Differentiation of the content of classes on physical education, taking into account indicators of physical health and physical preparedness of students in grades 7–9
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2019-6.004Keywords:
differentiation, physical education, physical health, physical preparedness of schoolchildren 13–15 years oldAbstract
Margarita Mameshina
Purpose: to study changes in the physical health indicators of students in grades 7–9 under the influence of a differentiation program for the content of physical education classes.
Material & Methods: analysis and generalization of scientific and methodological literature; study of documentary materials and systematization of information; pedagogical observation; biomedical methods; pedagogical testing; methods of mathematical statistics.
Results: according to the results of the initial study, the “average” level of physical health of schoolchildren of 7th grades was determined, “below the average” – for students of 8–9th grades and the “low” level of physical preparedness of the studied contingent.
Conclusions: the revealed and significant changes (p<0,05–0,001) of indicators of physical health and physical preparedness of students in grades 7–9 of the main groups indicate the effectiveness of the proposed program for differentiating the content of physical education classes.
References
Арефьєв, В.Г. (2017), «Педагогічні технології реалізації диференційованого фізичного виховання учнів основної школи», Науковий часопис Національного пед. університету імені М. П. Драгоманова, Вип. 3К(84), С. 29-32.
Бала, Т.М., Масляк, І.П. (2011), «Зміна рівня фізичного здоров’я школярів 7-9-х класів під впливом вправ чирлідингу», Спортивний вісник Придніпров’я, № 2, С. 21-23.
Бала, Т.М. (2012), «Динаміка рівня розвитку координаційних здібностей школярів 7–9-х класів під впливом черлідингу», Молода спортивна наука України, Вип. 16, Т. 2, С. 20-26.
Бала, Т.М., Сванадзе, А.С., Кузьменко, І.О. (2017), «Рівень фізичної підготовленості школярів 10-11-х класів», Науковий часопис Національного пед. університету імені М. П. Драгоманова, Вип. 6(88), С. 10-13.
Боднар, І. (2014), Інтегративне фізичне виховання школярів різних медичних груп, ЛДУФК, Львів.
Круцевич, Т., Трачук, С., Нападій, А. (2016), «Планування навчального процесу з фізичної культури учнів середніх класів в загальноосвітніх навчальних закладах», Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 1, С. 36-42.
Кузьменко, І.О. (2015), «Рівень розвитку статичної та динамічної рівноваги школярів 5–9-х класів», Молода спортивна наука України, Вип. 19, Т. 2, С. 137-140.
Кузьменко, І.О. (2016), «Snag-гольф у фізичному вихованні школярів», Фізична культура, спорт та здоров’я: стан і перспективи в умовах сучасного українського державотворення в контексті 25-річчя Незалежності України: матеріали XVI Міжнародної науково-практичної конференції (Харків, 8–9 грудня 2016 р.), С. 41-44, режим доступу: http://hdafk.kharkov.ua/docs/konferences/konf_8_12_2016.pdf.
Кузьменко, І. (2017), «Рівень фізичного розвитку учнів 7-8-х класів», Спортивна наука України, № 1(77), С. 34-37.
Мамешина, М.А., Масляк, І.П. (2017), «Рівень фізичного здоров’я учнів 7-8-х класів під впливом багаторівневої системи фізичних вправ диференційованого навчання», Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Вип. 10, С. 312-322.
Мамешина, М., Масляк, І. (2017), «Динаміка показників розвитку витривалості школярів 13-15 років під впливом багаторівневої системи диференційованого навчання», Матеріали XXIX Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації», Вип. 29, С. 507-511.
Мамешина, М.А. (2018), «Вплив багаторівневої системи диференційованого навчання на рівень розвитку окремих рухових здібностей школярів 7−9-х класів», Матеріали XXXVII Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації», Вип. 37, С. 255-262.
Мамешина, М.А. (2018), «Динаміка показників розвитку координаційних здібностей школярів 7−9-х класів під впливом багаторівневої системи диференційованого навчання», Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Вип. 10(104)18, С. 49-55.
Масляк, І.П., Вишня, В.О., Грида, Д.С. (2016), «Фізична підготовленість учнів середніх класів обласних загальноосвітніх шкіл», Матеріали ІІ Всеукраїнська науково-практична конференція, С. 118-127.
Масляк, І.П. (2017), «Вплив аеробіки силової спрямованості на стан кардіореспіраторної системи школярів старших класів», Науковий часопис Національного пед. університету імені М. П. Драгоманова, Вип. 1(82), С. 35-38.
Москаленко, Н.В., Власюк, О.О., Степанова, І.В., Шиян, О.В. (2011), Інноваційні технології у фізичному вихованні школярів, Інновація, Дніпропетровськ.
Сергієнко, Л.П. (2001), Тестування рухових здібностей школярів, Олімпійська література, Київ.
Сергиенко, Л.П. (2015), «Определение развития силовых и анаэробных способностей в прыжковых тестах: классификация, методология измерений и нормативы оценки прыжков вверх с места», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 5(49), С. 105-117.
Романенко, В.О. (2005), Диагностика двигательных способностей, ДонНУ, Донецк.
Bala, T.M. (2012), "The influence of cheerleading exercises on the schoolchildren’s physical health of 5-9th forms", Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, No. 4, pp. 12-16.
Filenko, L.V., Filenko, I.U. & Martirosyan, A.A. (2013), "Research of indexes of physical development, physical preparedness and functional state of students aged 10-11 years under the influence of engagement in rugby-5", Pedagogics, psychology, medicalbiological problems of physical training and sports, No. 6, pp. 53-58, doi:10.6084/m9.figshare.714940.
Kuzmenko, I. (2017), "Investigation of the cardiovascular system of schoolchildren aged 13–14 years", Slobozhanskyi herald of science and sport, No. 6(62), pp. 51-53.
Mameshina, M. (2016), "Condition of physical health of pupils of the 7th-8th classes of the comprehensive school", Slobozhanskyi herald of science and sport, 5(55), pp. 47-52.
Masliak, I.P. (2015), "Quickness and endurance fitness of pedagogic college girl students under influence of cheer-leading", Physical Education of Students, No. 4, pp. 24-30, http://dx.doi.org/10.15561/20755279.2015.0404.
Maslyak, I.P., Shesterova, L.Ye., Kuzmenko, I.A., Bala, T.M., Mameshina, M.A., Krivoruchko, N.V. & Zhuk, V.O. (2016), "The Influence of the vestibular analyzer functional condition on the physical fitness of school-age children", Sport science. International scientific journal of kinesiology, Vol. 9(2), рр. 20-27.
Maslyak, I.P. & Krivoruchko, N.V. (2016), "Physical development of students of teacher training college as a result of exercises of cheerleading", Physical Education of Students, Vol. 1, pp. 55-63, http://dx.doi.org/10.15561/20755279.2016.0108.
Masliak, I.P. & Mameshina, M.A. (2018), "Physical health of schoolchildren aged 14-15 years old under the influence of differentiated education", Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, Vol. 22(2). рр. 92-98, http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2018.0205.
Mulyk, K.V. & Grynova, T.I. (2015), "Influence of hiking trainings on 13 years old adolescents’ health", Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, No. 8, рр. 40-44, http://dx.doi.org/10.15561/18189172.2015.0806.
Natalia Krivoruchko, Irina Masliak, Tetiana Bala, Shesterova Ludmula, Mameshina Margarita, Irina Kuzmenko & Sergey Kotliar (2018), "Physical health assessment of 10-16 year old schoolgirls of the Kharkiv Region of Ukraine", Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences (RJPBCS), No. 9(4), рр. 1498-1506.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Маргарита Мамешина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.