Investigation of the cardiovascular system of schoolchildren aged 13–14 years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2017-6.012

Keywords:

cardiovascular system, schoolchildren, heart rate, systolic blood pressure, diastolic pressure, Ruffie's test

Abstract

Iryna Kuzmenko

Purpose: to determine the level of functioning of the cardiovascular system of schoolchildren of the 8th-9th grades.

Material & Methods: 59 schoolchildren of 8–9 grades took part in the study. Such methods of research as theoretical analysis and generalization of scientific and methodological literature, methods of studying the functional state of the cardiovascular system and methods of mathematical statistics were applied.

Results: a comparison of the parameters of the cardiovascular system in the sexual, age aspects and with the corresponding scoring scale is presented.

Conclusion: in the sexual aspect, it was found that the indicators of the functioning of the cardiovascular system in schoolchildren of the 8th grade are higher in girls, and in schoolchildren of the 9th grade in young men; with age, in men, there are somewhat larger values of indicators, in girls, on the contrary, less; comparison with the scoring scale showed that the results of schoolchildren of 8–9 grades correspond to the "average" level. 

References

Ажиппо, О.Ю., Мамешина, М.А., Масляк, І.П. (2016), "Оцінка фізичного здоров’я школярів середніх класів", XVI Міжнародна науково-практична конференція "Фізична культура, спорт та здоров’я: стан і перспективи в умовах сучасного українського державотворення в контексті 25-річчя Незалежності України", ХДАФК, Харків, С. 3-6.

Коц, Я.М. (1998), Спортивная физиология, Физкультура и спорт, Москва.

Круцевич, Т.Ю., Воробйов, М.І., Безверхня, Г.В. (2011), Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді, Олімп. література, Київ.

Кузьменко, І. (2017), "Рівень фізичного розвитку учнів 7–8-х класів", Спортивна наука України, № 1 (77), С. 34-37.

Ласточкін, В., Ровний, А. (2016), "Адаптивні перебудови серця юних спортсменів у залежності від спрямованості тренувальної діяльності", Слобожанський науково-спортивний вісник, С. 69-73, doi:10.15391/snsv.2016-3.013.

Мамешина, М.А. (2016), "Стан фізичного здоров’я школярів 7–8-х класів загальноосвітньої школи", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 5(55), С. 47-52, doi:10.15391/snsv.2016-5.008.

Міністерство охорони здоров’я України, ДУ «Український інститут стратегічних досліджень моз України» (2016), Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України. 2015 р., Київ.

Поляков, С.Д., Хрущев, С.В., Корнеева, И.Т. (2006), Мониторинг и коррекция физического здоровья школьников, Айрис-пресс, Москва.

Солодков, А.С, Сологуб, Е.Б. (2005), Физиология человека. Общая. Спортивная. Возрастная, Олимпия Пресс, Москва.

Шестерова, Л.Є. (2017), "Шляхи підвищення фізичної активності і підготовленості школярів середніх класів", ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція "Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення", ХДАФК, Харків,С. 178-185.

Bala, T.M. (2012), "The influence of cheerleading exercises on these school children’s physical health of 5–9th form", Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, № 4, рр. 12-16.

Ertek, S. & Cicero, A. (2012), "Impact of physical activity on inflammation: Effects on cardiovascular disease risk and other inflammatory conditions", Archives of Medical Science, № 8(5), рр. 794-804.

Published

2017-12-30

How to Cite

Кузьменко, І. (2017). Investigation of the cardiovascular system of schoolchildren aged 13–14 years. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (6(62), 60–63. https://doi.org/10.15391/snsv.2017-6.012

Issue

Section

Articles