An influence of dancing track rhythm studying on its performance in rhythmic gymnastics at the initial stage of the training process
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2017-3.007Keywords:
track, dance, rhythm, gymnasts, rhythmic, preparation, initialAbstract
Oksana Zaplatynskа
Dancing track, as a mandatory element appears in the competition exercises gymnasts from 2013. However, until now not studied the basic methods and techniques of their development gymnasts of all ages and skill. Many authors argue that the assimilation of rhythm leads to a facilitated assimilation of exercises. In rhythmic gymnastics, there were no studies on the effect of rhythm digestion on the performance of individual exercises, which was the prerequisite for our study.
Purpose: to study the influence of mastering the rhythm of the dance tracks on their performance in gymnasts at the stage of initial training.
Material & Methods: to identify the impact of assimilation of the rhythm of dance tracks on their performance gymnasts at the stage of initial preparation of the analysis of scientific and methodical literature, the rules of rhythmic gymnastics have been used, pedagogical experiment.
Results: the assimilation rate, which performed the dance track, a positive effect on their learning and performance of the gymnasts at the stage of initial training. Conclusion: study of dance tracks efficiently and expediently carried out with the assimilation of the rhythm of their performance.
References
Афтимичук, О.Е., Кузнецова, З.М. (2015), "Значимость ритма в профессиональной педагогической и спортивной подготовке", Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта, № 2(35), С. 28-38.
Білокопитова, Ж.А., Нестерова, Т.В., Дерюгіна, А.М., Безсонова, В.А. (1999), Художня гімнастика: Навчальна програма для ДЮСШ, СДЮШОР, ШВСМ, РНМК, Державний комітет України з фізичної культури і спорту, Київ.
Ботяев, В.Л. (2015), Научно-методическое обеспечение отбора в спорте на основе оценки координационных спосібностей: дис. д-ра пед. наук.: 13.00.04 – «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки, оздоровительной и адаптивной физической культуры», Сургут, 404 с.
Винер-Усманова, И.А., Крючек, Е.С., Медведева, Е.Е., Терехина, Р.Н. (2015), Теория и методика художественной гимнастики. Артистичность и пути ее формирования, Спорт, Москва.
Карпенко, Л.А., Румба, О.Г. (2014), Теория и методика физической подготовки в художественной и естетической гимнастике: учеб. пособие, Советский спорт, Москва.
Курысь, В., Гзирьян, Р. (2014), "Ритм в музыке и ритмической гимнастике", Ученые записки университета Лесгафта, № 5 (111), С. 82-87.
Международная федерация гимнастики (2016), Правила по художественной гимнастике 2017–2020, режим доступа: http://rg4u.clan.su/news/pravila_fig_po_khudozhestvennoj_gimnastike_2017_2020/2016-05-23-1674
Полевая-Серкеяну, А., Афтимичук, О. (2012), "Особенности формирования двигательных учений и навыков у студентов дзюдоистов на этапе начальной спортивной специализации", Молода спортивна наука України, Т. 1, С. 238-245.
Сизова, Т.В. (2014), "Совершенствование чувства ритма и умения выполнять движения в соответствии с музыкальным сопровождением у студенток вузов, занимающихся художественной гимнастикой", Научно-теоретический журнал «Ученые записки», № 11(117), С. 135-139.
Сосина, В.Ю. (2009), Хореография в гимнастике, Олимпийская литература, Киев.
Филиппова, Е.А. (2015), "Совершенствование танцевальных дорожек в художественной гимнастике на этапе спортивного совершенствования", Спб.
Чуча, О.Л. Роль ритма в художественной гимнастике (2008), Спортивный психолог, № 3(15), С. 38-41.
Svobodová, L., Skotáková, A., Hedbávný, P., Vaculíková, P. & Sebera, M. (2016), "Use of the dance pad for the development of rhythmic abilities", Science of Gymnastics Journal, Vol. 8 Issue 3, рр. 283-293.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Оксана Заплатинська
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.