Experimental evaluation of the effectiveness of organizational and methodological principles to improve motor function in pre-school physical education
Keywords:
preschoolers, motor, manual motor asymmetry, improvement approaches, the process of physical educationAbstract
The efficiency of the developed organizational and technical foundations to improve motor function in preschool children during physical education in preschool education. Using conventional methods defined orientation manual motor asymmetry 165 girls and 169 boys five years involved in forming a one year experiment in the study groups, and teacher testing using motor tasks defined program for preschools – dynamic motor performance, air 'associated with manual dexterity. Advantage of girls experimental groups over the control groups of girls with different orientation manual motor asymmetry, as well as the advantage in boys by the number of indicators improved significantly during the study, and that marked the end of the highest values. The results indicate the need to use the proposed basis for the organization of physical education and of its content in pre-school.
References
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі». – К. : Світич, 2008. – 112 с.
Безруких М. М. Леворукий ребенок в школе и дома : [учеб. пособие] / М. М. Безруких. – Екатеринбург, 2004. – 145 с.
Бердичевская Е. М. Роль функциональной асимметрии мозга в возрастной динамике двигательной деятельности человека : автореф. дис. на соиск. учен. степени доктора мед. наук : спец. 14.00.13 «Педиатрия» / Е. М. Бердичевская. – Краснодар, 1999. – 50 с.
Денисова Л. В. Измерения и методы математической статистики в физическом воспитании и спорте : учеб. пособие / Л. В. Денисова, И. В. Хмельницкая, Л. А. Харченко. – К. : Олімп. л-ра, 2008. – 127 с.
Жаворонкова Л. А. Правши-левши. Межполушарная асимметрия биопотенциалов мозга человека : [монография] / Л. А. Жаворонкова. – М. : Экоинвест, 2009. – 240 с.
Леутин В. П. Функциональная асимметрия мозга : [мифы и действительность] / В. П. Леутин, Е. И. Николаева. – СПб : Речь, 2005. – 276 с.
Лях В. И. Координационные способности : [диагностика и развитие] / В. И. Лях. – М. : ТВТ Дивизион, 2006. – 290 с.
Панфилова Н. В. Развитие координационных способностей и обучение двигательным действиям детей 4–6 лет в связи с особенностями двигательной асимметрии : автореф. дис. на соиск. науч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теория и методика физического воспитания, спортивной тренировки и оздоровительной физической культуры» / Н. В. Панфилова. – М. : НИИ ФДиП РАО, 1992. – 19 с.
Петрова Н. А. Особенности морфофункционального развития и формирование функциональной асимметрии детей 2–6 лет : автореф. дис. на соиск. учен. степени канд. биол. наук : спец. 03.00.13 «Физиология» / Н. А. Петрова. – Казань, 2006. – 19 с.
Сергиенко Л. П. Контроль развития координационных способностей человека (обзор зарубежных технологий тестирования) / Л. П. Сергиенко, В. М. Лышевська // Слобожанський науково-спортивний вісник : [науково-теорет. Журнал]. – Харків : ХДАФК. 2010. – № 4. – С. 107–113.
Швецов А. Г. Формирование здоровья детей в дошкольных учреждениях : [справ.-метод. пособие для врачей, мед. и пед. работн. дошк. учерждений] / А. Г. Швецов. – ВЛАДОС-ПРЕСС, 2006. – 174 с.
Kuhl J. Hemispheric asymmetry : Does power beat wisdom? : [Manuscript submitted for publication] / J. Kuhl, M. Kazen. – Seattle : Hogrefe and Huber Publishers, 2005. – 467 p.
Vincent W. J. Statistic in kinesiology / W. J. Vincent. – 3-rd ed. – Champaign : Human kinetics, 2005. – 312 p.
Wang S. S. The health risks of being left-handed / S. S. Wang // The Wall Street Journ. – 2011. – December 6. – P. 46–52.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Slobozans`kij naukovo-sportivnij visnik [Slobozhanskyi herald of science and sport]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.