Експлікація ролі цифрових технологій в управлінні маркетингом сучасної компанії

Автор(и)

  • Ігор Володимирович Дунаєв Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна; Науково-дослідний центр економіко-правових рішень у сфері застосування технологій розподіленого реєстру, Україна https://orcid.org/0000-0002-0790-0496
  • Сергій Олександрович Громов Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Україна https://orcid.org/0000-0002-9720-0222
  • Юлія Вікторівна Тимченко Київський університет культури, Україна https://orcid.org/0000-0003-2573-322X
  • Марія Олегівна Проскуріна Київський університет культури, Україна https://orcid.org/0000-0002-7701-9784

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.265017

Ключові слова:

цифровізація, управління маркетингом, великі дані, хмарні обчислення, соціальні медіа, блокчейн

Анотація

В дослідженні розглянуто застосування технологій цифровізації в управлінні маркетингом комерційної компанії. В результаті розв’язано проблему приведення емпіричних знань про значення технологій цифровізації в управлінні маркетингом компанії до теоретичної моделі. Обрано технології цифровізації для запровадження у маркетинговій діяльності та виконано декомпозицію управління маркетингом в комерційній компанії. На цій основі розроблено теоретичну модель оцінки впливу технологій цифровізації на управління маркетингом комерційної компанії. Результати емпіричного дослідження на базі розробленої теоретичної моделі довели істинність гіпотези про позитивний вплив розповсюдження використання технологій цифровізації на компоненти управління маркетингом комерційних компаній. Вибір конкретних технологій цифровізації пояснюється сутністю маркетингу як управлінської діяльності. Структурна декомпозиція процесу управління маркетингом пояснюється традиційними функціями управління та уточнює критерії вибору технологій. Результати розрахунків за сформованою теоретичною моделлю пояснюються розвитком платформної економіки та екосистем, де задіяні досліджувані технології великих даних, хмарні обчислення та соціальні медіа, а також блокчейн. Методичний підхід до обґрунтування ролі технологій цифровізації, запропонований в даному досліджені, відрізняється використанням фундаментальних положень щодо кібернетичних систем, теорії менеджменту та сучасних концепцій маркетингу. Отримані результати дають можливість з’ясовувати наявність та напрямок ефектів від розповсюдження застосування технологій цифровізації в управлінні маркетингом компанії та приймати обґрунтовані рішення щодо стратегії цифровізації бізнесу

Біографії авторів

Ігор Володимирович Дунаєв, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна; Науково-дослідний центр економіко-правових рішень у сфері застосування технологій розподіленого реєстру

Доктор наук з державного управління, професор, директор

Кафедра економічної політики та менеджменту

Науково-навчальний інститут «Інститут державного управління»

Сергій Олександрович Громов, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Аспірант

Кафедра економічної політики та менеджменту

Науково-навчальний інститут «Інститут державного управління»

