Investigation of the cardiovascular system of schoolchildren aged 13–14 years
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2017-6.012Keywords:
cardiovascular system, schoolchildren, heart rate, systolic blood pressure, diastolic pressure, Ruffie's testAbstract
Iryna Kuzmenko
Purpose: to determine the level of functioning of the cardiovascular system of schoolchildren of the 8th-9th grades.
Material & Methods: 59 schoolchildren of 8–9 grades took part in the study. Such methods of research as theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature, methods of studying the functional state of the cardiovascular system and methods of mathematical statistics were applied.
Results: a comparison of the parameters of the cardiovascular system in the sexual, age aspects and with the corresponding scoring scale is presented.
Conclusion: in the sexual aspect, it was found that the indicators of the functioning of the cardiovascular system in schoolchildren of the 8th grade are higher in girls, and in schoolchildren of the 9th grade in young men; with age, in men, there are somewhat larger values of indicators, in girls, on the contrary, less; comparison with the scoring scale showed that the results of schoolchildren of 8–9 grades correspond to the "average" level.
References
Ажиппо, О.Ю., Мамешина, М.А., Масляк, І.П. (2016), "Оцінка фізичного здоров’я школярів середніх класів", XVI Міжнародна науково-практична конференція "Фізична культура, спорт та здоров’я: стан і перспективи в умовах сучасного українського державотворення в контексті 25-річчя Незалежності України", ХДАФК, Харків, С. 3-6.
Коц, Я.М. (1998), Спортивная физиология, Физкультура и спорт, Москва.
Круцевич, Т.Ю., Воробйов, М.І., Безверхня, Г.В. (2011), Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді, Олімп. література, Київ.
Кузьменко, І. (2017), "Рівень фізичного розвитку учнів 7–8-х класів", Спортивна наука України, № 1 (77), С. 34-37.
Ласточкін, В., Ровний, А. (2016), "Адаптивні перебудови серця юних спортсменів у залежності від спрямованості тренувальної діяльності", Слобожанський науково-спортивний вісник, С. 69-73, doi:10.15391/snsv.2016-3.013.
Мамешина, М.А. (2016), "Стан фізичного здоров’я школярів 7–8-х класів загальноосвітньої школи", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 5(55), С. 47-52, doi:10.15391/snsv.2016-5.008.
Міністерство охорони здоров’я України, ДУ «Український інститут стратегічних досліджень моз України» (2016), Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України. 2015 р., Київ.
Поляков, С.Д., Хрущев, С.В., Корнеева, И.Т. (2006), Мониторинг и коррекция физического здоровья школьников, Айрис-пресс, Москва.
Солодков, А.С, Сологуб, Е.Б. (2005), Физиология человека. Общая. Спортивная. Возрастная, Олимпия Пресс, Москва.
Шестерова, Л.Є. (2017), "Шляхи підвищення фізичної активності і підготовленості школярів середніх класів", ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція "Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення", ХДАФК, Харків,С. 178-185.
Bala, T.M. (2012), "The influence of cheerleading exercises on these school children’s physical health of 5–9th form", Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, № 4, рр. 12-16.
Ertek, S. & Cicero, A. (2012), "Impact of physical activity on inflammation: Effects on cardiovascular disease risk and other inflammatory conditions", Archives of Medical Science, № 8(5), рр. 794-804.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Ірина Кузьменко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.