State of the problem of realization of the principle of consciousness and activity during physical education classes

Authors

  • Тарас Михайлович Надкерничный (Taras Nadkernychnyy) Ternopil State Medical University named after I. Horbachevsky, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2014-1.015

Keywords:

conscious and active attitude, the implementation of the principle of consciousness and activity, clarifying the objectives of the lesson

Abstract

Essence and importance of the principle of consciousness and activity is defined and status of its implementation at the classes of the students’ physical education. For this purpose, theoretical analysis and synthesis of scientific literature on the theory and methodology of physical education, pedagogy and psychology was conducted, questionnaire that include answers of 50 teachers of physical education working in higher educational institutions in Ternopil was also conducted. Results of the study indicate that the level of implementation of the principle of consciousness and activity during physical education and sports activities of students is extremely low. Especially negative is the fact that even such seemingly compulsory components as clarifying lesson objectives to the younger generation or motivation of students are not the components of each lesson.


References

Артюшенко А. О. Змістово-орієнтаційна мобільність як складова функціональної структури довільного управління поведінкою і руховою діяльністю / А. О. Артюшенко // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. – 2011. – № 4. – С. 86–94.

Бурлакова І. А. Формування ідеології здоров’я у студентів вищих навчальних закладів / І. А. Бурлакова // Основи здоровя та фізична культура. – 2009. – № 2. – с. 10–12.

Бутенко Т. О. Активні методи навчання у формуванні комунікативної компетентності студентів / Т. О. Бутенко // Педагогiка, психологiя та медико-бiологiчнi проблеми фiзичного виховання i спорту. – 2009. – № 11. – С. 6–9.

Варій М. Основи психології і педагогіки : [навч. посіб.] / М. Варій, В. Ортинський. – 2-ге вид., випр. та доп. – К. : ЦУЛ, 2009. – 376 с.

Венгер О. П. Пізнавальна діяльність студентів у різних моделях навчання та її психологічна характеристика / О. П. Венгер // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. – 2012. – № 1. – C. 246–250.

Вржесневський І. Мотивація до самооцінки фізичної підготовленості студентами спеціальних медичних груп / І. Вржесневський, Т. Ракитіна // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2012. – № 2. – С. 45–48.

Гавриленко М. О. Соціальні цінності та активність студента як провідні критерії та показники соціального виховання молоді / О. М. Гавриленко // Соціальна педагогіка : теорія та практика. –2012. – № 1. – С. 49–56.

Иванников В. А. Психологические механизмы волевой регуляции : [Учебное пособие] / В. А. Иванников. – М. : УРАО, 2009. – 144 с.

Канішевський С. М. Науково-методичні та організаційні основи фізичного самовдосконалення студентства : Вид. друге, стереотипне / C. М. Канішевський. – К. : ІЗМН, 2012. – 270 с.

Кузьмінський А. І. Педагогіка : [підручник] / А. І. Кузьмінський, В. Л. Омелянко. – К. : Знання, 2008. – С. 246–247.

Лимарєва Ю. М. Реалізація принципу свідомості у навчанні студентів вищих навчальних закладів України (друга половина ХІХ століття) : автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. пед. Наук : 13.00.01 – «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Ю. М. Лимарєва. – Мелітополь : МДПУ ім. Б. Хмельницького, 2012. – 20 с.

Лозова В. І. Теоретичні основи виховання і навчання : [навч. посіб.] / В. І. Лозова, Г. В. Троцко. – 2-е вид., випр. і доп. – Х. : ОВС, 2002. – 400 с.

Міронов А. О. Проблема мотивації студентської молоді до занять фізичними вправами / А. О. Міронов // Слобожанський науково-спортивний вісник : [науково-теоретичний журнал]. – Харків : ХДАФК, 2011. – № 2. – с. 22–24.

Хасанов М. Х. Формування свідомого ставлення до виконання фізичних вправ в процесі навчальних занять з дисципліни «Фізичне виховання» у студентів вищих навчальних закладів системи МВС / М. Х. Хасанов, М. І. Матвієнко // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. – 2009. – № 4. – с. 123–127.

Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів : [підруч. для студ. вищих навч. закл. фіз. вихов. і спорту] : в 2 ч., Ч. 1 / Б. М. Шиян. – Тернопіль : Навч. книга – Богдан, 2001. – с. 111–121.

Published

2014-02-28

How to Cite

Надкерничный (Taras Nadkernychnyy) Т. М. (2014). State of the problem of realization of the principle of consciousness and activity during physical education classes. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(39), 80–85. https://doi.org/10.15391/snsv.2014-1.015

Issue

Section

Articles