Прогнозування деформацій в зоні впливу мостового переходу на підставі запропонованої математичної моделі заплавного потоку

Автор(и)

  • Olena Slavinska Національний транспортний університет вул. Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010, Україна https://orcid.org/0000-0002-9709-0078
  • Аnatolii Tsynka Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М. П. Шульгіна» пр. Перемоги, 57, м. Київ, Україна, 03113, Україна https://orcid.org/0000-0002-0357-2325
  • Iryna Bashkevych Національний транспортний університет вул. Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010, Україна https://orcid.org/0000-0001-7640-4317

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.208634

Ключові слова:

зона впливу моста, мостовий перехід, рослинність на заплавах, зависенесний потік, деформації на заплавах, заплавний потік, моделі турбулентності

Анотація

Для розробки методів прогнозування деформацій на заплавних ділянках в зоні впливу мостових переходів розроблена математична модель зависенесного потоку з трав’яною рослинністю. Задача розрахунку гідродинамічних полів швидкостей та тиску в штучно стиснутих потоках відносяться до теорії мілкої води, оскільки вертикальний розмір (глибина потоку) суттєво менший від горизонтальних розмірів, довжини та ширини. Відповідно до цього запропонована модель ґрунтується на рівнянні розподілу швидкісної структури та глибини заплавного потоку в наближенні до двовимірних залежностей з урахуванням силових факторів. Силові фактори обумовлюють опір при обтіканні рослинності на заплавних ділянках та опір розмиву дрібнозернистих ґрунтів.

Для отримання однозначного розв’язку розглядуваної задачі до представленої замкнутої системи вихідних рівнянь додані граничні і початкові умови. Ці умови дозволяють визначити рівень вільної поверхні потоку та зону впливу мостового переходу на різних етапах проходження розрахункового паводка. За скінченно-різницевими аналогами рівнянь переносу розраховано розподіл швидкостей та глибин в розрахункових створах. За допомогою ітерацій визначено поздовжню швидкість в усталеному заплавному потоці з елементами рослинності. Отримані результати розрахунку розмиву на заплавних ділянках підмостового русла рівнинної річки Сіверський Донець. Глибина заплавного потоку після розмиву визначається на основі співвідношень дійсної та нерозмивної швидкостей. При порівнянні з початковими донними відмітками розмив більшої заплави становить 0,96 м, меншої заплави – 1,28 м.

Запропоноване науково-обґрунтоване рішення з забезпечення оптимальної взаємодії заплавних потоків з мостовими переходами вносить певний вклад в підвищення надійності їх функціонування за рахунок якості проектних робіт та відповідного зниження будівельно-експлуатаційних витрат

Біографії авторів

Olena Slavinska, Національний транспортний університет вул. Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010

Доктор технічних наук, професор, декан

 

Аnatolii Tsynka, Державне підприємство «Державний дорожній науково-дослідний інститут імені М. П. Шульгіна» пр. Перемоги, 57, м. Київ, Україна, 03113

Перший заступник директора

Iryna Bashkevych, Національний транспортний університет вул. Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010

Кандидат технічних наук

Кафедра мостів, тунелів та гідротехнічних споруд

Посилання

  1. Slavinska, О., Stozhka, V., Kharchenko, A., Bubela, A., Kvatadze, A. (2019). Development of a model of the weight of motor roads parameters as part of the information and management system of monetary evaluation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (97)), 46–59. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156519
  2. Yoon, K., Lee, S., Hong, S. (2019). Time-Averaged Turbulent Velocity Flow Field through the Various Bridge Contractions during Large Flooding. Water, 11 (1), 143. doi: https://doi.org/10.3390/w11010143
  3. Dragićević, S., Živković, N., Novković, I., Petrović, A., Tošić, R., Milevski, I. (2016). Hydrological and suspended sediment regime in the Kolubara River during the extreme year of 2014. Revista de Geomorfologie, 18 (1), 32–46. doi: https://doi.org/10.21094/rg.2016.054
  4. Lewin, J., Ashworth, P. J. (2014). The negative relief of large river floodplains. Earth-Science Reviews, 129, 1–23. doi: https://doi.org/10.1016/j.earscirev.2013.10.014
  5. Iwasaki, T., Shimizu, Y., Kimura, I. (2016). Numerical simulation of bar and bank erosion in a vegetated floodplain: A case study in the Otofuke River. Advances in Water Resources, 93, 118–134. doi: https://doi.org/10.1016/j.advwatres.2015.02.001
  6. Brown, R. A., Pasternack, G. B. (2019). How to build a digital river. Earth-Science Reviews, 194, 283–305. doi: https://doi.org/10.1016/j.earscirev.2019.04.028
  7. Vargas‐Luna, A., Duró, G., Crosato, A., Uijttewaal, W. (2019). Morphological Adaptation of River Channels to Vegetation Establishment: A Laboratory Study. Journal of Geophysical Research: Earth Surface, 124 (7), 1981–1995. doi: https://doi.org/10.1029/2018jf004878
  8. Konsoer, K., Rhoads, B., Best, J., Langendoen, E., Ursic, M., Abad, J., Garcia, M. (2017). Length scales and statistical characteristics of outer bank roughness for large elongate meander bends: The influence of bank material properties, floodplain vegetation and flow inundation. Earth Surface Processes and Landforms, 42 (13), 2024–2037. doi: https://doi.org/10.1002/esp.4169
  9. Crosato, A., Saleh, M. S. (2010). Numerical study on the effects of floodplain vegetation on river planform style. Earth Surface Processes and Landforms, 36 (6), 711–720. doi: https://doi.org/10.1002/esp.2088
  10. Västilä, K., Järvelä, J. (2017). Characterizing natural riparian vegetation for modeling of flow and suspended sediment transport. Journal of Soils and Sediments, 18 (10), 3114–3130. doi: https://doi.org/10.1007/s11368-017-1776-3
  11. Savenko, V. Ya. (1995). Matematicheskie modeli i metody rascheta kvazitrehmernyh beznapornyh potokov. Kyiv: Tekhnika, 184.
  12. Clavinska, O. S. (2011). Metod prohnozuvannia zahalnykh i mistsevykh deformatsiy pidmostovykh rusel z urakhuvanniam protsesiv u prydonniy oblasti. Avtomobilni dorohy i dorozhnie budivnytstvo, 81, 123–135. Available at: http://publications.ntu.edu.ua/avtodorogi_i_stroitelstvo/81/123-135.pdf
  13. Gaev, E. A., Nikitin, I. K. (1982). Gidrodinamika potoka pri nalichii legko pronitsaemoy sherohovatosti. Laminarnyy rezhim. Gidromehanika, 45, 65–73.
  14. Savenko, V. Ya., Slavinskaya, E. S. (2004). Modelirovanie protsessov razvitiya vnutrennih techeniy s uchetom anizotropii otkrytyh turbulentnyh potokov. Kyiv: NTU, 176.
  15. Tkachuk, S. H. (2004). Prohnozuvannia ruslovykh deformatsiy na mostovykh perekhodakh. Ch. 3-4. Kyiv: NTU, 98.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-31

Як цитувати

Slavinska, O., Tsynka А., & Bashkevych, I. (2020). Прогнозування деформацій в зоні впливу мостового переходу на підставі запропонованої математичної моделі заплавного потоку. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(7 (106), 75–87. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.208634

Номер

Розділ

Прикладна механіка