Удосконалення технологічного процесу балансування роторів електричних машин на балансувальному станку

Автор(и)

  • Ярослав Віталійович Шостак Державний університет інфраструктури та технологій, Україна https://orcid.org/0009-0006-2886-3264
  • Олег Анатолійович Головащенко Державний університет інфраструктури та технологій, Україна https://orcid.org/0009-0007-3499-9413
  • Юрій Олександрович Решетніков Державний університет інфраструктури та технологій, Україна https://orcid.org/0009-0009-3893-1736
  • Віктор Петрович Ткаченко Державний університет інфраструктури та технологій, Україна https://orcid.org/0000-0002-5513-2436

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.309867

Ключові слова:

залізничний транспорт, вібрації електричних машин, дисбаланс, механічне балансування роторів, балансувальний станок

Анотація

Об‘єктом дослідження є процес динамічного балансування роторів на балансувальному станку в процесі відновлення електричних машин.

Робота спрямована на підвищення якості балансування роторів в процесі капітального ремонту тягових електродвигунів електропоїздів. Вирішується проблема якості балансування роторів електричних машин на стаціонарних балансувальних станках. Відповідно до традиційної технології балансування ротор, що балансується, встановлюється на опори балансувального станка опорними поверхнями, які, як правило, мають механічні дефекти. Ці дефекти через особливості технології ремонту роторів не можуть бути усунуті шляхом механічної обробки. Проведено теоретичні і експериментальні дослідження впливу пошкоджень опорних поверхонь ротора на параметри балансування. Доведено, що властивості опорних поверхонь ротора при його балансуванні на балансувальному станку суттєво впливають на результати визначення дисбалансу. При цьому різниця значень мас балансувальних вантажів може досягати 25%. Це пояснюється тим, що пошкодження опорних поверхонь ротора створюють хибні сигнали, що не мають відношення до дисбалансу.

Для підвищення точності визначення мас балансувальних вантажів при балансуванні ротора пропонується удосконалення технологічного процесу балансування. Удосконалення полягає у включенні частотного фільтру у ланцюг перетворення сигналів датчиків прискорень. Фільтр призначений для відокремлення сигналів з частотою більшою, ніж обертова частота ротора.

Умовою практичного застосування результатів дослідження є доцільність введення у принципову схему балансувального станка частотного фільтру сигналів датчиків прискорень з пороговою частотою фільтрації сигналів, що перевищує обертову частоту ротора

Біографії авторів

Ярослав Віталійович Шостак, Державний університет інфраструктури та технологій

Аспірант

Кафедра електромеханіки та рухомого складу залізниць

Олег Анатолійович Головащенко, Державний університет інфраструктури та технологій

Аспірант

Кафедра електромеханіки та рухомого складу залізниць

Юрій Олександрович Решетніков, Державний університет інфраструктури та технологій

Асистент

Кафедра електромеханіки та рухомого складу залізниць

Віктор Петрович Ткаченко, Державний університет інфраструктури та технологій

Доктор технічних наук, професор

Кафедра електромеханіки та рухомого складу залізниць

Посилання

  1. Tiwari, R. (2017). Rotor systems: analysis and identification. CRC Press. https://doi.org/10.1201/9781315230962
  2. Rangel-Magdaleno, J., Peregrina-Barreto, H., Ramirez-Cortes, J., Morales-Caporal, R., Cruz-Vega, I. (2016). Vibration Analysis of Partially Damaged Rotor Bar in Induction Motor under Different Load Condition Using DWT. Shock and Vibration, 2016, 1–11. https://doi.org/10.1155/2016/3530464
  3. Ágoston, K. (2015). Fault Detection of the Electrical Motors Based on Vibration Analysis. Procedia Technology, 19, 547–553. https://doi.org/10.1016/j.protcy.2015.02.078
  4. Hraniak, V., Solona, O. (2022). Prospects for detecting defects in rotating electric machines on the basis of the analysis of their vibration signals. Vibrations in Engineering and Technology, 1 (104), 20–29. https://doi.org/10.37128/2306-8744-2022-1-3
  5. Ibraheem, A. A., Ghazaly, N. M., Abd el-Jaber, G. (2019). Review of rotor balancing techniques. American Journal of Industrial Engineering, 6 (1), 19–25.
  6. Gangsar, P., Tiwari, R. (2017). Comparative investigation of vibration and current monitoring for prediction of mechanical and electrical faults in induction motor based on multiclass-support vector machine algorithms. Mechanical Systems and Signal Processing, 94, 464–481. https://doi.org/10.1016/j.ymssp.2017.03.016
  7. Ágoston, K. (2016). Vibration Detection of the Electrical Motors using Strain Gauges. Procedia Technology, 22, 767–772. https://doi.org/10.1016/j.protcy.2016.01.037
  8. Zubenko, D. Yu. (2012). Justification of diagnostic characteristics of rotors disbalance of traction engine of rolling stock. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (8 (51)), 16–18. Available at: https://journals.uran.ua/eejet/article/view/1651
  9. Znaidiuk, V. H., Ostrovskyi, O. S. (2013). Diahnostyka tekhnichnoho stanu shvydkokhidnykh barabaniv. Mashynobuduvannia, 11, 8–13.
  10. Li, L., Cao, S., Li, J., Nie, R., Hou, L. (2021). Review of Rotor Balancing Methods. Machines, 9 (5), 89. https://doi.org/10.3390/machines9050089
  11. MacCamhaoil, M. (2016). Static and dynamic balancing of rigid rotors. Bruel & Kjaer application notes.
  12. Horvath, R., Flowers, G. T., Fausz, J. (2008). Passive Balancing of Rotor Systems Using Pendulum Balancers. Journal of Vibration and Acoustics, 130 (4). https://doi.org/10.1115/1.2731401
  13. Svyrydov, V. I. (2015). Analiz osnovnykh defektiv pry roboti nasosnykh ahrehativ. Vodnyi transport, 2, 86–91. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vodt_2015_2_13
  14. Puerto-Santana, C., Ocampo-Martinez, C., Diaz-Rozo, J. (2022). Mechanical rotor unbalance monitoring based on system identification and signal processing approaches. Journal of Sound and Vibration, 541, 117313. https://doi.org/10.1016/j.jsv.2022.117313
  15. Lee, C.-W. (1993). Vibration Analysis of Rotors. In Solid Mechanics and Its Applications. Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-015-8173-8
  16. Curtis, G. C., McInturff, J. A., Rubel, H. J., Wall, W. F. (1980). Pat. No. US4238960A. Means for balancing rotors of a machine. Available at: https://patents.google.com/patent/US4238960A/en
Удосконалення технологічного процесу балансування роторів електричних машин на балансувальному станку

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-29

Як цитувати

Шостак, Я. В., Головащенко, О. А., Решетніков, Ю. О., & Ткаченко, В. П. (2024). Удосконалення технологічного процесу балансування роторів електричних машин на балансувальному станку. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(7 (130), 60–69. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.309867

Номер

Розділ

Прикладна механіка