The control of the maximum force development within students
Keywords:
physical education, the scales of assessment, force abilities, students, assessment standards, postural forceAbstract
This article deals with the indicators of the maximum force development and their relationship with anthropometric data of the 17–20-years-students during physical training. It establishes the positive maximum force development of the dynamometry of the right hand, postural strength, forearm flexor of the right arm, leg extensors of the students within the four age groups. This positive maximum force development ranges from 7,3 % to 12,4 %. This article offers the method to account the force standards and the strength assessments according to the 12-point sigmoid scale to control the maximum force development of the mentioned students.References
Гунько П. М. Педагогічні умови реалізації особистісно-орієнтованого підходу у процесі занять фізичними вправами силової спрямованості / П. М. Гунько // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : [зб. наук. праць]. – Харків : ХОВНОКУ–ХДАДМ, 2012. – № 5. – С. 55–58.
Зянкин А. Н. Сила: ее развитие и динамика у студенческой молодежи в период обучения в вузе / А. Н. Зянкин // Физическое воспитание студентов. – Харьков : ХООНОКУ–ХГАДИ, 2011. – № 2. – С. 44–46.
Михайлов В. Оцінювання максимальної сили та силової витривалості у жимі лежачи (в системі фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів) / В. Михайлов, В. Михайлов, О. Попович // Спортивна наука України. – 2010. – № 1. – С. 64–75.
Прусик К. Вік і статеві відмінності в силі ніг і активації рухів / К. Прусик, Я. Лапсо, В. Гиованіс // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту : [зб. наук. праць]. – Харків : ХОВНОКУ–ХДАДМ, 2011. – № 10. – С. 125–129.
Санкевич В. А. Вікові зміни критеріїв оцінки стану розвитку силових здібностей студентів 17–19 років, які навчаються у педагогічному університеті / В. А. Санкевич // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія № 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : [зб. наук. праць]. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2011. – Вип. 11. – С. 313–316.
Сергиенко Л. П. Новый взгляд на структуру двигательных способностей человека / Л. П. Сергиенко // Слобожанський науково-спортивний вісник : [наук.-теорет. журн.]. – Харків : ХДАФК, 2011. – № 2. – С. 101–113.
Сергієнко Л. П. Спортивна метрологія: теорія і практичні аспекти : [підруч.] / Л. П. Сергієнко. – К. : КНТ, 2010. – 776 с.
Худолій О. М. Закономірності розвитку силових здібностей у фізичному вихованні і спорті. Повідомлення І / О. М. Худолій // Теорія та методика фізичного виховання. – Харків : ОВС, 2011. – № 1. – С. 19–34.
Черкашин Р. Рівень розвитку сили у студентів вищих навчальних закладів / Р. Черкашин // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : [зб. наук. праць]. – Луцьк : Вежа, 2010. – № 2 (10). – С. 73–75.
Reiman M. P. Functional Testing in Human Performance / M. P. Reiman, R. С. Manske. – Champaign, IL. : Human Kinetics, 2009. – 308 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Slobozans`kij naukovo-sportivnij visnik [Slobozhanskyi herald of science and sport]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.