Виявлення впливу плазмохімічної обробки пропан-бутанового палива на екологічні характеристики двигуна внутрішнього згоряння

Автор(и)

  • Андрій Миколайович Авраменко Інститут проблем машинобудування ім. А. М. Підгорного Національної академії наук України; Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-8130-1881
  • Наталія Володимирівна Внукова Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-4097-864X
  • Олександр Володимирович Козловський Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-0256-8383
  • Микола Миколайович Зіпунніков Інститут проблем машинобудування ім. А. М. Підгорного Національної академії наук України; Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-0579-2962
  • Ніна Ігорівна Градович Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького , Україна https://orcid.org/0000-0002-1634-2561
  • Елеонора Анатоліївна Дармофал Харківська державна академія фізичної культури, Україна https://orcid.org/0000-0001-9868-0486
  • Катерина Миколаївна Ханейчук Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0003-0726-5979

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.259477

Ключові слова:

газова суміш, голчасті електроди, пропан-бутан, плазмохімічна обробка, відпрацьовані гази, екологічні показники

Анотація

Однією з ключових проблем сучасного двигунобудування є поліпшення екологічних показників при забезпеченні конкурентоспроможної ціни виробляємих двигунів. Це досягається використанням надсучасних систем керування, коштовною паливною апаратурою та складними системами нейтралізації відпрацьованих газів. Пошук шляхів поліпшення екологічних показників транспортних двигунів без суттєвого ускладнення їх конструкції – є пріоритетним напрямом сучасних досліджень.

Плазмохімічна обробка газу дозволяє в 1,5–4 рази знизити рівень шкідливих речовин у відпрацьованих газах відносно роботи на пропан-бутані без обробки. Розглянуто можливість застосування способу динамічної стабілізації плазми і проведення електричного розряду без контакту з металевими електродами для здійснення ендотермічних реакцій, на реалізацію яких необхідні витрати енергії від зовнішнього джерела. У процесі тестових експериментів було отримано вольт-амперні характеристики системи з голчастими електродами, відстань між якими становила 2–5 мм при різних тисках подачі пропан-бутанової газової суміші (75 % пропан і 25 % бутан). На виході з плазмохімічного реактора отримується водневовмісна газова суміш, яка в подальшому, через штатну газову паливну систему двигуна подається в камеру згоряння. В подальшому, при згорянні такої газової суміші у камері згоряння водень виступає у якості каталізатора хімічних реакцій, що дозволяє зменшити товщину фронту гасіння полум’я, підвищити швидкість та повноту згоряння газової суміші. За результатами порівняльних моторних досліджень встановлено, що плазмохімічна обробка пропан-бутану майже не впливає на ефективний ККД двигуна та питому витрату палива. Також слід зазначити, що використання плазмохімічних реакторів на борту транспортного засобу дозволяє їх інтегрувати у штатні газові паливні системи двигуна з мінімальними змінами їх конструкції, що майже не впливає на масогабаритні показники та умови обслуговування газової паливної системи

Біографії авторів

Андрій Миколайович Авраменко, Інститут проблем машинобудування ім. А. М. Підгорного Національної академії наук України; Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Старший дослідник, завідувач відділу

Відділ водневої енергетики

Доцент

Кафедра двигунів внутрішнього згоряння

Наталія Володимирівна Внукова, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра екології

Олександр Володимирович Козловський, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Аспірант

Кафедра екології

Микола Миколайович Зіпунніков, Інститут проблем машинобудування ім. А. М. Підгорного Національної академії наук України; Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник

Відділ водневої енергетики

Доцент

Кафедра екології

Ніна Ігорівна Градович, Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького

Кандидат сільськогосподарських наук, доцент

Кафедра екології

Елеонора Анатоліївна Дармофал, Харківська державна академія фізичної культури

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедри медичних дисциплін та охорони здоров’я

Катерина Миколаївна Ханейчук, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

