Аналіз транспортно-логістичного комплексу Республіки Казахстан
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.265232Ключові слова:
транспортна інфраструктура, трубопровід, автомобільний транспорт, залізничний, повітряний транспорт, вантажообігАнотація
Стаття містить аналіз казахстанського шляхів розвитку транспортно-логістичної галузі. Наведено аналіз статистичних показників розвитку транспортно-логістичного комплексу Республіки Казахстан, а також основні напрямки розвитку галузі.
У цій статті розглянуто аспекти розвитку транспортно-логістичного комплексу країни, які залежать від багатьох факторів, зокрема різних інструментів державної підтримки. В результаті в Республіці Казахстан у 2021 році вантажообіг за видами транспорту збільшився на 2,26 %, при стабільних показниках вантажоперевезень залізничним транспортом (складаючи більше половини від загального обсягу вантажоперевезень) спостерігається значне зростання вантажоперевезення трубопровідним транспортом – на 11,9 % та незначне зниження транспортом – 1,06 %. У 2021 році в Казахстані спостерігається позитивна динаміка вантажообігу за видами транспорту, який збільшився на 4,96 %, що зумовлено збільшенням вантажообігу за трьома основними напрямками: повітряний транспорт – на 116,2 %, трубопровідний транспорт – на 21,4 % та автомобільний транспорт – на 11,93 %. Доведено, що низький рівень інформаційно-цифрових технологій та високий фізичний та моральний знос більшої частини інфраструктури є ключовими факторами, що обмежують розвиток транспортно-логістичного комплексу.
Дані висновки ілюструють, яке значення у розвиток транспортно-логістичного комплексу Республіки Казахстан мають наявність нормативно-правових актів, регулюючих транспортну галузь, і навіть вигідне географічне становище Казахстану для транзиту вантажів міжнародними транспортним коридорам.
Практичне застосування результатів дослідження полягає у можливості прогнозування подальших напрямків розвитку транспортної інфраструктури
Посилання
- Park, S. (2020). Quality of transport infrastructure and logistics as source of comparative advantage. Transport Policy, 99, 54–62. doi: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2020.07.016
- Bensassi, S., Márquez-Ramos, L., Martínez-Zarzoso, I., Suárez-Burguet, C. (2015). Relationship between logistics infrastructure and trade: Evidence from Spanish regional exports. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 72, 47–61. doi: https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.11.007
- Koźlak, A. (2017). The role of the transport system in stimulating economic and social development. Research Journal of the University of Gdansk. Transport Economics and Logistics, 72, 19–33. doi: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.6873
- Karibek, D., Rystina, I., Kussainova, A., Turkhanova, A., Ibragimova, G. (2016). Analysis of the transport-communication complex of the Republic of Kazakhstan: Current state. The Social Sciences, 11 (16), 3871–3877. Available at: https://medwelljournals.com/abstract/?doi=sscience.2016.3871.3877
- Arbués, P., Baños, J. F., Mayor, M. (2015). The spatial productivity of transportation infrastructure. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 75, 166–177. doi: https://doi.org/10.1016/j.tra.2015.03.010
- Czerewacz-Filipowicz, K. (2019). The Eurasian Economic Union as an Element of the Belt and Road Initiative. Comparative Economic Research, 22 (2), 23–37. doi: https://doi.org/10.2478/cer-2019-0010
- Khitakhunov, A., Mukhamediyev, B., Pomfret, R. (2016). Eurasian Economic Union: present and future perspectives. Economic Change and Restructuring. 50, 59–77. doi: https://doi.org/10.1007/s10644-016-9182-1
- Vinokurov, E., Tsukarev, T. (2018). The Belt and Road Initiative and the transit countries: An economic assessment of land transport corridors. Area Development and Policy, 3 (1), 93–113. doi: https://doi.org/10.1080/23792949.2017.1385406
- Czerewacz-Filipowicz, K. (2016). Regionalizm i regionalizacja w Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej: wpływ EAUG na integrację handlową państw członkowskich z gospodarką światową. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej.
- Tyulebekova, D., Onuchko, M., Marmontova, T. (2019). The significance of establishing common eaeu gas, oil and petroleum product markets for the republic of Kazakhstan. Central Asia and the Caucasus, 20 (2), 48–57. Available at: https://repository.apa.kz/handle/123456789/278
- Guerrero, D., Claude, G., Ducruet, C. (2015). Explaining international trade flows with shipping-based distances. In Maritime Networks. Routledge, 327–345. Available at: https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01374948/document
- Bottasso, A., Conti, M., de Sa Porto, P. C., Ferrari, C., Tei, A. (2018). Port infrastructures and trade: Empirical evidence from Brazil. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 107, 126–139. doi: https://doi.org/10.1016/j.tra.2017.11.013
- Wessel, J. (2019). Evaluating the transport-mode-specific trade effects of different transport infrastructure types. Transport Policy, 78, 42–57. doi: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2019.04.002
- Bosov, A., Khalipova, N. (2017). Formation of separate optimization models for the analysis of transportation-logistics systems. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3 (87)), 11–20. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.103220
- Vechkinzova, E. A. (2020). Current trends and prospects of the transport and logistics complex development in Kazakhstan. Journal of Economics, Entrepreneurship and Law, 10 (12), 3297–3308. doi: https://doi.org/10.18334/epp.10.12.111519
- Madiyarova, E. S. (2020). Current State of the East Kazakhstan Transportation and Logistics Complex. Bulletin of the Karaganda University. Economy series, 100 (4), 68–78. doi: https://doi.org/10.31489/2020ec4/68-78
- Suits, V. P., Raimbekov, Zh. S., Isambaeva A. Zh. (2017). Sovershenstvovanie transportno-logisticheskoy infrastruktury i tranzitnogo potentsiala Kazakhstana. Vestnik universiteta Turan, 3 (75), 176–182.