Юлія Вікторівна Тимченко, Київський університет культури

Кандидат економічних наук, доцент

Кафедра івент-менеджменту, фешн і шоу-бізнесу

Марія Олегівна Проскуріна, Київський університет культури

Доктор економічних наук, доцент

Кафедра івент-менеджменту, фешн і шоу-бізнесу

Посилання

  1. Kotler, P. T., Brady, M., Goodman, M., Hansen, T. (2019). Marketing Management. Pearson, 840. Available at: https://www.pearson.com/nl/en_NL/higher-education/subject-catalogue/marketing/Kotler-Marketing-Management-European-Edition-4e.html
  2. Demartini, M., Evans, S., Tonelli, F. (2019). Digitalization Technologies for Industrial Sustainability. Procedia Manufacturing, 33, 264–271. doi: https://doi.org/10.1016/j.promfg.2019.04.032
  3. Caliskan, A., Özkan Özen, Y. D., Ozturkoglu, Y. (2020). Digital transformation of traditional marketing business model in new industry era. Journal of Enterprise Information Management, 34 (4), 1252–1273. doi: https://doi.org/10.1108/jeim-02-2020-0084
  4. Yasynska, N., Fomichenko, I., Voloshyna, O., Byvsheva, L., Krikunenko, E. (2019). Assessment of the level of business readiness for digitalization using marketing and neural network technologies. Innovative Marketing, 15 (3), 42–59. doi: https://doi.org/10.21511/im.15(3).2019.04
  5. Heredia, J., Castillo-Vergara, M., Geldes, C., Carbajal Gamarra, F. M., Flores, A., Heredia, W. (2022). How do digital capabilities affect firm performance? The mediating role of technological capabilities in the “new normal.” Journal of Innovation & Knowledge, 7 (2), 100171. doi: https://doi.org/10.1016/j.jik.2022.100171
  6. Bag, S., Gupta, S., Kumar, A., Sivarajah, U. (2021). An integrated artificial intelligence framework for knowledge creation and B2B marketing rational decision making for improving firm performance. Industrial Marketing Management, 92, 178–189. doi: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.12.001
  7. Labrecque, L. I., vor dem Esche, J., Mathwick, C., Novak, T. P., Hofacker, C. F. (2013). Consumer Power: Evolution in the Digital Age. Journal of Interactive Marketing, 27 (4), 257–269. doi: https://doi.org/10.1016/j.intmar.2013.09.002
  8. Hoyer, W. D., Kroschke, M., Schmitt, B., Kraume, K., Shankar, V. (2020). Transforming the Customer Experience Through New Technologies. Journal of Interactive Marketing, 51, 57–71. doi: https://doi.org/10.1016/j.intmar.2020.04.001
  9. Wu, Y., Nambisan, S., Xiao, J., Xie, K. (2022). Consumer resource integration and service innovation in social commerce: the role of social media influencers. Journal of the Academy of Marketing Science, 50 (3), 429–459. doi: https://doi.org/10.1007/s11747-022-00837-y
  10. Yadav, M. S., Pavlou, P. A. (2019). Technology-enabled interactions in digital environments:a conceptual foundation for current and future research. Journal of the Academy of Marketing Science, 48 (1), 132–136. doi: https://doi.org/10.1007/s11747-019-00712-3
  11. Proskurnina, N. (2020). Purchasing decisions making in the context of digital transformation of retail. Economics of Development, 18 (4), 11–18. doi: https://doi.org/10.21511/ed.18(4).2019.02
  12. Ishfaq, R., Davis‐Sramek, B., Gibson, B. (2021). Digital supply chains in omnichannel retail: A conceptual framework. Journal of Business Logistics, 43 (2), 169–188. doi: https://doi.org/10.1111/jbl.12277
  13. Ritter, T., Pedersen, C. L. (2020). Digitization capability and the digitalization of business models in business-to-business firms: Past, present, and future. Industrial Marketing Management, 86, 180–190. doi: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.11.019
  14. Poornima, G. (2019). Information Technology in Marketing and Its Role in Business. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 6 (3), 86–94. Available at: http://www.jetir.org/papers/JETIRAT06011.pdf
  15. Boiarynova, K., Stupak, H. (2019). Application of internet marketing technologies in the management of enterprise development projects. Efektyvna ekonomika, 11. doi: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.11.10
  16. Yanchuk, T., Musienko, O. (2019). Modern mechanism of marketing activity with use of information technologies. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, 3 (20), 379–384. Available at: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/20_2019/58.pdf
  17. Jarek, K., Mazurek, G. (2019). Marketing and Artificial Intelligence. Central European Business Review, 8 (2), 46–55. doi: https://doi.org/10.18267/j.cebr.213
