Comparative analysis of the physical fitness leve ltests in Ukraine and foreign countries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2014-2.018

Keywords:

physical education, physical conditioning, motive qualities, qualifying standards, testing

Abstract

Purpose: to compare the main features of the physical fitness tests in secondary schools in Ukraine and some foreign countries. Material and methods: software and regulations, which define the content of physical fitness tests in Ukraine and abroad, were analyzed applying the methods of analysis, synthesis and content analysis. Results: The specificity of the tests of physical fitness level of students in the system of physical education in different countries was established. The article offers standards, which students of secondary schools in Ukraine and foreign countries should perform. Typical exercises used in the testing of physical fitness level of students were determined. Approaches to the organization and preparation of test standards of physical fitness in different countries were represented. Conclusions: рhysical fitness level tests are provided by the existing programs of physical education in the United States, Poland and the Russian Federation. Execution of relevant tests affects the assessment of student achievement during the lesson of physical education. In the United States, Poland and the Russian Federation physical fitness level tests are aimed at assessing the level of development of basic motor skills – endurance, strength, speed, agility and flexibility.

References

Бессарабова О. Н. Образовательные стандарты средней школы США: состояние и тенденции развития : дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.01 / О. Н. Бессарабова. – Волгоград, 2006. – 223 с.

Ван Цзин. Организация физического воспитания детей и молодежи в Китайской Народной Республике / В. Цзин А. Бондарь // Слобожанський науково-спортивний вiсник : [наук.-теор. журн.]. – Харків : ХДАФК, 2013. – № 5 (38). – С. 45–48.

Кожемякіна В. Особливості підходів до оцінки фізичної підготовленості школярів молодших класів / В. Кожемякіна // Молода спортивна наука України : [Зб. Наук. Статей]. – Львів : ЛДІФК, 2001. – Вип. 5. –Т. 1. – С. 214–215.

Матвеев А. П. Программа физического воспитания учащихся 1–11-х классов с направленным развитием двигательных способностей / А. П. Матвеев, Т. В. Петрова. – 2000 р.

Навчальна програма з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів (5–9 класи) [Електронний ресурс] // Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/1349869429/.

Monitorowanie wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Raport z województwa łódzkiego. Kuratorium Oświaty w Łodzi. / Opracowanie: Teresa Lasota, Anna Olczak-Wiśniewska, Jarosław Owsiański, Łódź 2010 - 96 s.

KentKing D. Missouri Physical Fitness Assessment Manual.Missouri Department of Elementary and Secondary Education / D. KentKing // Commissioner of Education. – October, 2000. – 22 p.

Wróblewski P. Realizacja podstawy programowej z wychowania fizycznego / P. Wróblewski. – Warszawa. – 15 p.

Systemy edukacji w Europie – Stan obecny. – Czerwiec, 2011. – http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/national_summary_sheets/047_PL_PL.pdf

Physical Education Trends in Our Nation’s Schools [E-resource] / Access mode : www.aahperd.org/naspe/about/announcements/upload/PE-Trends-Report.pdf.

Published

2014-04-30

How to Cite

Мандюк (Andriy Mandyuk) А. Б., Ярошик (Marta Yaroshyk) М. Я., & Літкевич (Olga Litkevich) О. А. (2014). Comparative analysis of the physical fitness leve ltests in Ukraine and foreign countries. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (2(40), 90–94. https://doi.org/10.15391/snsv.2014-2.018

Issue

Section

Articles