- Sargaeva, N. Yu. (2014). Issledovanie problem i prioritetnykh napravleniy razvitiya logistiki v Respublike Kazakhstan. Ekonomika i politika, 1 (2), 211–217.
- Zhapsarbaev, E. B., Bodaubaeva G. A. (2017). Stimulirovanie i gosudarstvennaya podderzhka malogo i srednego biznesa v transportno-logisticheskom komplekse Kazakhstana. Ekonomika i Finansy (Ukraina), 4, 14–20.
- Turaeva, M. O. (2018). New realities of the Eurasian transport space: Kazakhstan transit. Vestnik Instituta ekonomiki Rossiyskoy akademii nauk, 3, 25–39. doi: https://doi.org/10.24411/2073-6487-2018-00043
- Ob utverzhdenii Gosudarstvennoy programmy industrial'no-innovatsionnogo razvitiya Respubliki Kazakhstan na 2015-2019 gody i o vnesenii dopolneniya v Ukaz Prezidenta Respubliki Kazakhstan ot 19 marta 2010 goda No. 957 "Ob utverzhdenii Perechnya gosudarstvennykh programm". Available at: https://adilet.zan.kz/rus/docs/U1400000874
- Subsidirovanie proektov v ramkakh «DKB 2020». Usloviya i mekhanizmy subsidirovaniya proektov MSB v ramkakh Edinoy Programmy «DKB 2020». Available at: https://damu.kz/en/dorozhnaya-karta-biznesa-2020/subsidirovanie-proektov-v-ramkakh-dkb-2020.php
- Gruzooborot zheleznodorozhnogo transporta Kazakhstana pokazyvaet stabil'niy rost. Available at: https://railways.kz/articles/company/news/gruzooborot_jeleznodorojnogo_transporta_kazahstana_pokazyvaet_stabilnyi_rost
- Raimbekov, Z., Bayneeva, P., Amirbekuly, Y., Syzdykbayeva, B., Zhenskhan, D. (2017). Study of the state of logistics in Kazakhstan: prospects for development and deployment of transport and logistics centres. Transport Problems, 11 (4), 57–71. doi: https://doi.org/10.20858/tp.2016.11.4.6
- Transportnaya otrasl' Kazakhstana demonstriruet polozhitel'nuyu dinamiku – K. Uskenbaev. Available at: https://primeminister.kz/ru/news/transportnaya-otrasl-kazahstana-demonstriruet-polozhitelnuyu-dinamiku-k-uskenbaev-2922814
- Analiticheskiy obzor i kontseptual'nye predlozheniya po formirovaniyu Kompleksnogo plana razvitiya transportno-logisticheskogo kompleksa Kazakhstana do 2030 goda (2020). Nur-Sultan, 171. Available at: https://www.kazlogistics.kz/upload/iblock/fd2/fd2133ee4090c40a585465074bc8b11e.pdf
- Turekulova, D. M., Beysengaliev, B. T., Syrlybaeva, N. SH., ZHumanova, B. K. (2016). Prioritetnye napravleniya razvitiya predpriyatiy transportno-logisticheskikh uslug v Respublike Kazakhstan. Vestnik universiteta Turan, 2 (70), 73–80.
- Trading Economics. Available at: https://tradingeconomics.com
- Analiticheskiy doklad "Analiz sostoyaniya i sovremennykh tendentsiy razvitiya transportno-logisticheskikh tsentrov v tselyakh vyrabotki rekomendatsiy po ikh razvitiyu v ramkakh Evraziyskogo ekonomicheskogo soyuza". Available at: http://www.eurasiancommission.org/ru/act/energetikaiinfr/transport/SiteAssets/ДТИ%20главная/Ан%20%20докл%20%20Анализ%20состояния%20и%20современных%20тенденций%20развития%20транспортно-логистических%20центров%20в%20целях%20выработки%20рекомендаций.pdf
- Akbulaev, N., Bayramli, G. (2020). Maritime transport and economic growth: Interconnection and influence (an example of the countriesin the Caspian sea coast; Russia, Azerbaijan, Turkmenistan, Kazakhstan and Iran). Marine Policy, 118, 104005. doi: https://doi.org/10.1016/j.marpol.2020.104005
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Elena Polukhina, Salima Mizanbekova
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.