Комплексна оцінка впливу конструкційного тертя в підвісці транспортного засобу на експлуатаційні якості
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.232536Ключові слова:
транспортний засіб, експлуатаційні якості, плавність ходу, зчеплення з опорною поверхнею, коливання, підвіска, конструкційне тертяАнотація
Прийняття рішення на етапі проектування щодо застосування будь якої нової конструкції викликає на практиці необхідність проведення її порівняння з існуючою за багатьма показниками. Особливістю нової конструкції гідропневматичної підвіски є наявність рухомих з’єднань (гвинтового і шліцьового) у складі гідропневматичного елементу. Наявність конструкційного тертя за рухомими з’єднаннями потребує мати, зокрема, оцінку із впливу цього тертя на процес коливань при русі по перетнутій місцевості за порівняльним аналізом. У якості комплексної оцінки з порівняння вибрані експлуатаційної якості за ергономікою (плавність ходу) і зчепленням з опорною поверхнею (зусилля у контакті коліс з опорною поверхнею).
Результати теоретичного дослідження на машині з параметрами (маса, розміри) близькими до бронетранспортерів БТР70, БТР80, але з гідропневматичними підвісками, показали, що при русі по перетнутій місцевості із швидкостями до 65 км/год має місце суттєвий запас за ергономікою. Незалежно від наявності (відсутності) конструкційного тертя, при коефіцієнтах тертя до 0,085. При русі по поверхні з великими нерівностями запас по максимально допустимим (3g) прискоренням на місці водія у 4,708 рази (конструкційне тертя відсутнє) і 3,768 рази (конструкційне тертя присутнє). При русі по поверхні з малими нерівностями запас по максимально допустимим (0,5g) прискоренням на місці водія у 2,093 рази (конструкційне тертя відсутнє) і у 2,616 рази (конструкційне тертя присутнє).
В найбільш небезпечних режимах руху (з найбільшими швидкостями) при русі по малим нерівностям наявність конструкційного тертя позитивно впливає як за ергономікою, так і стійкістю. Так, при русі із швидкістю 65,679 км/год мінімальний запас по зчепленню більший в 1,4 рази, а прискорення в 1,249 рази менші
Посилання
- Hog, E., Arora, Ya. (1983). Prikladnoe optimal'noe proektirovanie: Mekhanicheskie sistemy i konstruktsii. Moscow: Mir, 478.
- Pisarev, V. P., Yurchuk, Yu. M. (2005). Udoskonalennia khodovykh yakostei boiovykh mashyn. Zbirnyk naukovykh prats Akademiyi vnutrishnikh viysk MVS Ukrainy, 1-2 (5-6), 30–32.
- Avramov, V. P., Kaleychev, N. B. (1989). Dinamika gusenichnoy mashiny pri ustanovivshemsya dvizhenii po nerovnostyam. Kharkiv: Vischa shk. Izd-vo pri Khark. un-te, 112.
- Pisariev, V. P. (2011). Mozhlyvosti transportnoho zasobu z halmuvannia za vidsutnosti proboiu pidvisky. Vestnik NTU «KhPI», 56, 29–33.
- Pisarev, V. Р. (2018). Working process bу machine movement аt cosography with evaluation of possibility of division and transmission in dynamics. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademiyi Natsionalnoi hvardiyi Ukrainy, 1 (31), 10–18.
- Pisarev, V. P. (2015). Assessment of the stability of motion combat wheeled vehicle when turning in a transient and static cut. The collection of scientific works of the National Academy of the National Guard of Ukraine, 2 (26), 15–26.
- Pisarev, V. (2019). Determining the parameters for connections among the elements of design of vehicles in terms of ergonomics and crew safety. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (99)), 72–80. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.169944
- Novikov, V. V., Pozdeev, A. V., Diakov, A. S. (2015). Research and Testing Complex for Analysis of Vehicle Suspension Units. Procedia Engineering, 129, 465–470. doi: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2015.12.153
- Novikov, V. V., Pozdeev, A. V., Chumakov, D. A., Kovalev, A. M. (2017). Combined operation of pneumatic spring of automobile vehicle with wheel dynamic absorber and hydraulic absorber. Vestnik mashinostroeniya, 7, 34–39. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=30309324
- Novikov, V. V., Pozdeev, A. V., Chumakov, D. A., Golyatkin, I. A. (2015). Vibrozaschitnye svoystva pnevmaticheskoy podveski s dinamicheskim gasitelem kolebaniy koles i suhim treniem. Oboronnaya tekhnika, 9-10, 102–106. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=42813055
- Chumakov, D. A., Chernyshov, K. V., Novikov, V. V., Diakov, A. S., Suchenina, A. S. (2019). Mathematical model of motor vehicle air suspension with a combined damping system. Journal of Physics: Conference Series, 1177, 012049. doi: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1177/1/012049
- Ryabov, I. M., Chernyshov, K. V., Pozdeev, A. V. (2017). Vibroprotective and Energetic Properties of Vehicle Suspension with Pendular Damping in a Single-Mass Oscillating System. Procedia Engineering, 206, 519–526. doi: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.10.510
- Farkas, Z., Bartels, G., Unger, T., Wolf, D. E. (2003). Frictional Coupling between Sliding and Spinning Motion. Physical Review Letters, 90 (24). doi: https://doi.org/10.1103/physrevlett.90.248302
- Haussler, F. W., Wonka, A. (1959). Zur Berechnung des Stick - slip – Vorganges. Maschinenbautechnik, 8 (1), 45–53.
- Kemper, J. D. (1965). Torsional instability from frictional oscillations. Journal of the Franklin Institute, 279 (4), 254–267. doi: https://doi.org/10.1016/0016-0032(65)90338-8
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Валерий Петрович Писарев
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.