Виявлення ефективності застосування на швидкісних транспортних засобах радіальної установки колісних пар та нахилу кузова при руху по кривих ділянках колії
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.330924Ключові слова:
залізничний транспорт, радіальна установка, колісна пара, нахил кузова, непогашене прискоренняАнотація
Об’єктом дослідження є швидкісний залізничний транспортний засіб. Впровадження швидкісного руху на Укрзалізниці стримується будовою колії, яка має до 30 % кривих ділянок, де швидкість обмежено за умов безпеки руху та комфорту пасажирів. Також із ростом швидкості руху суттєво збільшується знос гребнів коліс. Тому виникає одна з проблем при організації швидкісного руху. Один з напрямків її вирішення (дуже коштовний), полягає у створенні швидкісної колії, де криві ділянки відсутні, або мають радіус декілька кілометрів. Другий (менш коштовний) напрямок полягає у створенні транспортних засобів з пристроями, які частково компенсують відцентрову силу – гравітаційною, шляхом нахилу кузова. Для зменшення зносу гребнів коліс достатньо ефективні системи для радіальної установки колісних пар у кривих.
Майже 50-річний досвід використання систем радіальної установки колісних пар та нахилу кузова на кривих ділянках колії у Швейцарії, Норвегії та ін. доводить їх високу ефективність у вирішенні проблем зносу гребнів та комфорту пасажирів.
Дослідження проведено шляхом моделювання з використанням комп’ютерних технологій. Для цього синтезовано математичну модель динаміки руху швидкісного залізничного транспортного засобу по кривій ділянці колії з радіусом 350 м та підвищенням зовнішньої рейки на 0,15 м. Доведено доцільність одночасного обладнання транспортних засобів системами для примусової радіальної установки колісних пар та примусового нахилу кузова. На маршрутах, які містять 30% кривих з радіусом, що наближений до 350 м, це дозволить зменшити час руху поїздів на 8,3%. Цей відсоток буде пропорційно зростати – відповідно до збільшення на маршруті протяжності кривих ділянок
Посилання
- Lawrence, M., Bullock, R., Liu, Z. (2019). China’s High-Speed Rail Development. Washington, DC: World Bank. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1425-9
- Huang, Y., Zong, H. (2020). The spatial distribution and determinants of China’s high-speed train services. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 142, 56–70. https://doi.org/10.1016/j.tra.2020.10.009
- Tkachenko, V., Sapronova, S., Braikovska, N., Tverdomed, V. (2021). Dynamic interaction of rolling stock and track on lines of speed motion combined with freight. Vinnytsia: NGO "European Scientific Platform". https://doi.org/10.36074/dvrsklshrsv-monograph.2021
- Hubar, O., Markul, R., Tiutkin, O., Andrieiev, V., Arbuzov, M., Kovalchuk, O. (2020). Study of the interaction of the railway track and the rolling stock under conditions of accelerated movement. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 985 (1), 012007. https://doi.org/10.1088/1757-899x/985/1/012007
- Matej, J. L., Orliński, P. (2023). Reducing wheel wear of a motorised metro car on a curved track with a small curve radius. Rail Vehicles/Pojazdy Szynowe, 3-4, 25–32. https://doi.org/10.53502/rail-175921
- Yeritsyan, B., Liubarskyi, B., Iakunin, D. (2016). Simulation of combined body tilt system of high-speed railway rolling stock. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2 (9 (80)), 4–17. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.66782
- Lin, Y., Qin, Y., Xie, Z. (2021). Does foreign technology transfer spur domestic innovation? Evidence from the high-speed rail sector in China. Journal of Comparative Economics, 49 (1), 212–229. https://doi.org/10.1016/j.jce.2020.08.004
- Gerlici, J., Lovska, A., Pavliuchenkov, M. (2024). Study of the Dynamics and Strength of the Detachable Module for Long Cargoes under Asymmetric Loading Diagrams. Applied Sciences, 14 (8), 3211. https://doi.org/10.3390/app14083211
- Masliev, V. G., Kalinina, S. A., Yakunin, D. I. (2000). Bazovaya matematicheskaya model' gorizontal'noy dinamiki lokomotiva. Visnyk Kharkivskoho politekhnichnoho universytetu, 118, 17–20.
- Masliev, V. G. (2008). Dinamika teplovozov s ustroystvami, umen'shayuschimi iznos bandazhey koles. Kharkiv: NTU «KhPI», 288.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Vyacheslav Masliev, Oleksandr Yakunin

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.






