Badminton as one of the means of health and recreational activities of students
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2021-6.007Abstract
Purpose: to assess the influence of badminton classes according to the health-improving and recreational program on the physical fitness and health of students.
Material and methods: 13 female applicants for higher education of the second year of the Kharkov State Academy of Physical Culture took part in the study. The health-improving and recreational program was implemented within 6 months. To assess its effectiveness at the beginning and at the end of the experiment, the participants were determined by anthropometric indicators (body weight, standing height, muscle strength of the hand), physiological indicators (vital capacity of the lungs (VC)). The assessment of the physical working capacity of female students and the effectiveness of their respiratory system was carried out using the tests of Rufier, Shtange, Genche. The level of their health was assessed according to Pirogova's method.
Results: the studies carried out confirmed the information of scientists about the unsatisfactory state of physical fitness and the level of health of student youth. The presented materials made it possible to state the positive influence of health-improving and recreational classes using badminton means on the indicators of the functional state of the cardiovascular and respiratory systems, the level of physical performance and physical health of girls.
Conclusions: the results of the studies indicate that the indicators of body weight, standing height did not change almost, and indicators of hand strength, vital capacity of the lungs improved during the cycle of training sessions. The results of the conducted research testify to the improvement of the functional state and the level of health of the female students, who trained according to the health-improving and recreational program, which is based on the means of badminton.
Keywords: health, physical fitness, physical development, functional tests, Shtange's test, Genche's test, students, badminton.
References
Бойко Ю. (2017), «Обґрунтування моделі формування аксіологічних установок до здорового способу життя у студентів вищих навчальних закладів», Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, № 2(1), С. 74-83. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2017_2%281%29__11
Грибан Г. П., Краснов В. П., Опанасюк Ф. Г., Скорий О. С. (2018), «Фізичне виховання у здоровому способі життя сучасної студентської молоді», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова. Вип. 4. С. 43–46.
Круцевич Т. Ю., Пангелова Н. В. (2016), «Сучасні тенденції щодо організації фізичного виховання у вищих навчальних закладах». Спортивний вісник Придніпров’я, № 3, С. 109–114.
Комітет з фізичного виховання та спорту (2018), Проект Стратегії розвитку фізичного виховання та спорту серед студентської молоді до 2025 року, Київ, 10 с.
Омельченко Т. Г. (2017), «Сучасні підходи до формування здорового способу життя молодів Україні та світи», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ: Вид-во НПУ ім. М.П.Драгоманова. Вип. 5 К (86), С. 227–231.
Присяжнюк С. І., Краснов В. П. (2019), «Здоров’я студентської молоді та шляхи його формування в системі освіти», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ: Вид-во НПУ ім. М.П.Драгоманова. Випуск 3 К (110), С. 475-480.
Рибалко Л. М. (2020), «Здоров’язбережувальний аспект фізичного виховання студентської молоді», Вісник Запорізького національного університету. Фізичне виховання та спорт. Запоріжжя: Видавничий дім «Гельветика», № 1, С. 48 – 54.
Сутула В. О., Луценко Л. С., Булгаков О. І., Дейнеко А. Х., Сутула А. В. (2016), «Щодо сучасних організаційних інновацій у системі фізичного виховання студентської молоді», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 1, С. 99-106. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/snsv_2016_1_19.
Сухенко І. (2019), «Зміни показників фізичного стану студентів під впливом занять у спортивних секціях», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 2(70), С. 91-96. doi:10.15391/snsv.2019-2.016.
Таможанська Г. В. (2019), Методичні основи кількісної оцінки рівня здоров’я, фізичного стану та ризику виникнення захворювань студентів 1-2 років навчання: метод. рек. для викладачів фізичного виховання. Х.: НФаУ, 48с.
Таможанська Г., Невелика А., Зелененко Н., Кобзар С. (2018), «Порівняльний аналіз показників фізичного розвитку та рівня здоров’я студенток i та її курсу», Вісник Прикарпатського університету: серія: Фізична культура, № 30, С. 100-106.
Чередниченко И., Соколова О., Маликов Н. (2016), «Изменение показателей физической подготовленности юношей 18-19 лет в процессе секционных занятий с комплексным использованием средств спортивных игр», Спортивний вісник Придніпров'я, № 3, С. 239-243. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svp_2016_3_49.
Imas Y., Dutchak M. , Andrieieva O. V., Kashuba V. O., Kensytska I. L. and Sadovskyi O. O. (2018), «Modern approaches to the problem of values’ formation of students’ healthy lifestyle in the course of physical training», Physical Education of Students, No. 22(4), pp. 182-189, doi: 10.15561/20755279.2018.0403
Bobrytska V. , Reva T. D., Beseda N. A., Filippova L.V. (2020), «Approaches To Cultivating Healthy Behaviours In Tertiary Students: Systemic Review», European Journal of Educational Research, № 9(4), pp. 1649-1661. https://doi.org/10.12973/eu-jer.9.4.1649.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.