Визначення алгоритму аналізу та вивчення траєкторій міської вулично-дорожньої мережі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.298274

Ключові слова:

точка перевантаження, алгоритм кластеризації на основі сітки методом K-середніх, кластеризація траєкторії, паралельні обчислення

Анотація

Об’єктом дослідження є алгоритм кластеризації з використанням різних технологій.

У роботі порівнюються алгоритми кластеризації, які найчастіше використовуються для аналізу траєкторій міської вулично-дорожньої мережі. Для визначення часу обчислень, точності та способів підвищення швидкості обчислень проведено експерименти з різними обсягами великих даних. Результати можуть бути використані для боротьби з заторами в перевантажених районах та вулицях міста. Враховуючи широке використання алгоритмів кластеризації для вирішення різних завдань, у дослідженні пропонується впровадження методів GCM, SPGK для моніторингу та аналізу стану перевантаження міських доріг. Робота виконувалася за наступними кроками: дослідження та вибір методів за ефективністю та витратами часу, впровадження технологій паралельних обчислень для підвищення швидкості обчислень, демонстрація роботи обраного методу на основі зібраних даних реального міста з візуалізацією результатів. Доведено, що алгоритм моделі кривої росту майже в 5 разів ефективніший за метод ліктя та алгоритм x-середніх. Виконано обчислення часу, відведеного на обробку даних. Збільшення обсягу оброблюваних даних показало майже стабільний час виконання t = 3 c для алгоритму GCM для даних обсягом майже до 2000 одиниць. Показана ефективність SPGK-середніх за різних значень кількості точок. Представлені моделі транспортної мережі міста Ченду, отримані за допомогою алгоритму кластеризації з максимальною щільністю сітки околиць. Через великий розмір сітки є деякі відхилення між сіткою та дорожньою мережею. Така помилка пояснюється похибкою до одиниці між точками та реальною сіткою.

Отримані результати показують, як можна вплинути на оптимізацію перевантажених доріг. Вони надають інформацію для отримання даних про доступні маршрути, що дозволяє аналізувати вулично-дорожню мережу окремо та в цілому

