Виявлення впливу конструктивних параметрів гідростатичного підшипника авіаційного паливного насосу на його статичні характеристики

Автор(и)

  • Володимир Іосифович Назін Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-7872-5429

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.289426

Ключові слова:

гідростатичний підшипник, шестерний насос, несуча здатність, баланс витрат, температурний режим

Анотація

Об'єктом дослідження є гідростатичні процеси в опорах ковзання паливних авіаційних насосів шестерного типу.

Вирішувалась проблема впливу конструктивних параметрів підшипника паливного насоса на його статичні характеристики. В якості статичних характеристик розглядалися несуча здатність, витрата мастильного матеріалу і температурний режим роботи. В основі визначення цих характеристик лежала функція розподілу тиску у шарі робочої рідини. Було прийнято варіант з двома несучими камерами, розташованими на робочій поверхні гідростатичного підшипника. Досліджувалися три варіанти окружного розташування камер щодо лінії дії зовнішнього навантаження. Наведена кількісна оцінка впливу підвищення температури робочої рідини на витрату мастильного матеріалу та несучу здатність підшипника.

Встановлено, що зі збільшенням кута положення камер щодо лінії дії зовнішнього навантаження витрата робочої рідини в підшипнику зростає, а його несуча здатність зменшується. При зазорі в підшипнику 0,0225 мм зі збільшенням кута положення камер з 30° до 40° витрати робочої рідини через підшипник зростає приблизно в 1,64 рази. При збільшенні зазору до 0,0425 мм та зміні кута положення камер з 30° до 40° витрата робочої рідини зростає приблизно в 1,2 рази. Несуча здатність підшипника зі збільшенням кута положення камер з 30° до 40° зменшується при зазорі 0,0225 мм приблизно в 1,6 рази, а при зазорі 0,0425 мм приблизно в 1,93 рази.

Збільшення температури робочої рідини призводить до зниження несучої здатності підшипника на 2,5 % та збільшення витрати робочої рідини в підшипнику на 4,6 %.

Отримані результати дозволяють раціональніше проектувати гідростатичні підшипники для паливних шестеренчастих насосів

Біографія автора

Володимир Іосифович Назін, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут»

Доктор технічних наук

Кафедра теоретичної механіки, машинознавства та роботомеханічних систем

Посилання

  1. Huang, B., Yun, Y., Pu, K., Zhao, B., Wu, K. (2023). Lubrication performance analysis of Lead-Bismuth Internal-Feedback bearings in the nuclear main pump system. Annals of Nuclear Energy, 192, 109936. doi: https://doi.org/10.1016/j.anucene.2023.109936
  2. Tacconi, J., Shahpar, S., King, A., Olufeagba, J. P., Khan, R., Sant, I., Yates, M. (2021). Elasto-Hydrodynamic Model of Hybrid Journal Bearings for Aero-Engine Gear Fuel Pump Applications. Journal of Tribology, 144 (3). doi: https://doi.org/10.1115/1.4052479
  3. Gu, Y., Wang, D., Cheng, L., Schimpf, A., Böhle, M. (2023). A Novel Method to Achieve Fast Multi-Objective Optimization of Hydrostatic Porous Journal Bearings Used in Hydraulic Turbomachine. Journal of Fluids Engineering, 145 (5). doi: https://doi.org/10.1115/1.4057003
  4. Zhang, J., Shen, Y., Gan, M., Su, Q., Lyu, F., Xu, B., Chen, Y. (2022). Multi-objective optimization of surface texture for the slipper/swash plate interface in EHA pumps. Frontiers of Mechanical Engineering, 17 (4). doi: https://doi.org/10.1007/s11465-022-0704-4
  5. Shutin, D., Kazakov, Y. (2023). Theoretical and Numerical Investigation of Reduction of Viscous Friction in Circular and Non-Circular Journal Bearings Using Active Lubrication. Lubricants, 11 (5), 218. doi: https://doi.org/10.3390/lubricants11050218
  6. Chellapandi, P., Rao, C. L. (2022). Development and application of a numerical analysis method for investigating hydro static and hydrodynamic responses of pocket bearing rotor systems. Journal of Fluids and Structures, 109, 103484. doi: https://doi.org/10.1016/j.jfluidstructs.2021.103484
  7. Liu, S., Yu, C., Ai, C., Zhang, W., Li, Z., Zhang, Y., Jiang, W. (2023). Impact Analysis of Worn Surface Morphology on Adaptive Friction Characteristics of the Slipper Pair in Hydraulic Pump. Micromachines, 14 (3), 682. doi: https://doi.org/10.3390/mi14030682
  8. Truijen, D. P. K., De Kooning, J. D. M., Fauconnier, D., Vansompel, H., Sergeant, P., Stockman, K. (2022). Axial Flux PMSM Power Take-Off for a Rim-Driven Contra-Rotating Pump-Turbine. 2022 IEEE PES 14th Asia-Pacific Power and Energy Engineering Conference (APPEEC). doi: https://doi.org/10.1109/appeec53445.2022.10072056
  9. Yu, Z., Shevchenko, S., Radchenko, M., Shevchenko, O., Radchenko, A. (2022). Methodology of Designing Sealing Systems for Highly Loaded Rotary Machines. Sustainability, 14 (23), 15828. doi: https://doi.org/10.3390/su142315828
  10. Nazin, V. (2023). Revealing the influence of structural and operational parameters of a hydrostatic bearing in a gear-type fuel pump on its main characteristics. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (1 (122)), 92–98. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.277755
  11. Wang, K., Fu, J., Wei, S., Wei, P., Li, T., Jiang, Y. (2022). Lubrication Performance Analysis of Fuel Gear Pump Sliding Bearing under High Speed and Wide Temperature Range. 2022 13th International Conference on Mechanical and Aerospace Engineering (ICMAE). doi: https://doi.org/10.1109/icmae56000.2022.9852503
  12. Guan, D., Zhou, Z., Zhang, C. (2021). Hydrostatic Bearing Characteristics Investigation of a Spherical Piston Pair with an Annular Orifice Damper in Spherical Pump. Coatings, 11 (8), 1007. doi: https://doi.org/10.3390/coatings11081007
  13. Fritz, M., Groeb, M. (2021). Increasing performance and energy efficency of a machine tool through hydrostatic linear guideways with single digit micrometre fluid film thickness. MM Science Journal, 2021 (5), 5241–5246. doi: https://doi.org/10.17973/mmsj.2021_11_2021175
  14. Gao, N., Li, H., Hong, L., Cao, R., Fu, J. (2022). Reliability analysis of journal bearings inside aero-gear pump based on AK-IS method. Journal of Beijing University of Aeronautics and Astronautics, 48 (6), 1057–1064.
  15. Wei, S., Wang, J., Cui, J., Song, S., Li, H., Fu, J. (2022). Online monitoring of oil film thickness of journal bearing in aviation fuel gear pump. Measurement, 204, 112050. doi: https://doi.org/10.1016/j.measurement.2022.112050
  16. Bogdanov, O. N., D'yachenko, S. K. (1966). Raschet opor skol'zheniya. Kyiv: Tekhnika, 242.
Виявлення впливу конструктивних параметрів гідростатичного підшипника авіаційного паливного насосу на його статичні характеристики

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-31

Як цитувати

Назін, В. І. (2023). Виявлення впливу конструктивних параметрів гідростатичного підшипника авіаційного паливного насосу на його статичні характеристики. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(1 (125), 28–34. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.289426

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи