, 6 (3), 285–299. doi: https://doi.org/10.1080/23302674.2017.1381888
  18. Hashemi, Z., Tari, F. G. (2016). A Prufer-based genetic algorithm for allocation of the vehicles in a discounted transportation cost system. International Journal of Systems Science: Operations & Logistics, 5 (1), 1–15. doi: https://doi.org/10.1080/23302674.2016.1226980
  19. Dijkstra, E. W. (1959). A note on two problems in connexion with graphs. Numerische Mathematik, 1 (1), 269–271. doi: https://doi.org/10.1007/bf01386390
  20. State Statistics Service of Ukraine. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-25

Як цитувати

Oklander, M., Yashkina, O., & Yashkin, D. (2019). Мінімізація транспортних ризиків у логістиці за рахунок вибору маршруту доставки вантажу з мінімальною прогнозованою кількістю дорожньо-транспортних пригод. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(3 (101), 57–69. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.181612

Номер

Розділ

Процеси управління