Individual differences in the formation of swimming technique of young athletes with different strength of the nervous system under the conditions of applying different teaching methods
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2021-4.008Abstract
Purpose: to study the influence of methods of formation of swimming technique among 7–8 year old swimmers and the influence of their individual characteristics of the nervous system on the effectiveness of mastering physical exercises.
Material and methods: The study was conducted over three months with young swimmers (n = 141) who studied sports swimming techniques. They were preliminarily examined for the strength of the nervous system for excitation by three methods: physical activity – the slope type of the curve, tapping test, noise immunity.
Results: the influence of various methods of initial teaching in swimming on the success of the formation of motor skills in children of 7–8 years old with different strength of the nervous system relative to excitement was studied. The reproductive method, problem learning and their combinations were used. The children were divided according to the strength of the nervous system into groups: "strong", "average" and "weak".
Conclusions: according to the research results, it turned out that the most successful exercise training was when using the reproductive method in the first 2–3 lessons, followed by the use of problem learning. In relation to children with different strengths of the nervous system, then, according to the conclusions of many researchers, the average type in number exceeds other types combined and therefore one should focus on them. The training described above turned out to be the most effective for children with an average nervous system.
Keywords: strength of the nervous system, teaching methods, swimming.
References
Белкин Е. Л. (2001), «Теоретические предпосылки создания эффективных методик обучения», Начальная школа, № 4, С. 11 – 20.
Близнюк Ю. В., Ярёменко Т. В. (2013), «Психофизиологические особенности квалифицированных пловцов, специализирующихся в способе кроль на груди», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 3, С. 53 – 58. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/snsv_2013_3_14
Боген М. М. (1989), Современные теоретико-методические основы обучения двигательным действиям: автореф. дисс. на соискание степени доктора пед. наук: спец. 13.00.04. ГЦОЛИФК. М., 52 с.
Брызгалова С. И. (1998), Проблемное обучение в начальной школе: учебное пособие. Изд. 2-е испр. и доп. Калининград, 91 с.
Булгакова Н. Ж. (2017), Плавание. Водные виды спорта. М.: Инфра-М., 290 с.
Ильин Е.П. (2012), Психология спорта. СПб: Питер, 352 с.
Ильин Е. П. (2003), Психомоторная организация человека. СПб. : Питер, 384 с.
Методика преподавания физической культуры: 1–4 кл. (2003), под ред. Л. Д. Глазырина., Т. А. Лопатик. : метод. пособие и программа. М. : Владос, 208 с.
Митчик О. П. (2002), Индивидуализация физического воспитания подростков в общеобразовательной школе: автореф. дисс. на соискание учён. степени канд. наук по физ. воспит. и спорту: спец. 24.00.02. Л., 19 с.
Небылицын В. Д. (1990), Избранные психологические труды / под ред. Б. Ф. Ломова ; [сост. и авт. коммент. Т. Ф. Базылевич ; авт. очерка о В. Д. Небылицыне Т. Ф. Базылевич, Б. Ф. Ломов] ; Акад. пед. наук СССР. М. : Педагогика, 403 с.
Пейсахов Н. М. (1974), Саморегуляция и типологические свойства нервной системы. Казань, 258 с.
Психофизиология (2004): учебник для вузов/ под ред. Ю.И. Александрова. 3-е изд., перераб. и доп., 464 с.
Соловьева О. В. (2003), Теоретико-экспериментальное изучение развития познавательных способностей школьников: дисс. на соискание учён. степени доктора психол. наук: спец. 19.00.01. Ставрополь, 410 с.
Теорія і методика фізичного виховання. Методика фізичного виховання різних груп населення (2012): підручник / під. заг. ред. Т.Ю. Круцевич. К.: Олімпійська література, Т. 2. 368 с.
Таймазов В. А., Голуб Я. В. (2004), Психофизиологическое состояние спортсмена (Методы оценки и коррекции). СПб.: Издательство Олимп СПб, 400 с.
Чащевая А. Г. (2003), Методика формирования познавательной активности учащихся младших классов на уроках физической культуры: дисс. на соискание уч. степени канд. пед наук: спец. 13.00.04 Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической културы. Омск, 218 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.