Комплексна оцінка впливу конструкційного тертя в підвісці транспортного засобу на експлуатаційні якості

Автор(и)

  • Валерій Петрович Пісарєв Національна академія Національної гвардії України, Україна https://orcid.org/0000-0003-3396-1492

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.232536

Ключові слова:

транспортний засіб, експлуатаційні якості, плавність ходу, зчеплення з опорною поверхнею, коливання, підвіска, конструкційне тертя

Анотація

Прийняття рішення на етапі проектування щодо застосування будь якої нової конструкції викликає на практиці необхідність проведення її порівняння з існуючою за багатьма показниками. Особливістю нової конструкції гідропневматичної підвіски є наявність рухомих з’єднань (гвинтового і шліцьового) у складі гідропневматичного елементу. Наявність конструкційного тертя за рухомими з’єднаннями потребує мати, зокрема, оцінку із впливу цього тертя на процес коливань при русі по перетнутій місцевості за порівняльним аналізом. У якості комплексної оцінки з порівняння вибрані експлуатаційної якості за ергономікою (плавність ходу) і зчепленням з опорною поверхнею (зусилля у контакті коліс з опорною поверхнею).

Результати теоретичного дослідження на машині з параметрами (маса, розміри) близькими до бронетранспортерів БТР70, БТР80, але з гідропневматичними підвісками, показали, що при русі по перетнутій місцевості із швидкостями до 65 км/год має місце суттєвий запас за ергономікою. Незалежно від наявності (відсутності) конструкційного тертя, при коефіцієнтах тертя до 0,085. При русі по поверхні з великими нерівностями запас по максимально допустимим (3g) прискоренням на місці водія у 4,708 рази (конструкційне тертя відсутнє) і 3,768 рази (конструкційне тертя присутнє). При русі по поверхні з малими нерівностями запас по максимально допустимим (0,5g) прискоренням на місці водія у 2,093 рази (конструкційне тертя відсутнє) і у 2,616 рази (конструкційне тертя присутнє).

В найбільш небезпечних режимах руху (з найбільшими швидкостями) при русі по малим нерівностям наявність конструкційного тертя позитивно впливає як за ергономікою, так і стійкістю. Так, при русі із швидкістю 65,679 км/год мінімальний запас по зчепленню більший в 1,4 рази, а прискорення в 1,249 рази менші

Біографія автора

Валерій Петрович Пісарєв, Національна академія Національної гвардії України

Доктор технічних наук, професор

Кафедра автобронетанкової техніки

Посилання

  1. Hog, E., Arora, Ya. (1983). Prikladnoe optimal'noe proektirovanie: Mekhanicheskie sistemy i konstruktsii. Moscow: Mir, 478.
  2. Pisarev, V. P., Yurchuk, Yu. M. (2005). Udoskonalennia khodovykh yakostei boiovykh mashyn. Zbirnyk naukovykh prats Akademiyi vnutrishnikh viysk MVS Ukrainy, 1-2 (5-6), 30–32.
  3. Avramov, V. P., Kaleychev, N. B. (1989). Dinamika gusenichnoy mashiny pri ustanovivshemsya dvizhenii po nerovnostyam. Kharkiv: Vischa shk. Izd-vo pri Khark. un-te, 112.
  4. Pisariev, V. P. (2011). Mozhlyvosti transportnoho zasobu z halmuvannia za vidsutnosti proboiu pidvisky. Vestnik NTU «KhPI», 56, 29–33.
  5. Pisarev, V. Р. (2018). Working process bу machine movement аt cosography with evaluation of possibility of division and transmission in dynamics. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademiyi Natsionalnoi hvardiyi Ukrainy, 1 (31), 10–18.
  6. Pisarev, V. P. (2015). Assessment of the stability of motion combat wheeled vehicle when turning in a transient and static cut. The collection of scientific works of the National Academy of the National Guard of Ukraine, 2 (26), 15–26.
  7. Pisarev, V. (2019). Determining the parameters for connections among the elements of design of vehicles in terms of ergonomics and crew safety. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (99)), 72–80. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.169944
  8. Novikov, V. V., Pozdeev, A. V., Diakov, A. S. (2015). Research and Testing Complex for Analysis of Vehicle Suspension Units. Procedia Engineering, 129, 465–470. doi: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2015.12.153
  9. Novikov, V. V., Pozdeev, A. V., Chumakov, D. A., Kovalev, A. M. (2017). Combined operation of pneumatic spring of automobile vehicle with wheel dynamic absorber and hydraulic absorber. Vestnik mashinostroeniya, 7, 34–39. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=30309324
  10. Novikov, V. V., Pozdeev, A. V., Chumakov, D. A., Golyatkin, I. A. (2015). Vibrozaschitnye svoystva pnevmaticheskoy podveski s dinamicheskim gasitelem kolebaniy koles i suhim treniem. Oboronnaya tekhnika, 9-10, 102–106. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=42813055
  11. Chumakov, D. A., Chernyshov, K. V., Novikov, V. V., Diakov, A. S., Suchenina, A. S. (2019). Mathematical model of motor vehicle air suspension with a combined damping system. Journal of Physics: Conference Series, 1177, 012049. doi: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1177/1/012049
  12. Ryabov, I. M., Chernyshov, K. V., Pozdeev, A. V. (2017). Vibroprotective and Energetic Properties of Vehicle Suspension with Pendular Damping in a Single-Mass Oscillating System. Procedia Engineering, 206, 519–526. doi: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2017.10.510
  13. Farkas, Z., Bartels, G., Unger, T., Wolf, D. E. (2003). Frictional Coupling between Sliding and Spinning Motion. Physical Review Letters, 90 (24). doi: https://doi.org/10.1103/physrevlett.90.248302
  14. Haussler, F. W., Wonka, A. (1959). Zur Berechnung des Stick - slip – Vorganges. Maschinenbautechnik, 8 (1), 45–53.
  15. Kemper, J. D. (1965). Torsional instability from frictional oscillations. Journal of the Franklin Institute, 279 (4), 254–267. doi: https://doi.org/10.1016/0016-0032(65)90338-8

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-10

Як цитувати

Пісарєв, В. П. (2021). Комплексна оцінка впливу конструкційного тертя в підвісці транспортного засобу на експлуатаційні якості. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(1 (111), 29–36. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.232536

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи