Physical education problems of 5–9 grade pupils in the context of health preservation

Authors

  • Наталия Идрисова Мелитопольская общеобразовательная школа № 1, Мелитополь, Украина, https://orcid.org/0000-0002-4056-149X

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2017-4.008

Keywords:

problems of pupils physical education, deterioration of health, behavioral characteristics

Abstract

Natalia Idrisova

Purpose: determination of the causes of deterioration of health and related problems of physical education of 59 grade pupils.

Material & Methods: analysis of the causes and definition of the behavioral characteristics of pupils in relation to physical education was studied during 20122017 in one parallel class. In the experiment conducted in two stages, 52 pupils of the secondary school No. 1 of Melitopol took part. In the study used questionnaires, analytical, comparative, experimental and statistical methods.

Result: tendency of deterioration of pupils health during training in middle classes is proved; obtained data in accordance with the typology compiled reflect the awareness of some students health as a means of raising the status, as well as the failure to understand half the researched values of physical education in maintaining health and disinterest in physical education.

Conclusion: problems of school physical education are determined by the low level of the culture of health of the entire Ukrainian society.

References

Ідрісова, Н.О. (2013), "Результаті аналізу ставлення школярів до здоров’я та здорового способу життя", Наукові записки: зб. наук. ст., Випуск CIX (109), С. 86-93.

Ідрісова, Н.О. (2015), Формування здорового способу життя в учнів середньої загальноосвітньої школи (кінець ХХ – початок ХХІ століття): дис. канд. пед. наук, Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Б. Хмельницького, Мелітополь, 201 с.

Міністерство охорони здоров’я України та Міністерство освіти і науки України (2009), Інструкція про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0773-09

Нападій, А.П. (2014), "Планування навчального процесу з фізичної культури з урахуванням динаміки фізичного стану школярів 13–14 років", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 5(43), C. 55-58, doi: 10.15391/snsv.2014-5.010.

Няньковський, С.Л. Яцула, М.С., Чикайло, М.І., Пасечнюк, І.В. (2012), "Стан здоров'я школярів в Україні", Здоровье ребенка, № 5(40), С. 109-114.

Платон (2007), Сочинения в четырех томах, Т.3. Ч.2, пер. с древнегреч. и под общ. ред. А.Ф. Лосева и В.Ф. Асмуса, Изд-во О. Абышко, СПб.

7. Кабінет Міністрів України (2011), Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Постанова від 20 квітня 2011 р. № 462, режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/462-2011-%D0%BF

8. Рахимова, Е.А. (2012), "Отношение к здоровью учащейся молодежи", Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта, Выпуск 9(91), С. 134-139.

Currie, C. et al. (2012), "Social determinants of health and well-being among young people. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2009/2010 survey", WHO. Regional Office for Europe, available at: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0003/163857/Social-determinants-of-health-and-well-being-among-young-people.pdf

Lalonde, M. (1981), A new perspective on the health of Canadians, available at: http://www.phac-aspc.gc.ca/ph-sp/pdf/perspect-eng.pdf

Published

2017-08-31

How to Cite

Идрисова, Н. (2017). Physical education problems of 5–9 grade pupils in the context of health preservation. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (4(60), 48–52. https://doi.org/10.15391/snsv.2017-4.008

Issue

Section

Articles