Визначення впливу мікропрофілю сільських доріг на довговічність кузова автобуса при перевезенні пасажирів

Автор(и)

  • Dmytro Ruban JSС Cherkasy Bus, Україна
  • Любомир Васильович Крайник Львівський національний університет природокористування, Україна http://orcid.org/0000-0002-0524-9126
  • Ганна Яківна Рубан Черкаський державний бізнес-коледж, Україна https://orcid.org/0000-0002-8702-8430
  • Степан Миколайович Хімка Львівський національний університет природокористування, Україна https://orcid.org/0009-0003-2967-7744
  • Олег Михайлович Сукач Львівський національний університет природокористування, Україна https://orcid.org/0000-0003-0867-335X
  • Владислав Ігорович Хотунов Черкаський державний бізнес-коледж, Україна https://orcid.org/0000-0002-2093-1270
  • Віктор Володимирович Шевчук Львівський державний університет безпеки життєдіяльності, Україна https://orcid.org/0000-0002-8260-2165
  • Ігор Гнатович Дуфанець Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького, Україна https://orcid.org/0009-0001-2019-4362
  • Олександр Миколайович Артюх Національний Університет «Запорізька політехніка» , Україна https://orcid.org/0000-0002-5043-7038

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.325773

Ключові слова:

довговічність кузова автобуса, імітаційне моделювання, пасажир, сільські дороги, мікропрофіль дороги

Анотація

Об’єкт дослідження – довговічність кузова автобуса під час перевезення пасажирів по сільським дорогам.

Згідно європейської класифікації, загальна протяжність доріг України, що відповідає першій категорії, не перевищує 5%. Тобто всі інші 95% доріг мають рівень якості, що не відповідає нормативним умовам експлуатації. Зокрема в сільській місцевості експлуатація автобусів здійснюється як по зношеному асфальтно-бетонному покриттю, так і по ґрунтовим та гравійним дорогам. Такі умови експлуатації додатково призводять до інтенсивного зношування автобусів та суттєво погіршують довговічність їх кузовів. Проблему щодо визначення впливу зношених та ґрунтових доріг на довговічність кузова автобуса при перевезенні пасажирів у сільській місцевості дозволяє вирішити процедура оцінювання довговічності, що запропонована у даній статті.

В роботі наведено закономірності, які дозволяють прогнозувати деградацію матеріалу кузова автобуса, що впливають на довговічність кузова. Обґрунтовано та наведено чинники впливу при експлуатації автобусів по сільських маршрутах. В результаті моделювання показано, що при експлуатації автобусів по сільських дорогах тріщини каркасу основи кузова виникають при пробігах, що менші у 3,8 – 13,1 раз ніж при нормативно допустимих умовах експлуатації. Запропонована процедура оцінювання довговічності кузова автобуса при перевезенні пасажирів по сільських дорогах дозволяють передбачити погіршення фізико-механічних властивостей елементів каркасу кузова автобуса та вжити заходів на етапі проєктування щодо підвищення їх надійності та довговічності

Біографії авторів

Любомир Васильович Крайник, Львівський національний університет природокористування

Доктор технічних наук, професор

Кафедра автомобілів та тракторів

Степан Миколайович Хімка, Львівський національний університет природокористування

Кандидат технічних наук

Кафедра автомобілів та тракторів

Олег Михайлович Сукач, Львівський національний університет природокористування

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автомобілів та тракторів

Владислав Ігорович Хотунов, Черкаський державний бізнес-коледж

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра комп’ютерної інженерії та інформаційних технологій

Віктор Володимирович Шевчук, Львівський державний університет безпеки життєдіяльності

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра експлуатації транспортних засобів та пожежно-рятувальної техніки

Ігор Гнатович Дуфанець, Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С. З. Ґжицького

Кафедра автомобілів та тракторів

Олександр Миколайович Артюх, Національний Університет «Запорізька політехніка»

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автомобілів, теплових двигунів та гібридних енергетичних установок