  18. Schmidt, C. R. (2017). Technology’s Impact on the Marketing Function. Strategic management, 22 (3), 019–028. Available at: https://www.smjournal.rs/index.php/home/article/view/132/105
  19. Baranov, V. (2021). Digital management as an integral component of the digital economy. Pryazovskyi Economic Herald, 1 (24), 57–62. doi: https://doi.org/10.32840/2522-4263/2021-1-9
  20. Hoffman, D. L., Moreau, C. P., Stremersch, S., Wedel, M. (2021). The Rise of New Technologies in Marketing: A Framework and Outlook. Journal of Marketing, 86 (1), 1–6. doi: https://doi.org/10.1177/00222429211061636
  21. Jain, Dr. E., Yadav, A. (2017). Marketing and Technology: Role of Technology in Modern Marketing. IOSR Journal of Business and Management, 19 (05), 49–53. doi: https://doi.org/10.9790/487x-1905064953
  22. Pererva, P., Nazarenko, S., Maistro, R., Danko, T., Doronina, M., Sokolova, L. (2021). The formation of economic and marketing prospects for the development of the market of information services. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (13 (114)), 6–16. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.245251
  23. Warner, K. S. R., Wäger, M. (2019). Building dynamic capabilities for digital transformation: An ongoing process of strategic renewal. Long Range Planning, 52 (3), 326–349. doi: https://doi.org/10.1016/j.lrp.2018.12.001
  24. Dunayev, I., Petrovska, I., Safronova, O., Darovanets, O., Darovanets, K., Mital, О., Nosyriev, O. (2022). Development of methods for evaluating the effectiveness of smart cities under the conditions of digitalization of city governance. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (13 (117)), 6–16. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.260304
  25. Dunayev, I., Kud, A., Latynin, M., Kosenko, A., Kosenko, V., Kobzev, I. (2021). Improving methods for evaluating the results of digitizing public corporations. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (13 (114)), 17–28. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.248122
  26. Dunayev, I., Hotlib, I., Olvinskaya, J., Fomina, O., Hrybova, D., Olentsevych, N. et. al. (2022). Development of a system for statistical measurement of the influence of digital technologies on the efficiency of management. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (13 (115)), 49–58. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.252911
  27. Kud, A. A. (2019). Substantiation of the Term “Digital Asset”: Economic and Legal Aspects. International Journal of Education and Science, 2 (1), 41–52. doi: https://doi.org/10.26697/ijes.2019.1.06
  28. Kud, A. A. (2021). Comprehensive Classification of Virtual Assets. International Journal of Education and Science, 4 (3-4), 64–91. doi: https://doi.org/10.26697/ijes.2021.3.6
  29. Atzori, M. (2015). Blockchain Technology and Decentralized Governance: Is the State Still Necessary? SSRN Electronic Journal. doi: https://doi.org/10.2139/ssrn.2709713
  30. Definitions of Marketing. American Marketing Association. Available at: https://www.ama.org/the-definition-of-marketing/
  31. Kotler, P., Armstrong, G. (2020). Principles of Marketing. Pearson, 731. Available at: https://www.pearson.com/se/Nordics-Higher-Education/subject-catalogue/marketing/Principles-of-Marketing-Kotler-Armstrong-18th-edition.html
  32. Oklander, M. A., Oklander, T. O., Yashkina, O. I. et. al. (2017). Tsyfrovyi marketynh – model marketynhu XXI storichchia. Odessa: Astroprynt. 292. Available at: http://dspace.opu.ua/jspui/bitstream/123456789/7012/1/Digital_marketing.pdf
  33. Davenport, T., Guha, A., Grewal, D., Bressgott, T. (2019). How artificial intelligence will change the future of marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48 (1), 24–42. doi: https://doi.org/10.1007/s11747-019-00696-0
  34. Kud, A. (2021). Decentralized Information Platforms in Public Governance: Reconstruction of the Modern Democracy or Comfort Blinding? International Journal of Public Administration, 1–27. doi: https://doi.org/10.1080/01900692.2021.1993905
  35. Kud, A. A. (2020). The Phenomenon of Virtual Assets: Economic and Legal Aspects. International Journal of Education and Science, 3 (4), 13–24. doi: https://doi.org/10.26697/ijes.2020.4.3
  36. Pereira, J., Tavalaei, M. M., Ozalp, H. (2019). Blockchain-based platforms: Decentralized infrastructures and its boundary conditions. Technological Forecasting and Social Change, 146, 94–102. doi: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.04.030
