Peculiarities of the influence of psychological characteristics of boys and girls of different age groups on the formation of the need for achieving success
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2018-4.004Keywords:
schoolchildren, boys, girls, physical education, gender differences, masculinity, femininity, androgyny, the need to achieveAbstract
Tetiana Krutsevych & Oksana Marchenko
In the article aspects of the gender approach in physical education of schoolchildren are considered.
Purpose: studying the influence of the psychological characteristics of the personality of schoolchildren of different age groups on the formation of the need to achievements.
Materials & Methods: the study was conducted with a contingent of schoolchildren of grades 3–11. The total number of respondents was 628 people (young men – 282, girls – 346), of which 126 respondents (97 boys and 29 girls) are engaged in a certain sport. Standardized testing using S. Bem's method "Masculinity – Femininity" was used, a test and a questionnaire by Yu. M. Orlov "Need for Achievements", methods of mathematical statistics.
Results: level of the need to achieve the success of schoolchildren of different age groups was studied, the gender type of the respondents' personality was determined. The relationship between the level of the need to achieve the success of schoolchildren and the features of their psychological sex was determined.
Conclusion: differences in the levels of the need to achieve success for boys and girls of different age groups, who are engaged and do not go in for sports, are revealed. It is shown that it is necessary to consider the gender approach in education not from the point of view of a gender policy providing equal rights for men and women, but from the point of view of studying their psychosocial characteristics for creating adequate organizational and methodological conditions in the process of physical education.
References
Агеєва, В.П., Кобелянська, Л.С., Скорик, М.М. (ред.) (2004), Основи теорії гендеру, К. І. С., Київ.
Бем, С. (2004), Линзы гендера: Трансформация взгляда на проблему первенства полов, Москва.
Берн, Ш. (2001), Гендерная психология, пройм-ЕВРОЗНАК, СПб.
Грошев, И.В. (2003), "Половые признаки личности как основа индивидуально-психологических различий", Социальная психология XXI столетия. В 2-х томах, Т. 1., Козлова, В.В. (ред.), Ярославль, С. 189-191.
Ильин, Е.П. (2007), Дифференциальная психология мужчины и женщины, Питер, СПб.
Караваева, Е.Л., Сахаев, Б.Т., Бозтеева, С.Ж. (2007), "Психолого-педагогическое сопровождение гендерного развития молодежи", Теория и методика физической культуры, № 2, С. 101-106.
Круцевич, Т.Ю., Марченко, О.Ю. (2016), "Проблемы гендерного похода в физическом воспитании", материалы Международного научного конгреса «Спорт. Олимпизм. Здоровье» (Кишенев, 5-8 октября 2016.), Государственный университет физической культуры и спорта, Кишенев, Том 1, С. 233-240.
Круцевич, Т.Ю., Марченко, О.Ю., Захарченко, М.О. (2017), "Врахування гендерного підходу в процесі занять з фізичного виховання учнівської молоді", Міжнародна науково-практична конференція "Фізична культура і спорт: досвід та перспективи", Чернівецький національний університет імені Ю. Федьковича, березень (43.1), Молодий вчений, № 3.1, С. 180-183.
Круцевич, Т.Ю., Пангелова, Н. (2017), "Фізичне виховання як соціальне явище", Теорія і методика фізичного виховання, Олімп. л-ра, Київ, Т. 1, С. 40-58.
Марченко, О.Ю. (2014), "Особливості гендерної ідентичності у школярів різного віку", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 1, С. 37-41.
Милякова, Е. (2016), Психосоциальная адаптация личности девочки-подростка в системе адекватного потребностно – мотивационного содержания физической культуры: диссертация, Кишеневский государственный институт физической культуры, Кишинев, 268 с.
Орлов, Ю.М. (1976), "Потребности и мотивы учебной деятельности студентов медицинского вуза", Проблеми оптимизации учебного процесса. Сборник научных трудов, ММИ им. И.М. Сеченова, Москва.
Родоманова, С.С. (2007), Социально-педагогические проблемы гендерных отношений в спорте: диссертация, Санкт-Петербургский государственный университет физической культуры, Санкт-Петербург, 243 с.
Рубинштейн, С.Л. (2002), Основы общей психологи, Питер, Санкт-Петербург.
Якимович, В.С., Кондрашов, А.А. (2003), "Цель физкультурного воспитания – человек культуры", Теория и практика физической культуры, № 2, С. 6-9.
Antala, B. (2012), "The impact of coeducational physical education to the class climate at secondary schools", Olimpik Sports and Sport for All. Sport, Street, Adaptatio: proceeding book of XVI International Scientific Congress and VI International Scientific Congress (17-19 May 2012), extra issue of Sport and science, Staff, P., Gashev, D., Dasheva, S. (ed.), Videnova, National Sport Academi “Vassil Leski”, Sofia, рр. 167-169.
Abraham, W.T., Gramer, R.E., Fernandes, A.M. & Mahler, E. (2001-2002), "Infidelity, race and gender. Аn evolutionary on asymmetries in subjective distress to violations – of – trust", Current Psychology, Vol. 20, No. 4, pp. 337-348.
Malai, L.Yu,. Ramashov, N.R., Nazarova, A.M. & Barbanova, N.V. (2013), "Optimization of Physical Culture and Sport Faculty’s Students of Y.A. Buketov Karaganda State University", Olimpik Sports and Sport for All: proceeding of 17th International Scientific Congress (Beijing, China, 2nd-6th, June, 2013), International Association of Universities of Physical Education and Sport, Beijing, pp. 170-171.
Krutsevych, T.Yu. & Marchenko, O.Yu. (2018), "Age Differenced of Self-esteem of Physical Self at School. Gender Aspects", Physical education, sports and health culture in modern society, No. 3, pp. 112-116
Первый элитный блог «Нет Ничего Невозможного» (2018), "Потребность в достижениях и ее влияние на успех", режим доступу: https://berichnow.ru/uspeh-2/potrebnost-v-dostizheniyah-i-ee-vliyanie-na-uspeh (доступний на 30.06.2018)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Тетяна Круцевич, Оксана Марченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.