The control of the maximum force development within students

Authors

  • Володимир Миколайович Сергієнко [Sergienko V.] Makarenko State Pedagogical University Sumy,

Keywords:

physical education, the scales of assessment, force abilities, students, assessment standards, postural force

Abstract

This article deals with the indicators of the maximum force development and their relationship with anthropometric data of the 17–20-years-students during physical training. It establishes the positive maximum force development of the dynamometry of the right hand, postural strength, forearm flexor of the right arm, leg extensors of the students within the four age groups. This positive maximum force development ranges from 7,3 % to 12,4 %. This article offers the method to account the force standards and the strength assessments according to the 12-point sigmoid scale to control the maximum force development of the mentioned students.

References

Гунько П. М. Педагогічні умови реалізації особистісно-орієнтованого підходу у процесі занять фізичними вправами силової спрямованості / П. М. Гунько // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : [зб. наук. праць]. – Харків : ХОВНОКУ–ХДАДМ, 2012. – № 5. – С. 55–58.

Зянкин А. Н. Сила: ее развитие и динамика у студенческой молодежи в период обучения в вузе / А. Н. Зянкин // Физическое воспитание студентов. – Харьков : ХООНОКУ–ХГАДИ, 2011. – № 2. – С. 44–46.

Михайлов В. Оцінювання максимальної сили та силової витривалості у жимі лежачи (в системі фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів) / В. Михайлов, В. Михайлов, О. Попович // Спортивна наука України. – 2010. – № 1. – С. 64–75.

Прусик К. Вік і статеві відмінності в силі ніг і активації рухів / К. Прусик, Я. Лапсо, В. Гиованіс // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : [зб. наук. праць]. – Харків : ХОВНОКУ–ХДАДМ, 2011. – № 10. – С. 125–129.

Санкевич В. А. Вікові зміни критеріїв оцінки стану розвитку силових здібностей студентів 17–19 років, які навчаються у педагогічному університеті / В. А. Санкевич // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : [зб. наук. праць]. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. – Вип. 11. – С. 313–316.

Сергиенко Л. П. Новый взгляд на структуру двигательных способностей человека / Л. П. Сергиенко // Слобожанський науково-спортивний вісник : [наук.-теорет. журн.]. – Харків : ХДАФК, 2011. – № 2. – С. 101–113.

Сергієнко Л. П. Спортивна метрологія: теорія і практичні аспекти : [підруч.] / Л. П. Сергієнко. – К. : КНТ, 2010. – 776 с.

Худолій О. М. Закономірності розвитку силових здібностей у фізичному вихованні і спорті. Повідомлення І / О. М. Худолій // Теорія та методика фізичного виховання. – Харків : ОВС, 2011. – № 1. – С. 19–34.

Черкашин Р. Рівень розвитку сили у студентів вищих навчальних закладів / Р. Черкашин // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : [зб. наук. праць]. – Луцьк : Вежа, 2010. – № 2 (10). – С. 73–75.

Reiman M. P. Functional Testing in Human Performance / M. P. Reiman, R. С. Manske. – Champaign, IL. : Human Kinetics, 2009. – 308 с.

Published

2012-10-30

How to Cite

Сергієнко [Sergienko V.] В. М. (2012). The control of the maximum force development within students. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (4(31), 11–16. Retrieved from https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/21907

Issue

Section

1