Обґрунтування вибору раціональної відстані між кабіною водія і напівпричепом для зменшення аеродинамічного опору автопоїзда

Автор(и)

  • Дмитро Богданович Бегерський Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-8357-0038
  • Іван Васильович Вітюк Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0002-3577-8758
  • Андрій Олегович Коваль Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0000-0001-6587-5914
  • Андрій Васильович Голубовський Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0009-0002-9868-5441
  • Михайло Миколайович Перегуда Державний університет «Житомирська політехніка», Україна https://orcid.org/0009-0001-5016-7832

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.320494

Ключові слова:

сила опору повітря, аеродинаміка магістральних автопоїздів, CFD моделювання аеродинаміки автопоїзда, витрата пального, аеродинамічний опір, вплив відстані між кабіною і кузовом на аеродинаміку

Анотація

Об’єктом дослідження є аеродинамічний опір магістрального автопоїзда та його вплив на ефективність перевізного процесу.

Зменшення аеродинамічного опору автопоїздів є важливою проблемою, оскільки від нього залежить витрата палива і ефективність перевезень. Зменшення аеродинамічного опору на 2 % зменшує витрату палива на 1 %. Зменшення аеродинамічного опору досягається використанням спеціальних аеродинамічних пристроїв. Але їх використання створює ряд проблем – збільшення маси автопоїзда та його габаритних розмірів і ін.

Зроблено припущення, що шляхом підбору раціональної відстані між кабіною і напівпричепом автопоїзда можна суттєво зменшити витрату палива.

Отримані результати показують, що сумарний аеродинамічний опір автопоїзда суттєво залежить від відстані між кабіною водія і напівпричепом. Це пояснюється тим, що у просторі між кабіною і напівпричепом виникають завихрення повітряного потоку, що призводить до збільшення аеродинамічного опору. Отримана залежність надлишкового тиску у просторі між кабіною і напівпричепом від відстані між ними дає можливість визначити два діапазони відстаней де цей тиск буде мінімальним. На відміну від відомих досліджень, результати моделювання дають змогу встановлення раціональної відстані між кабіною і напівпричепом автопоїзда з точки зору отримання мінімального сумарного аеродинамічного опору. Проте, зміна відстані між кабіною і напівпричепом може впливати на показники керованості та стійкості автопоїзда.

Отримані результати можуть бути використані при розробці конструкцій напівпричепів, які забезпечать зменшення сумарного аеродинамічного опору автопоїздів. А це призведе до зменшення витрати палива на виконання перевізного процесу

Біографії авторів

Дмитро Богданович Бегерський, Державний університет «Житомирська політехніка»

Кандидат технічних наук

Кафедра автомобілів і транспортних технологій

Іван Васильович Вітюк, Державний університет «Житомирська політехніка»

Старший викладач

Кафедра автомобілів і транспортних технологій

Андрій Олегович Коваль, Державний університет «Житомирська політехніка»

Аспірант

Кафедра автомобілів і транспортних технологій

Андрій Васильович Голубовський, Державний університет «Житомирська політехніка»

Аспірант

Кафедра механічної інженерії

Михайло Миколайович Перегуда, Державний університет «Житомирська політехніка»

Аспірант

Кафедра автомобілів і транспортних технологій

Посилання

  1. Begerskyi, D. B., Vityk, I. V., Koval, A. O., Tsymbal, S. V. (2024). Influence of the geometric parameters of the vehicle on its aerodynamic characteristics. Journal of Mechanical Engineering and Transport, 18 (2), 10–15. https://doi.org/10.31649/2413-4503-2023-18-2-10-15
  2. Nesterenko, M., Zhyla, I., Kashuba, D., Marchenko, I. (2022). Research of truck train aerodynamic indicators by using computer simulation. Academic Journal Industrial Machine Building Civil Engineering, 1 (58), 5–10. Available at: https://journals.nupp.edu.ua/znp/article/view/3076
  3. Raj, R. T. K., Gupta, A., Gupta, S., Khan, S. (2013). Numerical and experimental study of fluid flow over an automobile body to optimize aerodynamic characteristics using CFD codes. International Journal of Applied Engineering Research, 8 (6), 733–744. Available at: https://www.researchgate.net/publication/289605929_Numerical_and_experimental_study_of_fluid_flow_over_an_automobile_body_to_optimize_aerodynamic_characteristics_using_CFD_codes
  4. Salati, L., Schito, P., Cheli, F. (2017). Wind tunnel experiment on a heavy truck equipped with front-rear trailer device. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, 171, 101–109. https://doi.org/10.1016/j.jweia.2017.09.016
  5. Opanasyuk, Ye., Beherskyi, D., Mozharovskyi, M., Opanasyuk, O. (2019). The study of the aerodynamic performance of a train using a physical simulation method. The Journal of Zhytomyr State Technological University. Series: Engineering, 1 (83), 25–34. https://doi.org/10.26642/tn-2019-1(83)-25-34
  6. Josefsson, E. (2019). Examination of robustness and accuracy of CFD simulations for external aerodynamics of commercial vehicles. Goteborg. Available at: https://hdl.handle.net/20.500.12380/257069
  7. Nasir, M. (2023). A Comparative Analysis of a Scaled Car Model To Determine Drag Effects Using Wind Tunnel and CFD. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.10807.50087
  8. Hassan, S. M. R., Islam, T., Ali, M., Islam, Md. Q. (2014). Numerical Study on Aerodynamic Drag Reduction of Racing Cars. Procedia Engineering, 90, 308–313. https://doi.org/10.1016/j.proeng.2014.11.854
  9. Ilea, L., Iozsa, D., Fratila, G. (2022). Modelling a virtual wind tunnel for vehicle aerodynamic measurements. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 1220 (1), 012027. https://doi.org/10.1088/1757-899x/1220/1/012027
  10. Vieru, E. M., Iozsa, D., Ilea, L., Frăţilă, G. (2022). Influence of air flow in the lateral areas of a tractor unit on its aerodynamic performance. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 1262 (1), 012075. https://doi.org/10.1088/1757-899x/1262/1/012075
Обґрунтування вибору раціональної відстані між кабіною водія і напівпричепом для зменшення аеродинамічного опору автопоїзда

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-05

Як цитувати

Бегерський, Д. Б., Вітюк, І. В., Коваль, А. О., Голубовський, А. В., & Перегуда, М. М. (2025). Обґрунтування вибору раціональної відстані між кабіною водія і напівпричепом для зменшення аеродинамічного опору автопоїзда. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(1 (133), 44–51. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.320494

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи