Розроблення математичної моделі коливань вагону метрополітену з електромеханічними амортизаторами

Автор(и)

  • Borys Liubarskyi Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-2985-7345
  • Natalia Lukashova Харківський Національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-5556-241X
  • Oleksandr Petrenko Харківський Національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-4027-4818
  • Dmytro Iakunin Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-3995-3162
  • Oleh Nikonov Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-8878-4318
  • Olha Matsyi Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-1350-9418

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.217183

Ключові слова:

електромеханічний амортизатор, метровагон, ресорне підвішування, ходова частина, просторова кінематична схема

Анотація

Розроблено математичну модель вагону метрополітену на двох двовісних візках з осьовою характеристикою 20-20, в центральному ступені ресорного підвішування якого використані пружини і електромеханічні гасителі. Особливістю моделі є те, що вона містить наступні складові. 17 диференційних рівнянь другого порядку, які описують роботу механічної частини екіпаж-рейкова колія. 8 диференційних рівнянь першого порядку, які описують роботу 4-х електромеханічних амортизаторів. Модель доповнено трьома поліномами 32 та 63 порядків, які описують стан магнітного поля електромеханічних амортизаторів та їх електромагнітну силу, а також 4 алгебраїчними рівняннями зв’язку.

У математичній моделі системи екіпаж-рейкова колія з електромеханічними амортизаторами враховано наступні складові:

– повздовжні та поперечні коливання колісних пар візків та кузову вагону;

– параметри рейкової колії;

– електромагнітні особливості електроамортизаторів;

– збудження, що виникають завдяки нерівності колії;

– параметри шляху, властивості інших елементів ресорного підвішування.

Проведено дослідження роботи ресорного підвішування вагону метрополітену при проходженні шляху з синусоїдальною нерівністю. За цим дослідженням визначено, що електромеханічні процеси в електроамортизаторах можливо поділити на три частини. Вільні механічні складові коливань, вільні, а також вимушені електромагнітні складові. Визначено тривалість дії, амплітуди та характер складових коливань. Амплітуда коливань значно змінюється з ростом швидкості руху: з 0,01 А та 2 В при 40 км/год. до 0,9 А та 115 В при 100 км/год. Коливання носять гармонійний характер. Частота коливань відповідає частоті нерівності шляху. Електрична потужність електроамортизатора збільшується з 0,018 Вт при 40 км/год до 98 Вт при 100 км/год

Біографії авторів

Borys Liubarskyi, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, професор

Кафедра електричного транспорту та тепловозобудування

Natalia Lukashova, Харківський Національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002

Асистент

Кафедра електричного транспорту

Oleksandr Petrenko, Харківський Національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, доцент

Кафедра електричного транспорту

Dmytro Iakunin, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра електричного транспорту та тепловозобудування

Oleh Nikonov, Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, професор

Кафедра комп’ютерних технологій і мехатроніки

Olha Matsyi, Харківський національний автомобільно-дорожній університет вул. Ярослава Мудрого, 25, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук

