Optimizing the learning process of physical education students of the preparatory group based on the individual of vent the characteristics.
Keywords:
students, physical education, optimization, ventilation, physical working capacity, capnogramAbstract
The method of capnography has revealed vent frustration, leading to the restriction of the adaptive capabilities of the students of the preparatory group and developed metodical recommendations aimed to correct functional reserves of the respiratory system to suit the individual features. As criteria of allowing to evaluate level of functional state external respiratory system, used indicators of capnogram, by which determined the type of ventilation and was estimated the adequacy of alveolar ventilation level of metabolism. For the students with the hypercapnic type of ventilation is recommended to use the methods for correction of psycho-emotional state, the inclusion in the educational process which conducive to the accumulation the metabolic of carbonic acid in the body. For the students with the hypercapnic type of ventilation are recommended breathing techniques,providing stimulating effect on pulmonary blood flow.
References
Алиев М. Н. Физическое воспитание студентов с ослабленным здоровьем / М. Н. Алиев, В. П. Аксенов. – Тула, 1993. – 189 с.
Селуянов В. Н. Технология оздоровительной физической культуры / В. Н. Селуянов. – М. : СпортАкадемПресс, 2001.
Володкович С. Л. Современные подходы к совершенствованию учебных программ по физической культуре / С. Л. Володкович, E. H. Сердюкова // Здоровый образ жизни – основа профессионального и творческого долголетия : [междунар. науч.-метод. конф.] – Минск, 2009. – С. 31–32.
Перова Г. М. Исследование эффективности организации учебного процесса по предмету «Физическая культура» для студенток подготовительной группы педагогического вуза : автореф. дис..канд. пед. наук : 13.00.04 / Г. М. Перова. – Коломна, 2004. – 23 с.
Виленский М. Я. Физическая культура студента / М. Я. Виленский, А. И. Зайцев, В. И. Ильинич. – М. : Гайдарики, 2001. – 87 с.
Дмух О. В. Формирование потребностей в здоровом образе жизни студентов сибирского федерального университета / О. В. Дмух, И. Ю. Бирдигулова, Л. А. Гольм // Слобожанський науково-спортивний вісник : [науково-теоретичний журнал.] – Харків : ХДАФК, 2009. – № 3. – С. 56–58.
Міронов А. О. Проблема мотивації студентської молоді до занять фізичною культурою / А. О. Миронов, Л. І. Симоненко, С. І. Федотенко // Слобожанський науково-спортивний вісник : [науково-теоретичний журнал.] – Харків : ХДАФК, ХДАФК, 2011. – № 2. – С. 22–25.
Круцевич Т. Ю. Методы исследования индивидуального здоровья детей и подростков в процессе физического воспитания / Круцевич Т. Ю. – К. : Олимпийская литература, 1999. – 232 с.
Агаджанян Н. А. Функции организма в условиях гипоксии гиперкапнии / Н. А. Агаджанян, А. И. Елфимов. – М. : Медицина, 1986. – 272 с.
Бяловский Ю. Ю. Капнография в общеврачебной практике / Ю. Ю. Бяловский, В. Н. Абросимов. – Рязань. : Дело, 2007. – 142 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Slobozans`kij naukovo-sportivnij visnik [Slobozhanskyi herald of science and sport]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.