Модифікація онтології з використанням персональних матеріалів вчителя для підвищення ступеня автоматизації підготовки ЕК

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.295091

Ключові слова:

комп’ютерна онтологія, електронні підручники, мова опису онтології, генетичний алгоритм

Анотація

Об’єктом дослідження є технологія побудови комп’ютерної онтології (КО) електронних підручників предметної галузі (КПГ). Як приклад розглянуто галузь – інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) та тему «бази даних».

Предметом дослідження є моделі та методи автоматизованого побудови КО КПГ.

Запропоновано методологію модифікації КО у сфері ІКТ шляхом введення у формальну комп’ютерну онтологію опису технологій процесу навчання для загальноосвітніх шкіл чи позашкільних закладів, а також для професійної перепідготовки спеціалістів, що дозволяє зберегти та повторно використовувати колективний досвід навчання в освітньому закладі.

Пропоноване рішення відрізняється від існуючих тим, що система онтологізованого проектування електронних курсів (СОПЕК). Дозволяє автоматизувати розробку електронних курсів (ЕК) та/або електронних підручників (ЕП), скорочує вартість і час підготовки ЕП, забезпечує відповідність ЕК сучасному стану у сфері ІКТ. Як приклад розглянуто розділ проектування ЕП для теми «бази даних». Запропоноване рішення дозволяє накопичувати особисті матеріали викладача та сприяє швидкому оновленню змісту та змісту ЕП, якщо це необхідно. Зроблено висновок, що для більш ефективного використання запропонованої методики необхідно розробити подібний СОПЕК з урахуванням мови опису КО – OWL, що дозволить накопичити колективний досвід у методиці подачі матеріалу вчителям навчальних закладах чи позашкільних закладах, а також під час професійної перепідготовки спеціалістів

Біографії авторів

Nazym Sabitova, L. N. Gumilyov Eurasian National University

Doctoral Student

Department of Artificial Intelligence Technologies

Yuriy Tikhonov, Luhansk Taras Shevchenko National University

PhD

Department of Information Technologies and Systems

Valerii Lakhno, National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine

Doctor of Technical Sciences, Professor

Department of Computer Systems, Networks and Cybersecurity

Rosamgul Niyazova, L. N. Gumilyov Eurasian National University

Candidate of Technical Sciences, Associate Professor

Department of Artificial Intelligence Technologies

Bibigul Razakhova, L. N. Gumilyov Eurasian National University

Candidate of Technical Sciences, Associate Professor

Department of Artificial Intelligence Technologies

Sholpan Zholdasova, L. N. Gumilyov Eurasian National University

Мaster's Degree, Senior Lecturer

Department of Artificial Intelligence Technologies

Tleugaisha Ospanova, L. N. Gumilyov Eurasian National University

Candidate of Technical Sciences, Associate Professor

Department of Information Systems

Lidiya Taimuratova, Yessenov University

Candidate of Physical and Mathematical Sciences, Associate Professor

Department of Fundamentals Sciences

Посилання

  1. Palagin, A., Kryvyi, S., Petrenko, N. (2012). Ontological methods and means of processing subject knowledge. Luhansk, 324.
  2. How E-learning Works. Available at: https://www.mindmeister.com/ru/276895070/how-e-learning-works-by-lee-ann-obringer-mind-map-presentation-created-by-nathaniel-imperial
  3. Sabitova, N. Zh., Razakhova, B. Sh., Taimuratova, L. U., Tikhonov, Y., Lakhno, V., Shuakbayeva, R. S. et al. (2023). The use of ontological modeling in the preparation of electronic courses in the field of information and communication technologies. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 101 (15), 5999–6013. Available at: http://www.jatit.org/volumes/Vol101No15/12Vol101No15.pdf
  4. Guraliuk, A., Rostoka, M., Koshel, A., Skvorchevska, Y., Luchaninova, O. (2022). Ontological Modeling of Electronic Educational Resources. Lecture Notes in Networks and Systems, 661–668. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-030-93907-6_71
  5. Ataeva, O. M., Serebryakov, V. A., Tuchkova, N. P. (2022). Creating the Applied Subject Area Ontology by Means of the Content of the Digital Semantic Library. Lobachevskii Journal of Mathematics, 43 (7), 1795–1804. doi: https://doi.org/10.1134/s1995080222100043
  6. Jensen, J. (2017). A systematic literature review of the use of Semantic Web technologies in formal education. British Journal of Educational Technology, 50 (2), 505–517. doi: https://doi.org/10.1111/bjet.12570
  7. Tikhonov, Yu. L. (2017). Tool for formation of electronic course. Podilian Bulletin: Agriculture, Engineering, Economics, 27, 220–225. Available at: http://pb.pdatu.edu.ua/article/view/135318
  8. Tikhonov, U., Lakhno, V., Skliarenko, E., Stepanenko, O., Dvirnyi, K. (2016). Development of ontological approach in e-learning when studying information technologies. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (2 (83)), 13–20. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.79230
  9. Hitzler, P., Gangemi, A., Janowicz, K., Krisnadhi, A. A., Presutti, V. (Eds.) (2016). Ontology engineering with ontology design patterns: foundations and applications. Vol. 25. IOS Press, 388.
  10. Kendall, E. F., McGuinness, D. L. (2019). Ontology engineering. Springer Cham, 102. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-031-79486-5
  11. Almagambetova, A. A., Tileubay, S. S., Taimuratova, L. U., Seitmuratov, A., Kanibaikyzy, K. (2019). Problem on the distribution of the harmonic type relay wave. NEWS of National Academy of Sciences of the Republic of Kazakhstan, 1 (433), 242–247. doi: https://doi.org/10.32014/2019.2518-170x.29
  12. Niyazova, R., Aktayeva, Al., Davletkireeva, L. (2019). An ontology based model for user profile building using social network. Proceedings of the 5th International Conference on Engineering and MIS. doi: https://doi.org/10.1145/3330431.3330453
Модифікація онтології з використанням персональних матеріалів вчителя для підвищення ступеня автоматизації підготовки ЕК

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29

Як цитувати

Sabitova, N., Tikhonov, Y., Lakhno, V., Niyazova, R., Razakhova, B., Zholdasova, S., Ospanova, T., & Taimuratova, L. (2023). Модифікація онтології з використанням персональних матеріалів вчителя для підвищення ступеня автоматизації підготовки ЕК. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(2 (126), 59–66. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.295091