Organization and content efficiency substantiation of a strengthened professional and applied physical training course for railway higher educational institution students
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2017-4.007Keywords:
professional-applied physical training, railway engineers, physical training, experimental program, students, psycho-physiological preparednessAbstract
Anzhelika Yefremova & Liudmyla Shesterova
Purpose: to experimentally substantiate the effectiveness of the application of the experimental program for physical education with an intensified course of professional-applied physical training (PAPT) for students of I–II courses of railway specialties.
Material & Methods: analysis and generalization of literary sources, pedagogical experiment, pedagogical testing, physiological and psycho-physiological methods, methods of mathematical statistics.
Result: obtained data after the introduction of the experimental program on physical education with an intensified course of professional-applied physical training, students of railway universities.
Conclusion: analysis and generalization of the literature sources found the absence of a scientifically based program of PAPT for students of higher education institutions of the railway profile. The introduction in the educational process of physical education of the experimental program on physical education with the strengthened course of the PAPT showed an increase in the level of physical, professionally applied physical and psycho-physiological readiness of students.
References
Васельцова, И.А. (2004), Система профессионально-прикладной физической подготовки студентов железнодорожного ВУЗа: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.08. «Теор. и метод. проф. образования», Самарский государственный технический университет, Самара, 19 с.
Давиденко, А.И. (2006), Организация и содержание профессионально-прикладной физической подготовки студентов технических ВУЗов: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.04. «Теор. и метод. физ. восп., спорт. тренировки, оздоров. и адапт. физ. культуры», Москва, 21 с.
Ежков, В.С. (2003), Профессионально-прикладная физическая подготовка студентов машиностроительных специальностей: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед наук: спец. 13.00.04. «Теор. и метод. физ. восп., спорт. тренировки, оздоров. и адапт. физ. культуры», Коломна, 26 с.
Єфремова, А.Я. (2012), "Визначення рівня фізичної підготовленості майбутніх фахівців-електриків залізничного транспорту", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 2(29), С. 15-18.
Єфремова, А.Я., Шестерова, Л.Є. (2013), "Дослідження специфіки професійної діяльності інженерів-електриків залізничного транспорту", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4(37), С. 25-29.
Раевский, Р.Т. Халайджи, С.В., Канишевский, С.М. (2007), "Профессионально-прикладная физическая подготовка как альтернатива базовому физическому воспитанию будущих специалистов энергетического комплекса", Нові технології навчання: Наук.-метод. зб., Вип. 49, С. 16-20.
Садовский, В.А. (2004), Дифференцированная методика обучения профессионально-прикладной физической культуре студентов железнодорожного транспорта: Учебное пособие, Изд-во ДВГУПС, Хабаровск.
Римик, Р.В. (2006), Професійно-прикладна фізична підготовка учнів професійно-технічних училищ за профілем радіотехніка: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», Львів. держ. ін-т фіз. культури, Львів, 23 с.
Халайджі, С.В. (2006), Професійно-прикладна фізична підготовка студентів енергетичних спеціальностей: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», ЛДІФК, Львів, 15 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Анжеліка Єфремова, Людмила Шестерова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.