Tools and methods for improving the functional state of sensory systems in children with visual impairments – in the current research

Authors

  • Ліліана Олегівна Рядова (Liliana Riadovaia) Kharkiv State Academy of Physical Culture, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2014-1.020

Keywords:

analyzer, vision disorders, vestibular apparatus, feel, myopia, auditory perception, functional state

Abstract

Objective: identify scientific Ukrainian and foreign literature studies examining and improving the functional state of sensory systems in children with hearing impairments. Material: analysis of materials of research of Ukrainian and foreign researchers. Results: the study reflects the presence of many works devoted to correction of abnormalities of view. Research to improve the functional state of the auditory and tactile analyzers in the literature available to us almost never occurs. However, in scientific studies have not found materials aimed at improving the functional state of the vestibular analyzer. Conclusions: because of the importance of hearing, vestibular and tactile analyzers for children with impaired vision arises the problem of search of means and methods of increasing the functional state of visual, auditory, vestibular, and tactile analyzers of children with impaired vision, particularly at the middle school age.

References

Аветисов Э. С. Занятия физической культурой при близорукости / Э. С. Аветисов, Ю. И. Курпан, Е. И. Ливадо. – М. : Физкультура и спорт, 1980. – 73 с.

Батуев А. С. Введение в физиологию сенсорных систем : [учебное пособие] / А. С. Батуев, Г. А. Куликов. – М. : Высшая школа, 1983. – 247 с.

Бейтс У. Г. Улучшение зрения без очков по методу Бейтса. Как приобрести хорошее зрение без очков. Руководство к быстрому улучшению зрения / У. Бейтс ; пер. М. Корбетт. – Вильнюс : Полина. 1995. – 272 с.

Богдашкина Л. П. Развитие слухового восприятия у детей с нарушением зрения / Л. П. Богдашкина, А. И. Беседина, В. З. Денискина // Весник тифлологии. – М. : Город Детства. – 2010. – № 2. – 100 с.

Бондаренко C. B. Тренируем зрение / С. В. Бондаренко // Физическая культура в школе. – 1993. – №2. – С. 35–36.

Вильчковский Э. С. Развитие двигательной физиологии у детей / Э. С. Вильчковский. – К. : Здоровье, 1983. – 208 с.

Воронкова Н. А. Развитие слухового восприятия у детей с нарушением зрения средствами музыки / Н. А. Воронкова // Материалы XIII Всероссийской конференция студентов, аспирантов и молодых ученых «Наукаи образование» (20–24 апреля 2009 г.): В 6 т. Т. III. Педагогика и психология. Ч. 3. Проблемы дошкольного, начального, социального и профессионально-педагогического образования на современном этапе; ГОУВПО «Томский государственный педагогический университет». – Томск : Издательство ТГПУ, 2009. – С. 136–138.

Героева И. В. Методика профилактики близорукости у младших школьников средствами физического воспитания : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / И. В. Героева. – М., 1996. – 180 с.

Демирчоглян Г. Г. Гимнастика для глаз / Г. Г. Демирчоглян, В. И. Янкулин. – М. : Физкультура и спорт. – 1987. – 31 с.

Демирчоглян Г. Г. Тренируйте зрение на вашем рабочем месте / Г. Г. Демирчоглян // Физкультура и здоровье. – М., 1987. – В. 1. – С. 52–53.

Демирчоглян Г. Г. Тренируйте зрение / Г. Г. Демирчоглян. – М. : Советский спорт. – 1990. – 48 с.

Демирчоглян Г. Г. Как улучшить и сохранить зрение / Г. Г. Демирчоглян. – М. : Крон-пресс. – 1995. – 46 с.

Демирчоглян Г. Г. Гимнастика для глаз / Г. Г. Демирчоглян // Секреты здоровья. – 1995. – № 1. – С. 6.

Демирчоглян Г. Г. Школа здоровья глаз / Г. Г. Демирчоглян. – СПб. : Комплект, 1996. – 263 с.

Демирчоглян Г. Г. Хочу и буду видеть лучше. 15 практических уроков / Г. Г. Демирчоглян. – М. : Рипол Классик, 1997. – 128 с.

Демирчоглян Г. Г. Как сохранить и улучшить зрение / Г. Г. Демирчоглян. – Д. : Сталкер, 1997. – 320 с.

Корбетт М. Д. Руководство для быстрого улучшения зрения без очков / М. Д. Корбетг : по У. Бейтсу. – Ростов-на-Дону : Творческое объединение, 1990. – 63 с.

Корбетт М. Д. Как приобрести хорошее зрение без очков : [руководство к быстрому улучшению зрения] / М.Д. Корбетт. – СПб., – 1995. – 111 с.

Круцевич Т. Ю. Теорія і методика фізичного виховання / Т. Ю. Круцевич. – К. : НУФВСУ «Олімпійська література», 2012. – Т. 1. – 392 с.

Макаренко О. И. Реабилитация слабовидящих детей 13–15 лет в условиях школы-интерната средствами физического воспитания : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / О. И. Макаренко. – СПб., 2000. – 119 c.

Мясникова Л. В. Развитие осязания и мелкой моторики у младших школьников с нарушением зрения в процессе ее коррекционного обучения : дис. канд. пед. наук : 13.00.03 / Л. В. Мясникова. – М., 2005. – 185 с.

Осипова Л. Б. Развитие осязания и мелкой моторики как средства компенсации зрительной недостаточности у младших дошкольников с нарушениями зрения : дис. … канд. пед. наук : 13.00.03 / Л. Б. Осипова. – Челябинск, 2010. – 263 с.

Особенности познавательной деятельности слепых и слабовидящих школьниов / [под ред. А. И. Зотова, А. Г. Литвака]. – Л. : ЛГПИ им. А. И. Герцена, 1974. – 210 с.

Плаксина Л. И. Развитие зрительного восприятия у детей с нарушениями зрения / Л. И. Плаксина. – М. : ВОС, 1985. – 118 с.

Ряховская К. В. Упражнения на релаксацию / К. В. Ряховская // Начальная школа. – 1991. – № 6. – С. 9–11.

Самаль И. Н. Анатомия, физиология и патология органа зрения : [учебное пособие] / И. Н. Самаль. – Псков, 2004. – 164 с.

Сермеев Б. В Физическое воспитание детей с нарушением зрения / Б. В. Сермеев. – К. : Здоровье, 1987. – 112 с.

Стив Шенкман. Можно ли жить без очков? / Стив Шенкман. – М. : Физкультура и спорт, 1992. – 15 с.

Уфимцева Л. Ф. Для профилактики близорукости / Л. Ф. Уфимцева // Начальная школа, 1993. – № 2. – С. 14–15.

Published

2014-02-28

How to Cite

Рядова (Liliana Riadovaia) Л. О. (2014). Tools and methods for improving the functional state of sensory systems in children with visual impairments – in the current research. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(39), 108–111. https://doi.org/10.15391/snsv.2014-1.020

Issue

Section

Articles