Аналіз транспортно-логістичного комплексу Республіки Казахстан

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.265232

Ключові слова:

транспортна інфраструктура, трубопровід, автомобільний транспорт, залізничний, повітряний транспорт, вантажообіг

Анотація

Стаття містить аналіз казахстанського шляхів розвитку транспортно-логістичної галузі. Наведено аналіз статистичних показників розвитку транспортно-логістичного комплексу Республіки Казахстан, а також основні напрямки розвитку галузі.

У цій статті розглянуто аспекти розвитку транспортно-логістичного комплексу країни, які залежать від багатьох факторів, зокрема різних інструментів державної підтримки. В результаті в Республіці Казахстан у 2021 році вантажообіг за видами транспорту збільшився на 2,26 %, при стабільних показниках вантажоперевезень залізничним транспортом (складаючи більше половини від загального обсягу вантажоперевезень) спостерігається значне зростання вантажоперевезення трубопровідним транспортом – на 11,9 % та незначне зниження транспортом – 1,06 %. У 2021 році в Казахстані спостерігається позитивна динаміка вантажообігу за видами транспорту, який збільшився на 4,96 %, що зумовлено збільшенням вантажообігу за трьома основними напрямками: повітряний транспорт – на 116,2 %, трубопровідний транспорт – на 21,4 % та автомобільний транспорт – на 11,93 %. Доведено, що низький рівень інформаційно-цифрових технологій та високий фізичний та моральний знос більшої частини інфраструктури є ключовими факторами, що обмежують розвиток транспортно-логістичного комплексу.

Дані висновки ілюструють, яке значення у розвиток транспортно-логістичного комплексу Республіки Казахстан мають наявність нормативно-правових актів, регулюючих транспортну галузь, і навіть вигідне географічне становище Казахстану для транзиту вантажів міжнародними транспортним коридорам.

Практичне застосування результатів дослідження полягає у можливості прогнозування подальших напрямків розвитку транспортної інфраструктури

