Age dynamics of the level of development of static equilibrium in middle-class students with visual impairments
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2018-3.009Keywords:
lack of vision, age dynamics, static equilibrium, content of a sustainable situation, middle-class pupilsAbstract
Liliana Riadova & Liudmyla Shesterova
Purpose: to study the age-related dynamics of indicators of the ability to maintain static equilibrium in middle-class students with visual impairments.
Material & Methods: static equilibrium indices were determined by the method of E. Ya. Bondarevsky. The study was attended by middle school students with impaired view of the communal institution "Kharkiv Special Boarding School I–III Steps 12" Kharkiv Regional Council.
Results: peculiarities of the dynamics of static equilibrium in children of secondary school age with visual impairment, depending on age and sex.
Conclusions: it was revealed that the indices of static equilibrium on one leg, both with the eyes open and with the eyes closed, vary with age in different directions with age. The girls observed mostly the best indicators of static balance with their eyes open, the boys – with closed.
References
Альошина, А., Бичук, І., Гайдук, О. (2013), ˝Формування координаційних здібностей молодших школярів у процесі фізичного виховання˝, Молодіжний науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, Вип. 11, С. 42-48.
Бала, Т. (2011), ˝Влияние упражнений черлидинга на уровень развития координационнûх способностей школьников 5–6-х классов˝, Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4(27), С. 14-19.
Горская, И.Ю. (2001), Теоретические и методологические основы совершенствования базовых координационных способностей школьников с различным состоянием здоровья: автореф. дисс. на соискание учёной степени д-ра пед. наук: спец., Омск, 47 с.
Ермаков, В.П., Якунин, Г.А. (2000), Основы тифлопедагогики: развитие, обучение и воспитание детей с нарушениями зрения: Учеб. пособие для студ. высш. учеб, заведений, Туманит, изд. центр ВЛАДОС, Москва.
Карпеев, А.Г., Автамонов, В.А. (2013), Методологические аспекты изучения координационных способностей, Академия, Москва.
Кузьменко, И.А. (2012), ˝Возрастные особенности развития координационных способностей школьников средних классов˝, Физическая культура, спорт и туризм. Интеграционные процессы науки и практики: Материалы V международной научно-практической конференции, 19–23 апреля 2012 г. Орел, Госуниверситет-УНПК, Орел, С. 25-30.
Кузьменко, І.О. (2013), Розвиток координаційних здібностей школярів середніх класів з урахуванням функціонального стану сенсорних функцій: автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. наук з фіз. вих. та спорту, ХДАФК, Харків, 20 с.
Кузьменко, І.О. (2015), ˝Рівень розвитку статичної та динамічної рівноваги школярів 5–9-х класів˝, Молода спортивна наука України: Зб. наук. праць з галузі фізичної культури, спорту і здоров’я людини, Вип. 19: у 4-х т., ЛДУФК, Львів, Т. 2, С. 137-140.
Лях, В.И. (2006), Координационные способности: диагностика и развитие, ТВТ Дивизион, Москва.
Матвеев, Л.П. (1991), Теория и методика физической культуры (общие основы теории и методики физического воспитания; теоретико-методические аспекты спорта и профессионально-прикладных форм физической культуры), Физкультура и спорт, Москва.
Веретельникова, Ю.А. (2016), Рухова активність і здоров’я різних верств населення Метод. вказ. з дисципліни «Теорія та методика фізичного виховання», ХНМУ, Харків.
Рядова, Л., Шестерова, Л. (2014), ˝Дослідження рівня розвитку координаційних здібностей дітей середнього шкільного віку з вадами зору˝, Молода спортивна наука України: Зб. наук. праць з галузі фізичного виховання, спорту і здоров’я людини, Вип. 18: у 4-х т., ЛДУФК, Львів, Т. 3, С. 177-181.
Рядова, Л.О. (2014), ˝Особливості рівня розвитку координаційних здібностей дітей 11–15 років з вадами зору˝, Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка, Чернігів, Вип. 118, Т. ІІІ, С. 246-250.
Рядова, Л. (2015), ˝Динаміка розвитку координаційних здібностей дітей середнього шкільного віку з вадами зору під впливом спеціально спрямованих вправ і рухливих ігор˝, Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: Зб. наук. пр. Східноєвроп. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, Луцьк, № 3(31), С. 168-173.
Рядова, Л.О., Шестерова, Л.Є. (2018), ˝Вікові зміни показників розвитку здатності до збереження динамічної рівноваги в учнів середніх класів з вадами зору˝, Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення: Збірник наукових праць, ХДАФК, Харків, С. 214-219, режим доступу: http://hdafk.kharkov.ua/ua/naukova-robota/naukovo-teoretichni-vidannya/aktualni-problemi-fizichnogo-vikhovannya-riznikh-verstv-naselennya
Сермеев, Б.В. (1987), Физическое воспитание детей с нарушением зрения, Здоров’я, Киев.
Солдатов, И.Б., Гофман, В.Р. (2000), Оториноларингология, ЭЛБИ, Санкт-Петербург.
Круцевич, Т.Ю. (2012), Теорія і методика фізичного виховання: загальні основи теорії і методики фізичного виховання: у 2-х т., Т. 1, НУФВСУ «Олімпійська література», Київ.
Фомин, Н.А., Вавилов, Ю.И. (1991), Физиологические основы двигательной активности, Физкультура и спорт, Москва.
Харченко, Л.В. (1999), Совершенствование базовых координационных способностей школьников 8–12 лет с нарушением зрения: автореф. дис. на соискание учёной степени канд. пед. наук, Омск, 19 c.
Чавычанов, А.А. (1997), ˝Изменение двигательной функции при вестибулярных нагрузках˝, Физиологические основы управления движениями, Москва, С. 43–53.
Шестерова, Л.Є. (2004), Вплив рівня активності сенсорних функцій на удосконалення рухових здібностей школярів середніх класів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. вих. та спорту, ХДАФК, Харків, 20 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ліліана Рядова, Людмила Шестерова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.