Impact of physical education and recreational activities with elements of roller skating on the morphofunctional state of schoolchildren in grades 5–6
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2018-5.002Keywords:
fitness and fitness classes, roller skating, schoolchildren of 5–6 gradesAbstract
Nataliia Pangelova & Sofiia Vlasova
Purpose: to determine the impact of fitness classes with the priority use of roller skating on the morphofunctional state and physical fitness of schoolchildren in grades 5–6.
Material & Methods: 194 children of 10–12 years old took part in the experiment, 90 of them were boys and 104 girls. The study was conducted on the basis of school number 269, Kiev with in-depth study of the French language. In the process of research, the following methods were applied: pedagogical (pedagogical experiment and observation); anthropometric; physiological (pulsometry, spirometry, functional tests) methods of mathematical statistics.
Results: study shows that among pupils in grades 5–6, physical culture and fitness classes with priority use of roller skating means cause positive changes in the morphofunctional state and physical fitness. Significant improvements were found after 9 months of regular classes.
Conclusion: fitness classes with the priority use of roller skating means have a positive effect on the morphofunctional state and physical fitness of students in grades 5–6. It was revealed that the indicators of the functional state (in particular, the cardiovascular and respiratory systems), physical fitness of students compared with the initial data are significantly higher (P(t)<0,01; P(t)<0,001).
References
Кашуба, В.О., Гончарова, Н.М., Бутенко, Г.О. (2016), "Ефективність використання засобів оздоровчого туризму як основи рекреаційно-оздоровчої технології у фізичному вихованні молодших школярів", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 2, С. 19-24.
Кожедуб, Т.Г. (2014), «Ефективність використання інтерактивних технологій навчання у фізичній підготовці школярів», Молода спортивна наука України, № 2, С. 63-68.
Москаленко, Н.В. (2011), Інноваційні технології у фізичному вихованні школярів, Інновація, Дніпропетровськ.
Омельченко, Т.Г. (2013), Корекція донозологічних станів організму дітей молодшого шкільного віку в процесі фізкультурно-оздоровчих занять: автореф. дис. на здобуття вченого ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту, Київ, 22 с.
Пангелова, Н., Рубан, В. (2015), «Основні тенденції модернізації фізкультурно-оздоровчої роботи у сільській школі», Спортивний вісник Придніпров’я, № 2, С. 146-152.
Саїнчук, О.М. (2015), Програмування фізкультурно-оздоровчих занять скандинавською ходьбою у фізичному вихованні молодших школярів: автореф. дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту, Київ, 20 с.
Круцевич, Т.Ю., Пангелова, Н.Є., Кривчикова, О.Д. та ін. (2017), Теорія і методика фізичного виховання, Т. 2, НУФВС, Олімп. л-ра, Київ.
Українська федерація роликового спорту (2018), режим доступу: http://rollersport.com.ua.
Begg, Bill (2008), "Six simple steps to straight line speed", Inline planet, availably at: http://www.inlineplanet.com/11/07/begg-seated-position.html.
Cohen, Alex (2010), Down and Derby: The Insider's Guide to Roller Derby, Soft Skull Press, Collectible, USA.
Federation Internationale de Roller Sports (2018), Rules, availably at: http://www.rollersport.org.
OLS roller skating magazine (2018), "Learn inline-skating: from beginner to expert", availably at: http://www.online-skating.com/learn-roller-skating
Stevens Dakota (2011), A guide to roller skating including artistic roller skating, roller hockey, inline skating, and more, USA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Наталія Пангелова, Софія Власова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.