Прогнозування вологісного режиму дренажного шару дорожньої конструкції під дією навантаження

Автор(и)

  • Vyacheslav Savenko Національний транспортний університет вул. М. Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010, Україна https://orcid.org/0000-0001-8174-7728
  • Alina Kvatadze Державне агентство автомобільних доріг України вул. Фізкультури, 9, м. Київ, Україна, 03150, Україна https://orcid.org/0000-0003-3320-3798
  • Oleksandr Davydenko Національний транспортний університет вул. М. Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010, Україна https://orcid.org/0000-0003-0176-3256
  • Vitalii Stozhka ТОВ «ГРАНБУД ЛІДЕР» бул. Лесі Українки, 34, м. Київ, Україна, 01133, Україна https://orcid.org/0000-0002-5039-9852
  • Leonid Ianchuk Національний транспортний університет вул. М. Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010, Україна https://orcid.org/0000-0003-1269-1251

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.209421

Ключові слова:

напружено-деформований стан, дорожня конструкція, дренажний шар, віджимання води, понаднормативне навантаження

Анотація

Досліджено процеси формування вологісного режиму дренажного шару дорожньої конструкції під дією понаднормативного навантаження. Визначення напружено-деформованого стану проводилося за числовим експериментом в програмно-розрахунковому комплексі SCAD Office. При числовому моделюванні розглядуваної конструкції використовувалось статичне навантаження групи А2 для автомобільної дороги ІІ-ої категорії. Було проведено серію числових експериментів, які включали збільшення нормативного навантаження на 10–50 % при перезволоженні дренажного шару і ґрунту земляного полотна. Отримано розподіл ізополів та ізоліній нормальних напружень та деформацій в об’ємних елементах, що дозволило визначити товщину шару ґрунту земляного полотна – 0,67 м, з якого відбувається віджимання води під дією понаднормативного навантаження.

Ґрунтуючись на підході щодо визначення параметрів осідання ґрунту, при його висиханні або розмерзанні, отримано залежності для відносного осідання ґрунту, коефіцієнтів лінійного осідання та ущільнення ґрунту під дією понаднормативного навантаження Запропоновані залежності поєднують такі показники, як деформація під дренажним шаром, глибина поширення напружень, при яких не віджимається вода з ґрунту, оптимальна вологість та повна вологоємність ґрунту.

На основі результатів числових експериментів та параметрів осідання ґрунту визначено величину віджимання води з шару ґрунту під впливом понаднормативного навантаження, яка складає 5,4 л на м2. Отримані результати дозволяють скоригувати величину загального питомого надлишку води, що надходить в дренажну конструкцію. З урахуванням віджимання з шару ґрунту земляного полотна під впливом понаднормативного навантаження від колеса 86,25 кН загальний питомий надлишок може бути в межах від 35,4 до 22,4 л на 1 м2. Його збільшення на 18–32 % змінить вологісний режим основи дорожнього одягу та зменшить загальний модуль пружності

Біографії авторів

Vyacheslav Savenko, Національний транспортний університет вул. М. Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра транспортного будівництва та управління майном

Alina Kvatadze, Державне агентство автомобільних доріг України вул. Фізкультури, 9, м. Київ, Україна, 03150

Головний спеціаліст

Відділ інтелектуальних транспортних систем

Oleksandr Davydenko, Національний транспортний університет вул. М. Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра мостів, тунелів та гідротехнічних споруд

Vitalii Stozhka, ТОВ «ГРАНБУД ЛІДЕР» бул. Лесі Українки, 34, м. Київ, Україна, 01133

Кандидат технічних наук

Leonid Ianchuk, Національний транспортний університет вул. М. Омеляновича-Павленка, 1, м. Київ, Україна, 01010