Біографії авторів

Elena Polukhina, Turan University

PhD Student

Department of Marketing and Logistics

Salima Mizanbekova, Kazakh National Agrarian Research University

Doctor of Economic Sciences, Professor

Department of Management and Organization of Agribusiness

Посилання

  1. Park, S. (2020). Quality of transport infrastructure and logistics as source of comparative advantage. Transport Policy, 99, 54–62. doi: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2020.07.016
  2. Bensassi, S., Márquez-Ramos, L., Martínez-Zarzoso, I., Suárez-Burguet, C. (2015). Relationship between logistics infrastructure and trade: Evidence from Spanish regional exports. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 72, 47–61. doi: https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.11.007
  3. Koźlak, A. (2017). The role of the transport system in stimulating economic and social development. Research Journal of the University of Gdansk. Transport Economics and Logistics, 72, 19–33. doi: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.6873
  4. Karibek, D., Rystina, I., Kussainova, A., Turkhanova, A., Ibragimova, G. (2016). Analysis of the transport-communication complex of the Republic of Kazakhstan: Current state. The Social Sciences, 11 (16), 3871–3877. Available at: https://medwelljournals.com/abstract/?doi=sscience.2016.3871.3877
  5. Arbués, P., Baños, J. F., Mayor, M. (2015). The spatial productivity of transportation infrastructure. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 75, 166–177. doi: https://doi.org/10.1016/j.tra.2015.03.010
  6. Czerewacz-Filipowicz, K. (2019). The Eurasian Economic Union as an Element of the Belt and Road Initiative. Comparative Economic Research, 22 (2), 23–37. doi: https://doi.org/10.2478/cer-2019-0010
  7. Khitakhunov, A., Mukhamediyev, B., Pomfret, R. (2016). Eurasian Economic Union: present and future perspectives. Economic Change and Restructuring. 50, 59–77. doi: https://doi.org/10.1007/s10644-016-9182-1
  8. Vinokurov, E., Tsukarev, T. (2018). The Belt and Road Initiative and the transit countries: An economic assessment of land transport corridors. Area Development and Policy, 3 (1), 93–113. doi: https://doi.org/10.1080/23792949.2017.1385406
  9. Czerewacz-Filipowicz, K. (2016). Regionalizm i regionalizacja w Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej: wpływ EAUG na integrację handlową państw członkowskich z gospodarką światową. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej.
  10. Tyulebekova, D., Onuchko, M., Marmontova, T. (2019). The significance of establishing common eaeu gas, oil and petroleum product markets for the republic of Kazakhstan. Central Asia and the Caucasus, 20 (2), 48–57. Available at: https://repository.apa.kz/handle/123456789/278
  11. Guerrero, D., Claude, G., Ducruet, C. (2015). Explaining international trade flows with shipping-based distances. In Maritime Networks. Routledge, 327–345. Available at: https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01374948/document
  12. Bottasso, A., Conti, M., de Sa Porto, P. C., Ferrari, C., Tei, A. (2018). Port infrastructures and trade: Empirical evidence from Brazil. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 107, 126–139. doi: https://doi.org/10.1016/j.tra.2017.11.013
  13. Wessel, J. (2019). Evaluating the transport-mode-specific trade effects of different transport infrastructure types. Transport Policy, 78, 42–57. doi: https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2019.04.002
  14. Bosov, A., Khalipova, N. (2017). Formation of separate optimization models for the analysis of transportation-logistics systems. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3 (87)), 11–20. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.103220
  15. Vechkinzova, E. A. (2020). Current trends and prospects of the transport and logistics complex development in Kazakhstan. Journal of Economics, Entrepreneurship and Law, 10 (12), 3297–3308. doi: https://doi.org/10.18334/epp.10.12.111519
  16. Madiyarova, E. S. (2020). Current State of the East Kazakhstan Transportation and Logistics Complex. Bulletin of the Karaganda University. Economy series, 100 (4), 68–78. doi: https://doi.org/10.31489/2020ec4/68-78
  17. Suits, V. P., Raimbekov, Zh. S., Isambaeva A. Zh. (2017). Sovershenstvovanie transportno-logisticheskoy infrastruktury i tranzitnogo potentsiala Kazakhstana. Vestnik universiteta Turan, 3 (75), 176–182.
  18. Sargaeva, N. Yu. (2014). Issledovanie problem i prioritetnykh napravleniy razvitiya logistiki v Respublike Kazakhstan. Ekonomika i politika, 1 (2), 211–217.
  19. Zhapsarbaev, E. B., Bodaubaeva G. A. (2017). Stimulirovanie i gosudarstvennaya podderzhka malogo i srednego biznesa v transportno-logisticheskom komplekse Kazakhstana. Ekonomika i Finansy (Ukraina), 4, 14–20.
  20. Turaeva, M. O. (2018). New realities of the Eurasian transport space: Kazakhstan transit. Vestnik Instituta ekonomiki Rossiyskoy akademii nauk, 3, 25–39. doi: https://doi.org/10.24411/2073-6487-2018-00043
  21. Ob utverzhdenii Gosudarstvennoy programmy industrial'no-innovatsionnogo razvitiya Respubliki Kazakhstan na 2015-2019 gody i o vnesenii dopolneniya v Ukaz Prezidenta Respubliki Kazakhstan ot 19 marta 2010 goda No. 957 "Ob utverzhdenii Perechnya gosudarstvennykh programm". Available at: https://adilet.zan.kz/rus/docs/U1400000874
  22. Subsidirovanie proektov v ramkakh «DKB 2020». Usloviya i mekhanizmy subsidirovaniya proektov MSB v ramkakh Edinoy Programmy «DKB 2020». Available at: https://damu.kz/en/dorozhnaya-karta-biznesa-2020/subsidirovanie-proektov-v-ramkakh-dkb-2020.php
  23. Gruzooborot zheleznodorozhnogo transporta Kazakhstana pokazyvaet stabil'niy rost. Available at: https://railways.kz/articles/company/news/gruzooborot_jeleznodorojnogo_transporta_kazahstana_pokazyvaet_stabilnyi_rost
  24. Raimbekov, Z., Bayneeva, P., Amirbekuly, Y., Syzdykbayeva, B., Zhenskhan, D. (2017). Study of the state of logistics in Kazakhstan: prospects for development and deployment of transport and logistics centres. Transport Problems, 11 (4), 57–71. doi: https://doi.org/10.20858/tp.2016.11.4.6
  25. Transportnaya otrasl' Kazakhstana demonstriruet polozhitel'nuyu dinamiku – K. Uskenbaev. Available at: https://primeminister.kz/ru/news/transportnaya-otrasl-kazahstana-demonstriruet-polozhitelnuyu-dinamiku-k-uskenbaev-2922814
  26. Analiticheskiy obzor i kontseptual'nye predlozheniya po formirovaniyu Kompleksnogo plana razvitiya transportno-logisticheskogo kompleksa Kazakhstana do 2030 goda (2020). Nur-Sultan, 171. Available at: https://www.kazlogistics.kz/upload/iblock/fd2/fd2133ee4090c40a585465074bc8b11e.pdf
  27. Turekulova, D. M., Beysengaliev, B. T., Syrlybaeva, N. SH., ZHumanova, B. K. (2016). Prioritetnye napravleniya razvitiya predpriyatiy transportno-logisticheskikh uslug v Respublike Kazakhstan. Vestnik universiteta Turan, 2 (70), 73–80.
  28. Trading Economics. Available at: https://tradingeconomics.com
  29. Analiticheskiy doklad "Analiz sostoyaniya i sovremennykh tendentsiy razvitiya transportno-logisticheskikh tsentrov v tselyakh vyrabotki rekomendatsiy po ikh razvitiyu v ramkakh Evraziyskogo ekonomicheskogo soyuza". Available at: http://www.eurasiancommission.org/ru/act/energetikaiinfr/transport/SiteAssets/ДТИ%20главная/Ан%20%20докл%20%20Анализ%20состояния%20и%20современных%20тенденций%20развития%20транспортно-логистических%20центров%20в%20целях%20выработки%20рекомендаций.pdf
  30. Akbulaev, N., Bayramli, G. (2020). Maritime transport and economic growth: Interconnection and influence (an example of the countriesin the Caspian sea coast; Russia, Azerbaijan, Turkmenistan, Kazakhstan and Iran). Marine Policy, 118, 104005. doi: https://doi.org/10.1016/j.marpol.2020.104005
Analysis of the transport and logistics complex of the Republic of Kazakhstan

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-26

Як цитувати

Polukhina, E., & Mizanbekova, S. (2022). Аналіз транспортно-логістичного комплексу Республіки Казахстан . Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(13 (119), 21–31. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.265232

Номер

Розділ

Трансфер технологій: промисловість, енергетика, нанотехнології