Зносо-фрикційні властивості пар тертя дисково-колодкового гальма
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.285699Ключові слова:
дисково-колодкове гальмо, пара тертя, знос і зношування, шифри фрикційних матеріалівАнотація
Проведеними експериментальними дослідженнями при гальмуваннях в стендових умовах отримано дані щодо динамічного коефіцієнта тертя та зносу матеріалів різних типів фрикційних накладок і гальмівних дисків. Встановлено, що на підставі хімічного складу матеріалів фрикційних накладок, які мають шифри, в інтервалі температур 100–450 °C з кроком в 50 °C відношення максимального до мінімального зносу диска коливається від 6,0 до 10,0. Величина співвідношення зносу дисків при 800 і 1000 гальмуваннях, відповідно, в інтервалі температур 100–250 °C і 100–450 °C становила 7,6 і 14,0. Це свідчить, що для матеріалів накладок типу A, B, C і D при другому тепловому режимі лінійний знос робочих поверхонь дисків, більший, ніж при першому тепловому режимі. А для матеріалів накладок типу Е і F знос дисків був однаковим. А це свідчить про те, що застосування традиційних накладок характеризується більшою термонапруженістю пари фрикційного тертя дискового гальма, причому абсолютні значення температур знаходяться в несприятливій зоні 400–700 °C. Це, в свою чергу, може призвести як до фазових змін, так і термоутомленого старіння матеріалів і, у кінцевому результаті, до погіршення їх трибологічних та теплофізичних характеристик в експлуатації. Таким чином впровадження методу вибору компонентів накладок дозволить покращити експлуатаційні показники дискових гальмівних пристроїв автомобілів
Посилання
- Gudz, G., Zakhara, I., Voitsikhovska, T., Vytvytskyi, V., Ropyak, L. (2022). Temperature Distribution in Parts of the Vehicle Disk Brake. Lecture Notes in Mechanical Engineering, 517–529. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-031-16651-8_49
- Nosko, A. L., Tarasiuk, W., Sharifullin, I. A., Safronov, E. V. (2020). Tribotechnical and Ecological Evaluation of Friction Pairs of Brake Devices in Lifting and Transport Machines. Journal of Friction and Wear, 41 (4), 347–353. doi: https://doi.org/10.3103/s106836662004008x
- Cravero, C., Marsano, D. (2022). Flow and Thermal Analysis of a Racing Car Braking System. Energies, 15 (8), 2934. doi: https://doi.org/10.3390/en15082934
- Volchenko, D., Skripnik, V., Zhuravlev, D., Savchyn, Y., Savchyn, M. (2022). Non-uniform Nanocapillary Fluid Cooling of the Drawworks’ Band-Shoe Brake Friction Couples. Lecture Notes in Mechanical Engineering, 584–593. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-031-16651-8_55
- Ahmadijokani, F., Shojaei, A., Arjmand, M., Alaei, Y., Yan, N. (2019). Effect of short carbon fiber on thermal, mechanical and tribological behavior of phenolic-based brake friction materials. Composites Part B: Engineering, 168, 98–105. doi: https://doi.org/10.1016/j.compositesb.2018.12.038
- Afzal, A., Abdul Mujeebu, M. (2018). Thermo-Mechanical and Structural Performances of Automobile Disc Brakes: A Review of Numerical and Experimental Studies. Archives of Computational Methods in Engineering, 26 (5), 1489–1513. doi: https://doi.org/10.1007/s11831-018-9279-y
- Zhang, S., Hao, Q., Liu, Y., Jin, L., Ma, F., Sha, Z., Yang, D. (2019). Simulation Study on Friction and Wear Law of Brake Pad in High-Power Disc Brake. Mathematical Problems in Engineering, 2019, 1–15. doi: https://doi.org/10.1155/2019/6250694
- Kernytskyy, I., Volchenko, A., Szlachetka, O., Horbay, O., Skrypnyk, V., Zhuravlev, D. et al. (2022). Complex Heat Exchange in Friction Steam of Brakes. Energies, 15 (19), 7412. doi: https://doi.org/10.3390/en15197412
- Volchenko, N., Volchenko, A., Volchenko, D., Poliakov, P., Malyk, V., Zhuravliov, D. et al. (2019). Features of the estimation of the intensity of heat exchange in self-ventilated disk-shoe brakes of vehicles. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (5 (97)), 47–53. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.154712
- Jiregna, I. T., Lemu, H. G. (2021). Thermal stress analysis of disc brake using analytical and numerical methods. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 1201 (1), 012033. doi: https://doi.org/10.1088/1757-899x/1201/1/012033
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Myroslav Kindrachuk, Dmytro Volchenko, Nataliia Fidrovska, Oleksandr Dukhota, Dmytro Zhuravlev, Mykola Ostashuk, Yurii Porokhovskyi, Volodymyr Kharchenko
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.