Виявлення ефективності застосування на швидкісних транспортних засобах радіальної установки колісних пар та нахилу кузова при руху по кривих ділянках колії

Автор(и)

  • Вячеслав Георгійович Маслієв Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-4575-7077
  • Олександр Олександрович Якунін Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0006-6398-5195

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.330924

Ключові слова:

залізничний транспорт, радіальна установка, колісна пара, нахил кузова, непогашене прискорення

Анотація

Об’єктом дослідження є швидкісний залізничний транспортний засіб. Впровадження швидкісного руху на Укрзалізниці стримується будовою колії, яка має до 30 % кривих ділянок, де швидкість обмежено за умов безпеки руху та комфорту пасажирів. Також із ростом швидкості руху суттєво збільшується знос гребнів коліс. Тому виникає одна з проблем при організації швидкісного руху. Один з напрямків її вирішення (дуже коштовний), полягає у створенні швидкісної колії, де криві ділянки відсутні, або мають радіус декілька кілометрів. Другий (менш коштовний) напрямок полягає у створенні транспортних засобів з пристроями, які частково компенсують відцентрову силу – гравітаційною, шляхом нахилу кузова. Для зменшення зносу гребнів коліс достатньо ефективні системи для радіальної установки колісних пар у кривих.

Майже 50-річний досвід використання систем радіальної установки колісних пар та нахилу кузова на кривих ділянках колії у Швейцарії, Норвегії та ін. доводить їх високу ефективність у вирішенні проблем зносу гребнів та комфорту пасажирів.

Дослідження проведено шляхом моделювання з використанням комп’ютерних технологій. Для цього синтезовано математичну модель динаміки руху швидкісного залізничного транспортного засобу по кривій ділянці колії з радіусом 350 м та підвищенням зовнішньої рейки на 0,15 м. Доведено доцільність одночасного обладнання транспортних засобів системами для примусової радіальної установки колісних пар та примусового нахилу кузова. На маршрутах, які містять 30% кривих з радіусом, що наближений до 350 м, це дозволить зменшити час руху поїздів на 8,3%. Цей відсоток буде пропорційно зростати – відповідно до збільшення на маршруті протяжності кривих ділянок

Біографії авторів

Вячеслав Георгійович Маслієв, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор технічних наук, професор

Кафедра електричного транспорту та тепловозобудування

Олександр Олександрович Якунін, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Аспірант

Кафедра електричного транспорту та тепловозобудування

Посилання

  1. Lawrence, M., Bullock, R., Liu, Z. (2019). China’s High-Speed Rail Development. Washington, DC: World Bank. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1425-9
  2. Huang, Y., Zong, H. (2020). The spatial distribution and determinants of China’s high-speed train services. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 142, 56–70. https://doi.org/10.1016/j.tra.2020.10.009
  3. Tkachenko, V., Sapronova, S., Braikovska, N., Tverdomed, V. (2021). Dynamic interaction of rolling stock and track on lines of speed motion combined with freight. Vinnytsia: NGO "European Scientific Platform". https://doi.org/10.36074/dvrsklshrsv-monograph.2021
  4. Hubar, O., Markul, R., Tiutkin, O., Andrieiev, V., Arbuzov, M., Kovalchuk, O. (2020). Study of the interaction of the railway track and the rolling stock under conditions of accelerated movement. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 985 (1), 012007. https://doi.org/10.1088/1757-899x/985/1/012007
  5. Matej, J. L., Orliński, P. (2023). Reducing wheel wear of a motorised metro car on a curved track with a small curve radius. Rail Vehicles/Pojazdy Szynowe, 3-4, 25–32. https://doi.org/10.53502/rail-175921
  6. Yeritsyan, B., Liubarskyi, B., Iakunin, D. (2016). Simulation of combined body tilt system of high-speed railway rolling stock. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (9 (80)), 4–17. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.66782
  7. Lin, Y., Qin, Y., Xie, Z. (2021). Does foreign technology transfer spur domestic innovation? Evidence from the high-speed rail sector in China. Journal of Comparative Economics, 49 (1), 212–229. https://doi.org/10.1016/j.jce.2020.08.004
  8. Gerlici, J., Lovska, A., Pavliuchenkov, M. (2024). Study of the Dynamics and Strength of the Detachable Module for Long Cargoes under Asymmetric Loading Diagrams. Applied Sciences, 14 (8), 3211. https://doi.org/10.3390/app14083211
  9. Masliev, V. G., Kalinina, S. A., Yakunin, D. I. (2000). Bazovaya matematicheskaya model' gorizontal'noy dinamiki lokomotiva. Visnyk Kharkivskoho politekhnichnoho universytetu, 118, 17–20.
  10. Masliev, V. G. (2008). Dinamika teplovozov s ustroystvami, umen'shayuschimi iznos bandazhey koles. Kharkiv: NTU «KhPI», 288.
Виявлення ефективності застосування на швидкісних транспортних засобах радіальної установки колісних пар та нахилу кузова при руху по кривих ділянках колії

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Як цитувати

Маслієв, В. Г., & Якунін, О. О. (2025). Виявлення ефективності застосування на швидкісних транспортних засобах радіальної установки колісних пар та нахилу кузова при руху по кривих ділянках колії. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(7 (135), 40–49. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.330924

Номер

Розділ

Прикладна механіка