  37. Appel, G., Grewal, L., Hadi, R., Stephen, A. T. (2019). The future of social media in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48 (1), 79–95. doi: https://doi.org/10.1007/s11747-019-00695-1
  38. Wedel, M., Bigné, E., Zhang, J. (2020). Virtual and augmented reality: Advancing research in consumer marketing. International Journal of Research in Marketing, 37 (3), 443–465. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijresmar.2020.04.004
  39. Lo, F.-Y., Campos, N. (2018). Blending Internet-of-Things (IoT) solutions into relationship marketing strategies. Technological Forecasting and Social Change, 137, 10–18. doi: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.09.029
  40. Dlihach, A. (2016). Marketynhovi doslidzhennia v systemno-refleksyvnomu marketynhu. Marketynh v Ukraini, 5, 42–51. Available at: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/23946/42-51.pdf
  41. Schuh, G., Kramer, L. (2016). Cybernetic Approach for Controlling Technology Management Activities. Procedia CIRP, 41, 437–442. doi: https://doi.org/10.1016/j.procir.2015.12.102
  42. Fotiadis, T., Folinas, D., Vasileiou, K., Konstantoglou, A. (2022). Marketing and the Customer Value Chain: Integrating Marketing and Supply Chain Management. Routledge. 350. Available at: https://www.routledge.com/Marketing-and-the-Customer-Value-Chain-Integrating-Marketing/Fotiadis-Folinas-Vasileiou-Konstantoglou/p/book/9781138394490#
  43. Hadrian, P., Milichovský, F., Mráček, P. (2021). The Concept of Strategic Control in Marketing Management in Connection to Measuring Marketing Performance. Sustainability, 13 (7), 3887. doi: https://doi.org/10.3390/su13073887
  44. Liang, X., Frösén, J. (2020). Examining the link between marketing controls and firm performance: The mediating effect of market-focused learning capability. Journal of Business Research, 109, 545–556. doi: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.01.021
  45. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Vykorystannia informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohy na pidpryiemstvakh (2017). Kyiv. Available at: https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2017/bl/07/bl_viktp2016pdf.zip
  46. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Vykorystannia informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohiy na pidpryiemstvakh u 2017 rotsi (2018). Kyiv. Available at: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/zv/ikt/viktp2017_u.xls
  47. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Vykorystannia informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohiy na pidpryiemstvakh u 2018–2019 rokakh (2020). Kyiv. Available at: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/zv/ikt/viktp2018-2019_u.xls
  48. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Use of information and communication technologies at enterprises: use of internet network, cloud calculation, robotics (2021). Kyiv. Available at: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/zv/ikt/vikpt_18-21.xls
  49. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Use of information and communication technologies at enterprises: E-commerce, big data analysis, IСT specialists and ICT-related skills, use of 3D printing (2021). Kyiv. Available at: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/zv/ikt/vikpt_3D_18-21.xlsx
  50. Lylyk, I. (2021). Rynok marketynhovykh doslidzhen v Ukraini 2020 rik: ekspertna otsinka ta analiz UAM. Marketynh v Ukraini, 1, 4–25. Available at: https://www.uam.in.ua/upload/medialibrary/511/51105a56890df6ed994397ef49f8a815.pdf
  51. Competitiveness Ranking. Ukraine. IMD World Competitiveness Online. Available at: https://worldcompetitiveness.imd.org/countryprofile/UA
  52. Publications. InfoSapiens. Available at: https://sapiens.com.ua/en/publications
Explication of the role of digital technologies in marketing management of a modern company

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-26

Як цитувати

Дунаєв, І. В., Громов, С. О., Тимченко, Ю. В., & Проскуріна, М. О. (2022). Експлікація ролі цифрових технологій в управлінні маркетингом сучасної компанії. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(13 (119), 89–99. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.265017

Номер

Розділ

Трансфер технологій: промисловість, енергетика, нанотехнології