Кафедра комп’ютерних технологій і мехатроніки

Посилання

  1. Serdobintsev, E. V., Han, Y. W. (2013). Vertical Oscillations of the Metro Wagon with Pneumatic Suspension. Mir transporta, 2, 78–84.
  2. Liubarskyi, B., Lukashova, N., Petrenko, O., Yeritsyan, B., Kovalchuk, Y., Overianova, L. (2019). Procedure for modeling dynamic processes of the electromechanical shock absorber in a subway car. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (5 (101)), 44–52. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.181117
  3. Liubarskyi, B., Lukashova, N., Petrenko, O., Pavlenko, T., Iakunin, D., Yatsko, S., Vashchenko, Y. (2019). Devising a procedure to choose optimal parameters for the electromechanical shock absorber for a subway car. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (5 (100)), 16–25. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.176304
  4. Serdobintsev, E. V., Zvantsev, P. N., Han, Y. (2014). Choice of parameters for a metro coach with pneumatic springs. World of Transport and Transportation, 1, 34–41.
  5. Lukashova, N., Pavlenko, T., Liubarskyi, B., Petrenko, O. (2018). Analysis of constructions of resports lingings of rail city electric mobile composition. Control, Navigation and Communication Systems. Academic Journal, 5 (51), 65–68. doi: https://doi.org/10.26906/sunz.2018.5.065
  6. Passazhirskoe vagonostroenie. Katalog. Kryukovskiy vagonostroitel'niy zavod. Available at: http://www.kvsz.com/images/catalogs/tsn.pdf
  7. Kolpakhch’yan, P. G., Shcherbakov, V. G., Kochin, A. E., Shaikhiev, A. R. (2017). Sensorless control of a linear reciprocating switched-reluctance electric machine. Russian Electrical Engineering, 88 (6), 366–371. doi: https://doi.org/10.3103/s1068371217060086
  8. Forster, N., Gerlach, A., Leidhold, R., Buryakovskiy, S., Masliy, A., Lyubarskiy, B. G. (2018). Design of a Linear Actuator for Railway Turnouts. IECON 2018 - 44th Annual Conference of the IEEE Industrial Electronics Society, 463–470. doi: https://doi.org/10.1109/iecon.2018.8591471
  9. Sergienko, A. N. (2013). Matematicheskaya model' kolebaniy v hodovoy sisteme avtomobilya s elektromagnitnym dempfirovaniem. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Seriya: Transportne mashynobuduvannia, 31 (1004), 86–93.
  10. Gysen, B. L. J., van der Sande, T. P. J., Paulides, J. J. H., Lomonova, E. A. (2011). Efficiency of a Regenerative Direct-Drive Electromagnetic Active Suspension. IEEE Transactions on Vehicular Technology, 60 (4), 1384–1393. doi: https://doi.org/10.1109/tvt.2011.2131160
  11. Sulym, A. O., Fomin, O. V., Khozia, P. O., Mastepan, A. G. (2018). Theoretical and practical determination of parameters of on-board capacitive energy storage of the rolling stock. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 5, 79–87. doi: https://doi.org/10.29202/nvngu/2018-5/8
  12. Vaskovksy, Yu. M., Poda, M. V. (2020). Energy efficiency assessment for energy recovery systems of mechanical vibrations of vehicles. Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser.: Electrical Machines and Electromechanical Energy Conversion, 3 (1357), 52–55. doi: https://doi.org/10.20998/2409-9295.2020.3.09
  13. Nikonov, O., Kyrychenko, I., Shuliakov, V. (2020). Simulation modeling of external perturbations affecting wheeled vehicles of special purpose. Proceedings of The Third International Workshop on Computer Modeling and Intelligent Systems (CMIS-2020). Zaporizhzhia, 547–556. Available at: http://ceur-ws.org/Vol-2608/paper42.pdf
  14. Uspensky, B., Avramov, K., Liubarskyi, B., Andrieiev, Y., Nikonov, O. (2019). Nonlinear torsional vibrations of electromechanical coupling of diesel engine gear system and electric generator. Journal of Sound and Vibration, 460, 114877. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsv.2019.114877
  15. Savos'kin, A. N., Serdobintsev, E. V., Ibraev, B. M. (2009). Kolebaniya vagona rel'sovogo avtobusa. Mir transporta, 1, 50–55.
  16. Ruban, V. G., Matva, A. M. (2009). Reshenie zadach dinamiki zheleznodorozhnyh ekipazhey v pakete Mathcad. Rostov-na-Donu, 100.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-31

Як цитувати

Liubarskyi, B., Lukashova, N., Petrenko, O., Iakunin, D., Nikonov, O., & Matsyi, O. (2020). Розроблення математичної моделі коливань вагону метрополітену з електромеханічними амортизаторами. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(7 (108), 51–59. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.217183

Номер

Розділ

Прикладна механіка