Біографії авторів

Lyazat Naizabayeva, International IT University

Doctor of Technical Sciences, Professor

Department of Computer Science

Gulzat Turken, Al-Farabi Kazakh National University

Department of Computer Science

Zukhra Abdiakhmetova, Al-Farabi Kazakh National University

PhD

Department of Computer Science

Zhanerke Temirbekova, Al-Farabi Kazakh National University

PhD

Department of Computer Science

Maxatbek Satymbekov, Al-Farabi Kazakh National University

Acting Associate Professor

Department of Computer Science

Посилання

  1. Lu, M., Liang, J., Wang, Z., Yuan, X. (2016). Exploring OD patterns of interested region based on taxi trajectories. Journal of Visualization, 19 (4), 811–821. https://doi.org/10.1007/s12650-016-0357-7
  2. Li, T., Wu, J., Dang, A., Liao, L., Xu, M. (2019). Emission pattern mining based on taxi trajectory data in Beijing. Journal of Cleaner Production, 206, 688–700. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.09.051
  3. Tang, J., Liu, F., Wang, Y., Wang, H. (2015). Uncovering urban human mobility from large scale taxi GPS data. Physica A: Statistical Mechanics and Its Applications, 438, 140–153. https://doi.org/10.1016/j.physa.2015.06.032
  4. Liu, X., Luan, X., Liu, F. (2018). Optimizing manipulated trajectory based on principal time-segmented variables for batch processes. Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems, 181, 45–51. https://doi.org/10.1016/j.chemolab.2018.08.010
  5. Izakian, H., Pedrycz, W., Jamal, I. (2015). Fuzzy clustering of time series data using dynamic time warping distance. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 39, 235–244. https://doi.org/10.1016/j.engappai.2014.12.015
  6. D’Urso, P., De Giovanni, L., Massari, R. (2018). Robust fuzzy clustering of multivariate time trajectories. International Journal of Approximate Reasoning, 99, 12–38. https://doi.org/10.1016/j.ijar.2018.05.002
  7. Lee, J.-G., Han, J., Whang, K.-Y. (2007). Trajectory clustering. Proceedings of the 2007 ACM SIGMOD International Conference on Management of Data. https://doi.org/10.1145/1247480.1247546
  8. Wang, L., Hu, K., Ku, T., Yan, X. (2013). Mining frequent trajectory pattern based on vague space partition. Knowledge-Based Systems, 50, 100–111. https://doi.org/10.1016/j.knosys.2013.06.002
  9. Rempe, F., Huber, G., Bogenberger, K. (2016). Spatio-Temporal Congestion Patterns in Urban Traffic Networks. Transportation Research Procedia, 15, 513–524. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.06.043
  10. Kan, Z., Tang, L., Kwan, M.-P., Ren, C., Liu, D., Li, Q. (2019). Traffic congestion analysis at the turn level using Taxis’ GPS trajectory data. Computers, Environment and Urban Systems, 74, 229–243. https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2018.11.007
  11. Pattara-atikom, W., Pongpaibool, P., Thajchayapong, S. (2006). Estimating Road Traffic Congestion using Vehicle Velocity. 2006 6th International Conference on ITS Telecommunications. https://doi.org/10.1109/itst.2006.288722
  12. Shi, W., Kong, Q.-J., Liu, Y. (2008). A GPS/GIS Integrated System for Urban Traffic Flow Analysis. 2008 11th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems. https://doi.org/10.1109/itsc.2008.4732569
  13. Kong, Q. J., Li, Z., Chen, Y., Liu, Y. (2009). An Approach to Urban Traffic State Estimation by Fusing Multisource Information. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 10 (3), 499–511. https://doi.org/10.1109/tits.2009.2026308
  14. Yang, Y., Xu, Y., Han, J., Wang, E., Chen, W., Yue, L. (2017). Efficient traffic congestion estimation using multiple spatio-temporal properties. Neurocomputing, 267, 344–353. https://doi.org/10.1016/j.neucom.2017.06.017
  15. Lu, S., Knoop, V. L., Keyvan-Ekbatani, M. (2018). Using taxi GPS data for macroscopic traffic monitoring in large scale urban networks: calibration and MFD derivation. Transportation Research Procedia, 34, 243–250. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2018.11.038
  16. Hartigan, J. A., Wong, M. A. (1979). Algorithm AS 136: A K-Means Clustering Algorithm. Applied Statistics, 28 (1), 100. https://doi.org/10.2307/2346830
  17. Arthur, D., Vassilvitskii, S. (2007). K-means++: the advantages of careful seeding. SODA '07: Proceedings of the eighteenth annual ACM-SIAM symposium on Discrete algorithms, 1027–1035.
  18. Cordeiro de Amorim, R., Mirkin, B. (2012). Minkowski metric, feature weighting and anomalous cluster initializing in K-Means clustering. Pattern Recognition, 45 (3), 1061–1075. https://doi.org/10.1016/j.patcog.2011.08.012
  19. Ng, R. T., Han, J. (2002). CLARANS: a method for clustering objects for spatial data mining. IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering, 14(5), 1003–1016. https://doi.org/10.1109/tkde.2002.1033770
  20. Shahbaba, M., Beheshti, S. (2012). Improving X-means clustering with MNDL. 2012 11th International Conference on Information Science, Signal Processing and Their Applications (ISSPA). https://doi.org/10.1109/isspa.2012.6310493
  21. Abdiakhmetova, Z. M. (2017). Wavelet data processing in the problems of allocation in recovery well logging. Journal of Theoretical and Applied Information Technology, 95 (5). Available at: https://www.kaznu.kz/content/files/news/folder23320/2017%20%D0%A1%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D1%83%D1%81%207Vol95No5.pdf
  22. Turken, G., Pey, V., Abdiakhmetova, Z., Temirbekova, Z. (2023). Research on Creating a Data Warehouse Based on E-Commerce. 2023 IEEE International Conference on Smart Information Systems and Technologies (SIST). https://doi.org/10.1109/sist58284.2023.10223542
Визначення алгоритму аналізу та вивчення траєкторій міської вулично-дорожньої мережі

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-30

Як цитувати

Naizabayeva, L., Turken, G., Abdiakhmetova, Z., Temirbekova, Z., & Satymbekov, M. (2024). Визначення алгоритму аналізу та вивчення траєкторій міської вулично-дорожньої мережі. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(3 (128), 14–27. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.298274

Номер

Розділ

Процеси управління