Characteristics speed-strength and psyhological characteristics of adolescents
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2014-2.012Keywords:
identity, self-esteem, teen, attention, thinking speed characteristics, мuscleAbstract
Purpose:complex psychological and pedagogical research speed-power characteristics and psychological characteristics of children of secondary school age. Material and methods: test V. Abalakov's, long jump with space, running at 20 meters, shuttle run, technique «Table Schulte», methods of Diagnostics speed of thought, the method of «Self-identity», the method of establishing the probability of deviations (t-student's criterion).The speed-strength of 14–15 years children was studied. The levels of mobility of nervous processes adolescents was analyzed. Peculiarities of attention functions adolescents. Found that children of 14–15 years is a weakening of the intensity of attention during the activity. The characteristics of mental health students of secondary school age. Found that mental performance adolescents characterized hyposthenic one asthenia. The features of personality in adolescence. The characteristics of adolescents with different levels of self-identity. The differences of self-esteem of boys and girls. Conclusions: the level of physical development of teenagers is characterized by variability in the speed and strength. In children aged 14–15 are: progressive, but uneven, depending sex change speed-power capacities, decrease in the intensity of attention in the process of activity, the level of performance is characterized by mental work in, but insufficient mental stability.References
Волков Л. В. Физические способности детей и подростков / Л. В. Волков. – К. : Здоров'я, 1981. – 215 с.
Губа В. П. Возрастные основы формирования спортивных умений / В. П. Губа. – Смоленск, 1996. – 140 с.
Гант О. Є. Особливості психічної працездатності дітей середнього шкільного віку в умовах змагальної діяльності та постзмагальної діяльності / О. Є. Гант // Слобожанський науково-спортивний вісник : [наук.-теорет. журнал]. – Харків : ХДАФК, 2011. – № 2. – С. 215–218.
Гант Е. Е. Характеристика функций внимания спортсменов, как показатель психической работоспособности / Е. Е. Гант, О. Н. Долиновская // Слобожанський науково-спортивний вісник : [наук.-теорет. журнал]. – Харків : ХДАФК, 2011, № 4. – С. 272.
Гант Е. Е. Характеристика вербальной памяти у детей среднего школьного возраста в условиях / Е. Е. Гант // Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди. Психологія. –2011. – Вип. 41. – С. 52–59.
Гант Е. Е. Особенности продуктивности когнитивных функций у детей среднего школьного возраста в условиях соревновательной и постсоревновательной деятельности / Е. Е. Гант // Педагогіка, психологія та мед.-біол. проблеми фізичного виховання : [зб.наук. праць за ред. Єрмакова С. С.]. – Харків : ХДАДМ, 2011. – № 6. – С. 17–21.
Гант Е. Е. Вплив тренувального процесу на формування самооцінки особистості школярів / Е. Е. Гант // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Харківська школа психології: спадщина та сучасна наука». – Харків, 23 квітня 2012 р. – С. 57.
Гант Е. Е. Влияние физических упражнений на самооценку младших школьников // Матеріали міжвузівської науково-практичної конференції «Психолого-педагогічні проблеми спортивної та професійної діяльності». – Харків : ХДАФК. – 14–15 березня 2013 року. – С. 17.
Мерлин В. С. Психология индивидуальности: избранные психологические труды / В. С. Мерлин. – [под ред. Е. А. Климова]. – М. : Изд-во Моск. психолого-социального ин-та; Воронеж: МОДЭК, 2005. – 544 с.
Сергиенко Л. П. Новий взгляд на структуру двигательних способностей человека / Л. П. Сергиенко // Слобожанський науково-спортивний вісник : [наук.-теорет. журн.]. – Харків : ХДАФК. – 2011. – № 2. –С. 101–113.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Slobozans`kij naukovo-sportivnij visnik [Slobozhanskyi herald of science and sport]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.