Посилання

  1. Regulation No 66 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) – Uniform provisions concerning the approval of large passenger vehicles with regard to the strength of their superstructure. Available at: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2011/66(2)/oj
  2. Ruban, D., Kraynyk, L., Ruban, H., Hrubel, M., Duzhyi, R., Babaryha, A. (2022). Development of technological principles of technical control of bus bodies during operation based on passive safety conditions. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (1 (120)), 91–100. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.268178
  3. Ruban, D., Kraynyk, L., Ruban, H., Sosyk, A., Shcherbyna, A., Dudarenko, O., Artyukh, A. (2021). Forecasting the durability of public transport bus bodies depending on operating conditions. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (1 (112)), 26–33. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.238171
  4. Ruban, D., Kraynyk, L. (2017). Research of change of structure of material longerons to framework of basket of bus in the conditions of exploitation. Suchasni tekhnolohiyi v mashynobuduvanni ta transporti, 2 (9), 139–143. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ctmbt_2017_2_23
  5. Ruban, D., Kraynyk, L. (2018). Methodology of predictive estimation of lifetime buses. Suchasni tekhnolohiyi v mashynobuduvanni ta transporti, 2 (11), 117–121. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ctmbt_2018_2_22
  6. Mitschke, M., Wallentowitz, H. (2014). Dynamik der Kraftfahrzeuge. Springer-Verlag, 919. https://doi.org/10.1007/978-3-658-05068-9
  7. Farahani, B. V., Ramos, N. V., Moreira, P. M. G. P., Cunha, R., Costa, A., Maia, R., Rodrigues, R. M. (2022). Passive Safety Solutions on Transit Buses: Experimental and Numerical Analyses. Procedia Structural Integrity, 37, 668–675. https://doi.org/10.1016/j.prostr.2022.01.136
  8. Boutar, Y., Naïmi, S., Mezlini, S., Carbas, R. J. C., da Silva, L. F. M., Ben Sik Ali, M. (2021). Cyclic fatigue testing: Assessment of polyurethane adhesive joints’ durability for bus structures’ aluminium assembly. Journal of Advanced Joining Processes, 3, 100053. https://doi.org/10.1016/j.jajp.2021.100053
  9. Kepka, M., Kepka, M., Václavík, J., Chvojan, J. (2019). Fatigue life of a bus structure in normal operation and in accelerated testing on special tracks. Procedia Structural Integrity, 17, 44–50. https://doi.org/10.1016/j.prostr.2019.08.007
  10. Kepka, M., Kepka, M., Dzugan, J., Konopik, P. (2019). Practical notes for assessing the fatigue life of bodyworks of buses and trolleybuses. Procedia Structural Integrity, 19, 595–603. https://doi.org/10.1016/j.prostr.2019.12.064
  11. Kepka, M., Kepka, M. (2020). Accelerated fatigue testing on special tracks as new part of methodology for bus/trolleybus development. Engineering Failure Analysis, 118, 104786. https://doi.org/10.1016/j.engfailanal.2020.104786
  12. Sabadka, D., Molnar, V., Fedorko, G., Knezo, D. (2023). Research on failure resistance of vehicle’s skeletons. Engineering Failure Analysis, 144, 106950. https://doi.org/10.1016/j.engfailanal.2022.106950
  13. Dassault Systèmes. Matlab Corporation. Available at: https://www.matlab.com/
  14. Brovtsyn, Y. N. (2015). Modeling of surface microprofile of fields and roads. Sbornik nauchnyh trudov. IAEP, 86, 59–68.
  15. Ruban, D., Lanets, O., Kraynyk, L., Kovalyshyn, S., Ruban, H., Madleňák, R., Maciaszczyk, M. (2024). Predictive Assessment of Bus Body Life in the Matlab Simulink Software Environment. Communications - Scientific Letters of the University of Zilina, 26 (1), B22–B30. https://doi.org/10.26552/com.c.2024.003
  16. Ruban, D. P. (2020). Mathematical Model of Forecasting Durability of Bus Bodies and Checking it for Adequacy. Visnyk of Vinnytsia Politechnical Institute, 150 (3), 81–89. https://doi.org/10.31649/1997-9266-2020-150-3-81-89
  17. Troschenko, V. T., Sosnovskiy, L. A. (1987). Soprotivlenie ustalosti metallov i splavov. Ch. 1. Kyiv: Naukova dumka, 504.
Визначення впливу мікропрофілю сільських доріг на довговічність кузова автобуса при перевезенні пасажирів

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

Ruban, D., Крайник, Л. В., Рубан, Г. Я., Хімка, С. М., Сукач, О. М., Хотунов, В. І., Шевчук, В. В., Дуфанець, І. Г., & Артюх, О. М. (2025). Визначення впливу мікропрофілю сільських доріг на довговічність кузова автобуса при перевезенні пасажирів. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(1 (134), 22–31. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.325773

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи