Use of fitness trackers to determine the volume of physical activity of students in secondary schools aged 15–16 years

Authors

  • Андрій Мандюк

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2019-3.007

Keywords:

physical activity, fitness tracker, free time, students

Abstract

Andriy Mandyuk

Purpose: determine the weekly volume of motor activity of pupils of general education schools aged 15–16 in Lviv.

Material & Methods: analysis of scientific and methodological literature, analysis and synthesis, determination of the volume of physical activity using technology FitnessTracker, methods of mathematical statistics. The study was attended by students of secondary schools No.45 and No. 54 (Lviv). For further processing, the results of the 26th boys and 25 girls were recorded. The total number of students was 51 people.

Results: presents results of fixation of indicators of motor activity of children 15–16 years. The average number of steps that are carried out by students of this age on weekdays and weekends.

Conclusions: it is established that on average, pupils of the specified age perform 7185,1 steps per day. This indicator is below the recommended standards for children of this age. Indicators of daily physical activity among children were higher than among women. It is established that the volume of physical activity of children 15–16 years old is 8,2% more on weekends compared with the same indicator on weekdays.

References

Марченко, Оксана (2018), «Характерні відмінності у виборі факторів здорового способу життя як складових індивідуальної фізичної культури сучасних школярів», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 6(68), С. 10-15, doi:10.15391/snsv.2018-6.002.

Москаленко, Н., Решетилова, В., Михайленко, Ю. (2018), «Сучасні підходи щодо підвищення рухової активності дітей шкільного віку», Спортивний вісник Придніпров’я: науково-практичний журнал, № 1, С. 203-208.

Новікова І.В. (2018), «Застосування інформаційних технологій у галузі фізичного виховання», Актуальные научные исследования в современном мире, № 1(33), ч. 3, С. 90-94.

Носко, М.О., Гаркуша, С., Воєділова, О., Носко, Ю., Гришк,о Л. (2017), «Позашкільна здоров’язбережувальна діяльність з фізичного виховання як спосіб підвищення рухової активності та покращення стану здоров’я учасників освітнього процесу», Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, №147, Ч. 2, С. 86-90.

Огляд: Xiaomi Mi Band 1S – оновлення найпопулярнішого фітнес-трекера (2016), pежим доступу: http://lifehacker.ru/2016/01/21/obzor-xiaomi-mi-band-1s/ (дата звернення 14.01.16).

Томенко, О., Матросов, С. (2018), «Відмінності в показниках соматичного здоров'я, рухової активності, теоретичної підготовленості й мотиваційно-ціннісної сфери старшокласників та студентів залежно від статі», Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал, № 9 (83), С. 113-123.

Ahuja Neera, Ozdalga Errol, Aaronson Alistair (2017), «Integrating mobile fitness trackers into the practice of medicine» , American Journal of Lifestyle Medicine, No. 11.1, pp. 77-79.

Ekelund, U., Steene-Johannessen, J., Brown, W.J., Fagerland, M.W., Owen, N. & Powell, K.E. (2016), «Does physical activity attenuate, or even eliminate, the detrimental association of sitting time with mortality? A harmonised meta-analysis of data from more than 1 million men and women», The Lancet, No. 10051, pp. 1302-1310.

Henriksen, Andrél (2018), «Using fitness trackers and smartwatches to measure physical activity in research: analysis of consumer wrist-worn wearables», Journal of medical Internet research, No. 20.3, pp. e110.

Hills, Andrew P, Dengel, Donald R. & Lubans, David (2015), «Supporting public health priorities: recommendations for physical education and physical activity promotion in schools», Progress in cardiovascular diseases, No. 57.4, pp. 368-374.

Hooke, Mary C. (2016), «Use of a fitness tracker to promote physical activity in children with acute lymphoblastic leukemia», Pediatric blood & cancer, No. 63.4, pp. 684-689.

Janssen, Ian & Leblanc, Allana G. (2010), «Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth», International journal of behavioral nutrition and physical activity, No. 7.1, pp. 40.

Wright, Stephen P. et al. (2017), «How consumer physical activity monitors could transform human physiology research», American Journal of Physiology-Regulatory, Integrative and Comparative Physiology, No. 312.3, pp. R358-R367.

Published

2019-06-30

How to Cite

Мандюк, А. (2019). Use of fitness trackers to determine the volume of physical activity of students in secondary schools aged 15–16 years. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (3(71), 43–47. https://doi.org/10.15391/snsv.2019-3.007

Issue

Section

Articles