Кандидат технічних наук

Кафедра мостів, тунелів та гідротехнічних споруд

Посилання

  1. Ruvinskiy, V. I. (1982). Optimal'nye konstruktsii zemlyanogo polotna na osnove regulirovaniya vodno-teplovogo rezhima. Moscow: Transport, 166.
  2. Dan, H.-C., Zhang, Z., Liu, X., Chen, J.-Q. (2017). Transient unsaturated flow in the drainage layer of a highway: solution and drainage performance. Road Materials and Pavement Design, 20 (3), 528–553. doi: https://doi.org/10.1080/14680629.2017.1397049
  3. Elshaer, M., Ghayoomi, M., Daniel, J. S. (2017). Methodology to evaluate performance of pavement structure using soil moisture profile. Road Materials and Pavement Design, 19 (4), 952–971. doi: https://doi.org/10.1080/14680629.2017.1283356
  4. Slavinska, О., Savenko, V., Kharchenko, A., Bubela, A. (2017). Development of a mathematical model of eevaluation of road-and-transport assets as a component of information-and-management system. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (4 (90)), 45–57. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.118798
  5. Slavinska, О., Stozhka, V., Kharchenko, A., Bubela, A., Kvatadze, A. (2019). Development of a model of the weight of motor roads parameters as part of the information and management system of monetary evaluation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (97)), 46–59. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156519
  6. Aptalaev, M., Zhalko, M. (2016). Effect of the water-and-thermal regime of the auto-road base on the pavement state. Russian Journal of Transport Engineering, 3 (4). doi: https://doi.org/10.15862/02ts416
  7. Teltayev, B. B., Suppes, E. A. (2019). Temperature in pavement and subgrade and its effect on moisture. Case Studies in Thermal Engineering, 13, 100363. doi: https://doi.org/10.1016/j.csite.2018.11.014
  8. Nosov, V. P., Dobrov, E. M., Chistyakov, I. V., Borisiuk, N. V., Fotiadi, A. A. (2017). Mathematical Modelling of Cracking Process in Concrete Pavement Highways. International Journal of Applied Engineering Research, 12 (23), 13158–13164. Available at: http://www.ripublication.com/ijaer17/ijaerv12n23_20.pdf
  9. Nuzhdin, L., Mikhaylov, V. (2018). Numerical modeling of pile foundations using SCAD office structural analysis software. PNRPU Construction and Architecture Bulletin, 9 (1), 5–18. doi: https://doi.org/10.15593/2224-9826/2018.1.01
  10. Das, A. (2015). Structural Design of Asphalt Pavements: Principles and Practices in Various Design Guidelines. Transportation in Developing Economies, 1 (1), 25–32. doi: https://doi.org/10.1007/s40890-015-0004-3
  11. Gavrilkina, A. O., Dremova, O. V., Mihaylov, V. S. (2017). Raschetnye modeli gruntovyh osnovaniy, realizuemye v programmnom komplekse Scad Office. Polzunovskiy al'manah, 2 (4), 45–48. Available at: http://elib.altstu.ru/journals/Files/pa2017_04_2/pdf/045gavrilkina.pdf
  12. Slavinska, О., Savenko, V., Bubela, A., Yaremov, A. (2018). Investigation of the work of the road construction at the sites by pipe drenes from materials of different origin. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (7 (92)), 18–26. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.126512
  13. Pirmohammad, S., Majd-Shokorlou, Y. (2020). Finite element analysis of road structure containing top-down crack within asphalt concrete layer. Journal of Central South University, 27 (1), 242–255. doi: https://doi.org/10.1007/s11771-020-4292-3
  14. Uglova, E., Tiraturyan, A., Lyapin, A. (2016). Integrated approach to studying characteristics of dynamic deformation on flexible pavement surface using nondestructive testing. PNRPU Mechanics Bulletin, 1, 111–130. doi: https://doi.org/10.15593/perm.mech/2016.2.08
  15. Zavoritskiy, V. I. (1983). Spravochnik po proektirovaniyu dorozhnykh odezhd. Kyiv: Budіvelnyk, 104.
  16. Dovidnyk No. 4. Klimatychni kharakterystyky ta klimatychne raionuvannia terytoriyi Ukrainy dlia rehuliuvannia vodno-teplovoho rezhymu v dorozhnomu budivnytstvi (2018). Kyiv. Available at: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=80182

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-08-31

Як цитувати

Savenko, V., Kvatadze, A., Davydenko, O., Stozhka, V., & Ianchuk, L. (2020). Прогнозування вологісного режиму дренажного шару дорожньої конструкції під дією навантаження. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(7 (106), 62–75. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.209421

Номер

Розділ

Прикладна механіка