State and peculiarities of students’ functional preparedness for physical loads at the stage of adaptation to the training process
Keywords:
functional preparedness, field diagnostics, rapid assessment, prenosological stateAbstract
A problem of students’ adaptation to the academic workload has been considered based on the analysis of dynamics of indicators of the cardiovascular and cardiorespiratory systems in the process of physical activity. The necessity to improve pedagogic control over their functional state has been demonstrated. Certain advantages of the universal cardiorespiratory indicator in the rapid diagnostics of functional states at the physical training classes have been proved. Abnormal (prenosological) states of the cardiorespiratory system of 17–18 years old students have been identified under light and moderate physical load which have to be taken into consideration and adjusted in the course of the class. A pattern of students’ self-control over the state of the cardiorespiratory system during physical activity has been proposed.
References
Баевский Р. М. Оценка адаптационного потенциала системы кровообращения при массовых профилактических обследованиях / Р. М. Баевский, А. П. Берсенева, Н. Р. Палеев. – М. : ВНИИМИ, 1987. – 19 с.
Васильков А. А. Теория и методика физического воспитания : [учебник] / А. А. Васильков. – Ростов н/Д : Феникс, 2008. – 381 с.
Волков В. Л. Розвиток фізичних здібностей студентів у системі фізичної підготовки : [монографія] / В. Л. Волков. – К. : Освіта України, 2011. – 420 с.
Казанцева А. В. Индивидуальний подход и дифференциация как основные принципы организации учебных занятий по физическому воспитанию детей с ослабленным здоровьем / А. В. Казанцева // Слобожанський науково-спортивний вiсник : [наук.-теор. журн.]. – Харків : ХДАФК, 2012. – № 4. – С. 7–10.
Круцевич Т. Ю. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді: навчальний посібник / Т. Ю. Круцевич, М. І. Воробйов, Г. В. Безверхня. – К. : Олімп. літ-ра, 2011. – 224 с.
Леко Б. Диференціація фізичного виховання у ВНЗ – шлях до спорту для всіх / Б. Леко // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : [зб.наук.пр.за ред.проф. Єрмакова С. С.]. – Харків : ХДАДМ (ХХПІ), 2003. – № 22. – С. 101–112.
Семененко В. Особливості організації процесу фізичного виховання у технічному вищому навчальному закладі / В. Семененко, В. Білецька // Теорія і методика фізичної культури і спорту. – 2011. – № 3. – С. 74–77.
Мойкин Ю. В. Психофизические основы профилактики перенапряжения : [монография] / Ю. В. Мойкин, А. И. Киколов, В. И. Тхоревский, Л. Е. Милков. – М. : Медицина, 1987. – 256 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Slobozans`kij naukovo-sportivnij visnik [Slobozhanskyi herald of science and sport]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.