Organizational aspects of an experimental program for physical education with a strengthened course in professional and applied physical training of future electrical engineers in the railway sector
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2017-3.006Keywords:
physical qualities, program, professional activity, electrical engineers of railway transport, studentsAbstract
Anzhelika Yefremova, Liudmyla Shesterova
Purpose: to develop an optimized program for physical education with a strengthened course in professional and applied physical training (PAPT) for students of railway universities.
Material & Methods: analysis and generalization of scientific sources and program-normative documentation on physical education of the higher educational institution of railway transport, survey.
Results: the results of the survey of railroad specialists are given. Pilot studies have determined the nature and conditions of professional activity of electrical engineers of railway transport. The experimental program on physical education with the strengthened course of the PAPT of students of railway universities was developed and theoretically justified.
Conclusion: structure of the experimental program on physical education with the strengthened course of the PAPT included a theoretical section (8 hours), methodical and practical exercises (6 hours), a practical section (114 hours) and a control section (12 hours). The program focuses on improving professionally important physical and psycho-physiological qualities and functions, psychomotor skills and physical performance. The basis of the practical section was the physical exercises from different sections of the current basic curriculum.
References
Домашенко, А. В., Степанишив, В., Козіброцький, С. (2003), "Науково-теоретичні засади організації професійно-прикладної фізичної підготовки студентів", Молода спортивна наука України, Т. 2, Вип. 7, С. 189-192.
Давиденко, А.И. (2006), Организация и содержание профессионально-прикладной физической подготовки студентов технических ВУЗов: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.04. «Теор. и метод. физ. восп., спорт. тренировки, оздоров. и адапт. физ. культуры», Кубанский государственный университет физической культуры, спорта и туризма, Москва, 21 с.
Колиненко, Е.А. (2001), Повышение уровня физического состояния работников железнодорожного транспорта средствами физической культуры: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.04. «Теор. и метод. физ. восп., спорт. тренировки, оздоров. и адапт. физ. культуры», Дальневосточная государственная академия физической культуры, Хабаровск, 23 с.
Матвеев, Л.П., Полянский, В.П. (1996), "Прикладность физической культуры: понятийные основы и их конкретизация в современных условиях", Теория и практика физической культуры, № 7, С. 42-47.
Васельцова, И.А. (2004), Система профессионально-прикладной физической подготовки студентов железнодорожного ВУЗа: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.08. «Теор. и метод. проф. образования», Самарский государственный технический університет, Самара, 19 с.
Пилипей, Л.П. (2008), "Проблемне поле професійно-прикладної фізичної підготовки в умовах інтеграції України у світовий освітній простір", Спортивний вісник Придніпров’я, № 1, С. 52-57.
Попова, Т.А. (2004), Методика профессионально-прикладной физической подготовки студентов диспетчерского профиля: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.04. «Теор. и метод. физ. восп., спорт. тренировки, оздоров. и адапт. физ. культуры», Уральская государственная академия физической культуры, Челябинск, 22 с.
Раевский, Р.Т. (1990), "Физическая культура и профессиональная деятельность", Массовая культура и профессия: тезисы докладов региональной науч.-практ. конф. (Омск, 13-14 июня 1990 г.), Омск, С. 15-17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Анжеліка Єфремова, Людмила Шестерова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.