Аспірант

Кафедра екології

Посилання

  1. Langshaw, L., Ainalis, D., Acha, S., Shah, N., Stettler, M. E. J. (2020). Environmental and economic analysis of liquefied natural gas (LNG) for heavy goods vehicles in the UK: A Well-to-Wheel and total cost of ownership evaluation. Energy Policy, 137, 111161. doi: https://doi.org/10.1016/j.enpol.2019.111161
  2. Solovey, V., Vnukova, N., Grytsenko, A., Kanilo, P. (2014). Influence of energy-environmental factors on the competitiveness of hydrogen as a motor fuel (in transport energy installations). Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (8 (71)), 41–46. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.27657
  3. Faris, A. S., Al-Naseri, S. K., Jamal, N., Isse, R., Abed, M., Fouad, Z. et. al. (2012). Effects of Magnetic Field on Fuel Consumption and Exhaust Emissions in Two-Stroke Engine. Energy Procedia, 18, 327–338. doi: https://doi.org/10.1016/j.egypro.2012.05.044
  4. Wolf, A. J., Righart, T. W. H., Peeters, F. J. J., Groen, P. W. C., van de Sanden, M. C. M., Bongers, W. A. (2019). Characterization of CO2 microwave plasma based on the phenomenon of skin-depth-limited contraction. Plasma Sources Science and Technology, 28 (11), 115022. doi: https://doi.org/10.1088/1361-6595/ab4e61
  5. Bromberg, L., Rabinovich, A., Alexeev, N., Cohn, D. (1999). Plasma Reforming of Diesel Fuel. Proceedings of the 1999 U.S DOE Hydrogen Program Review NREL/CP-570-26938. Available at: https://www1.eere.energy.gov/hydrogenandfuelcells/pdfs/26938n.pdf
  6. Bromberg, L. Cohn, D., Hadidi, K., Heywood, J., Rabinovich, A. (2005). Plasmatron Fuel Reformer Development and Internal Combustion Engine Vehicle Applications. MIT Plasma Science and Fusion Center. Available at: http://hdl.handle.net/1721.1/94127
  7. Kohse-Höinghaus, K. (2021). Combustion in the future: The importance of chemistry. Proceedings of the Combustion Institute, 38 (1), 1–56. doi: https://doi.org/10.1016/j.proci.2020.06.375
  8. Yao, S., Nakayama, A., Suzuki, E. (2001). Methane conversion using a high-frequency pulsed plasma: Discharge features. AIChE Journal, 47 (2), 419–426. doi: https://doi.org/10.1002/aic.690470218
  9. Vialetto, L., van de Steeg, A. W., Viegas, P., Longo, S., van Rooij, G. J., van de Sanden, M. C. M. et. al. (2022). Charged particle kinetics and gas heating in CO2 microwave plasma contraction: comparisons of simulations and experiments. Plasma Sources Science and Technology, 31 (5), 055005. doi: https://doi.org/10.1088/1361-6595/ac56c5
  10. Gritsuk, I. V., Pohorletskyi, D. S., Adrov, D. S., Bilai, А. V. (2021). Peculiarities of determination of fuel consumption and emissions of harmful substances of engines of vehicles operating on gas fuel. Internal Combustion Engines, 1, 25–35. doi: https://doi.org/10.20998/0419-8719.2021.1.04
  11. Rusanov, A., Solovei, V., Zipunnikov, M., Shevchenko, A. (2018). Thermogasdynamics of physical and energy processes in alternative technologies. Kharkiv: PC TECHNOLOGY CENTER, 336. doi: https://doi.org/10.15587/978-617-7319-18-3
  12. Bruggeman, P. J., Kushner, M. J., Locke, B. R., Gardeniers, J. G. E., Graham, W. G., Graves, D. B. et. al. (2016). Plasma–liquid interactions: a review and roadmap. Plasma Sources Science and Technology, 25 (5), 053002. doi: https://doi.org/10.1088/0963-0252/25/5/053002
  13. National Research Council (2011). Assessment of Fuel Economy Technologies for Light-Duty Vehicles. The National Academies Press. doi: https://doi.org/10.17226/12924
  14. Van Rooij, G. J., van den Bekerom, D. C. M., den Harder, N., Minea, T., Berden, G., Bongers, W. A. et. al. (2015). Taming microwave plasma to beat thermodynamics in CO2 dissociation. Faraday Discussions, 183, 233–248. doi: https://doi.org/10.1039/c5fd00045a
  15. Kosarev, I. N., Kindysheva, S. V., Momot, R. M., Plastinin, E. A., Aleksandrov, N. L., Starikovskiy, A. Y. (2016). Comparative study of nonequilibrium plasma generation and plasma-assisted ignition for C2-hydrocarbons. Combustion and Flame, 165, 259–271. doi: https://doi.org/10.1016/j.combustflame.2015.12.011
  16. Holota, V. I., Karas, V. I., Pashchenko, I. O., Taran, H. V., Shylo, S. N., Kochetov, I. V. et. al. (1998). Doslidzhennia heneratsiyi ozonu v obiemnomu peremishchenomu rozriadi pry atmosfernomu tysku. Pytannia atomnoi nauky ta tekhniky. Ser. Plazmova elektronika ta novi metody pryskorennia, 1, 60–64.
  17. Frank-Kamenetskiy, D. A. (1968). Lektsii po fizike plazmy. Moscow: Atomizdat, 289.
  18. Golota, V. I., Zavada, L. M., Kadolin, B. B., Karas', V. I., Paschenko, I. A., Pugach, S. G., Yakovlev, A. V. (2003). Issledovanie nestatsionarnykh mod v igla-ploskost' gazovom razryade pri atmosfernom davlenii v razlichnykh N2-O2 smesyakh. Voprosy atomnoy nauki i tekhniki, 4, 258–262. Available at: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/111171

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Авраменко, А. М., Внукова, Н. В., Козловський, О. В., Зіпунніков, М. М., Градович, Н. І., Дармофал, Е. А., & Ханейчук, К. М. (2022). Виявлення впливу плазмохімічної обробки пропан-бутанового палива на екологічні характеристики двигуна внутрішнього згоряння. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(10 (117), 14–20. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.259477

Номер

Розділ

Екологія