Розробка моделей для оптимізації часу простою транспортних засобів при мультимодальних перевезеннях
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.283172Ключові слова:
мультимодальні перевезення, вантажні автомобільні перевезення, прийняття рішень, нечітка логіка, ланцюг постачання, транспортна логістика, взаємодія залізничного та автомобільного транспорту, вибір маршруту, логістичні процесиАнотація
Сталий розвиток став основним напрямком транспортної політики та планування у всьому світі. Однією з практичних цілей під час виконання мультимодальних перевезень є оптимізація логістичних витрат. Тобто об’єктом дослідження являється процес мультимодальних перевезень. Емпіричне дослідження показує, що проблема оптимізації витрат з перевезення може бути розв'язана різними методами. Але результат буде схожий. У наведеному підході оптимізації підлягає лише одна складова перевізного процесу, це час перевантаження. Вирішення базуються на основі методу теорії масового обслуговування та методу, заснованого на нечіткій логіці. За допомогою цих методів, ґрунтуючись на практичних даних, були розраховані часові параметри, які характеризують перевантаження із залізничного транспорту на автомобільний. Розглянуто застосування, відносно транспортної логістики, методу слабо формалізованого процесу з урахуванням не тільки кількісних оцінок, а й якісних, нечітко заданих, які не піддаються формалізації, критеріїв та зв'язків між ними. Модель розробляється на подальше дослідження цього процесу, прогнозування його поведінки, оптимізації функціонування. Вона базується на технології нечітких множин. Отримані результати з використанням агентської моделі на основі мережі масового обслуговування та моделі з нечіткої логіки розрізняються в допустимих заданих межах не більше 5–7%. Застосування нечіткої логіки в логістиці мультимодальних перевезень є актуальне і дає найкращі результати, порівняно з традиційними методами теорії систем масового обслуговування. До статті включені порівняння, що відображають переваги запропонованого підходу. Отримані результати мають практичний характер та можуть використатися для прийняття рішення з вибору маршруту та/або при перевантаженні з одного виду транспорту на другий
Посилання
- Syrotynskyi, O. A., Syrotynska, A. P., Melnyk, L. V. (2021). Logistics activities automation of transport companies. Bulletin National University of Water and Environmental Engineering, 4 (96), 295. doi: https://doi.org/10.31713/ve4202123
- Guschin, V. M., Zheleznyak, V. Yu., Guschin, K. O. (2003). Prognozirovanie material'nykh potokov predpriyatiya na osnove metodov nechetkoy logiki. Sbornik dokladov Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii "Neyrosetevye tekhnologii i ikh primenenie". Kramatorsk, 36–48.
- Erkayman, B., Gundogar, E., Akkaya, G., Ipek, M. (2011). A Fuzzy Topsis Approach For Logistics Center Location Selection. Journal of Business Case Studies (JBCS), 7 (3), 49–54. doi: https://doi.org/10.19030/jbcs.v7i3.4263
- Guba, K. A., Dubanov, G. N. (2013). Optimizing warehouse logistics through fuzzy logic. World of Economics and Management, 13 (3), 14–18.
- Fazayeli, S., Eydi, A., Kamalabadi, I. N. (2018). Location-routing problem in multimodal transportation network with time windows and fuzzy demands: Presenting a two-part genetic algorithm. Computers & Industrial Engineering, 119, 233–246. doi: https://doi.org/10.1016/j.cie.2018.03.041
- Ghiaus, C., Allard, F. (2001). Fuzzy modeling and controlling of a fan-coil. International Journal of Solar Energy, 21 (2-3), 131–145. doi: https://doi.org/10.1080/01425910108914368
- Kalpani Dissanayake, C. (2015). Fuzzy logic applications in supply chain performance measurement. Conference: 36th International Annual Conference of the American Society of Engineering Managers 2015. Indianapolis. Available at: https://www.researchgate.net/publication/301956996_FUZZY_LOGIC_APPLICATIONS_IN_SUPPLY_CHAIN_PERFORMANCE_MEASUREMENT
- Kayikci, Y., Karakaya, E. (2017). An Optimal Route Selection Model Using Fuzzy Logic in Multimodal Freight Transport Network. Conference: The 22nd International Symposium on Logistics. Ljubljana. Available at: https://www.researchgate.net/publication/320264673_An_Optimal_Route_Selection_Model_Using_Fuzzy_Logic_in_Multimodal_Freight_Transport_Network
- Mahi, F., Moh, A. N. S., Debbat, F., Khelfi, M. F. (2013). Modelling and control of a multimodal transportation system using hybrid Petri nets with fuzzy logic. International Journal of Systems, Control and Communications, 5 (3/4), 255. doi: https://doi.org/10.1504/ijscc.2013.058179
- Mashkantseva, S. O. (2019). Methodical aspects of cost optimization in the multimodal transportation system. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu silskoho hospodarstva, 206, 334–342. Available at: https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/5107/1/33.pdf
- Terminal Karpaty. Available at: http://www.tk-ua.com/
- Koohathongsumrit, N., Meethom, W. (2022). A Fuzzy Decision-Making Framework for Route Selection in Multimodal Transportation Networks. Engineering Management Journal, 34 (4), 689–704. doi: https://doi.org/10.1080/10429247.2022.2027205
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Serhii Razghonov, Iryna Lesnikova, Nataliіa Khalipova, Albina Kuzmenko, Vitalii Kuznetsov, Danylo Chernikov, Olha Zvonarova, Halyna Prokhorchenko, Mykola Horulia, Petro Bekh
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.