Роль сенсорних систем у розвитку координаційних здібностей дітей шкільного віку з вадами зору

Автор(и)

  • Ліліана Олеговна Магомедова [Liliana Magomedova] Харківська державна академія фізичної культури, Україна
  • Людмила Єгорівна Шестерова [Liudmila Shesterova] Харківська державна академія фізичної культури, Україна

Ключові слова:

координаційні здібності, вади зору, сенсорні системи

Анотація

На підставі аналізу літературних джерел дається характеристика координаційним здібностям та вказуються сенситивні періоди їх розвитку. Розглядаються роль сенсорних систем в організації діяльності дітей з вадами зору та методичні підходи, які використовуються для підвищення рівня координаційних здібностей. Дані досліджень свідчать про значний влив функціонального стану сенсорних систем на рівень розвитку окремих видів координаційних здібностей у дітей шкільного віку, в тому числі і з вадами зору. Разом з тим, спеціалісти в галузі фізичного виховання і спорту практично не дають рекомендацій щодо подолання або корекції наявних недоліків у розвитку цих важливих для дітей з порушеннями зору здібностей. Аналіз літературних джерел вказує на недостатню увагу фахівців до розвитку координаційних здібностей у дітей з вадами зору шляхом зміни функціонального стану аналізаторних систем, що, на наш погляд, є актуальною проблемою.

Посилання

Аветисов Э. С. Физкультура при близорукости / Э. С. Аветисов, Ю. И. Курпан, Е. И. Ливадо. – М. : Советский спорт, 1993. – 80 с.

Бала Т. Влияние упражнений черлидинга на уровень развития координационных способностей школьников 5–6 классов / Т. Бала // Слобожанський науково-спортивний вісник : [наук.-теор. журнал]. – Харків : ХДАФК, 2011. – № 4. – С. 14–19.

Горская И. Ю. Базовые координационные способности школьников с различным уровнем здоров’я : [монография] / И. Ю. Горская, Л. А. Суянгулова. – Омск : СибГАФК, 2000. – 212 с.

Горская И. Ю. Теоретические и методологические основы совершенствования базовых координационных способностей школьников с различным состоянием здоровья : автореферат дисс. доктор пед. наук / И. Ю. Горская . – Омск, 2001. – 47 с.

Ермаков В. П. Основы тифлопедагогики: развитие, обучение и воспитание детей с нарушениями зрения / В. П. Ермаков, Г. А. Якунин. – М. : ВЛАДОС, 2000. – 240 с.

Коткова Л. Ю. Коррекционно-развивающая методика совершенствования двигательных качеств и координационных способностей слабовидящих школьников 14–15 лет : дис. канд. пед. наук : 13.00.04 / Л. Ю. Коткова. – Омск, 2005. – 259 с.

Кузьменко І. О. Зміна рівня розвитку окремих координаційних здібностей школярів середніх класів під впливом спеціально спрямованих вправ / І. О. Кузьменко // Молода спортивна наука України : [зб. наук. праць з галузі фізичної культури та спорту]. – Вип. 14 у 4-х т. – Л. : ЛДУФК, 2010. – Т. 2 – С. 124–130.

Кручинин В. А. Формирование пространственной ориентировки у детей с нарушениями зрения в процессе школьного обучения / В. А. Кручинин. – СПб., 1991 с.

Курамшин Ю. Ф. Физическая культура / Ю. Ф. Курамшин. – М. : Академия, 2000. – 480 с.

Лях В. И. Развитие координационных способностей в школьном возрасте / В. И. Лях // Физическая культура в школе. – 1987. – № 5. – С. 25.

Лях В. И. Координационные способности школьников / В. И. Лях. – Минск : Полымя, 1989. – 128 с.

Лях В. И. Координационные способности школьников / В. И. Лях // Физическая культура в школе. – 2001. – № 4. – С. 6–10.

Масляк І. П. Зміни рівня фізичної підготовленості молодших школярів під впливом спеціальних вправ, спрямованих на покращення функціонального стану аналізаторів : дис. канд. наук фіз. вих. і спорту : 24.00.02 / І. П. Масляк. – Харків : ХДАФК, 2007. – 315 с.

Матвеев Л. П. Теория и методика физической культуры / Л. П. Матвеев. – М. : Физкультура и спорт, 1991. – 211 с.

Особенности познавательной деятельности слепых и слабовидящих школьниов / [под ред. А. И. Зотова, А. Г. Литвака]. – Л. : ЛГПИ им. А. И. Герцена, 1974. – 210 с.

Пенекер С. М. Ритмика для детей с нарушением зрения как средство оздоровления и гармонизации личности : [реферат] / С. М. Пенекер. – М. : Аналитический научно-методический центр «Развитие и коррекция», 2008. – 40 с.

Плаксина Л. И. Развитие зрительного восприятия у детей с нарушениями зрения / Л. И. Плаксина. – М. : ВОС, 1985. – 118 с.

Практикум по общей физиологии и физиологии спорта : [пособие для институтов физической культуры] / [под общей ред. А. Б. Гандельсмана]. – М. : Физическая культура и спорт, 1973. – С. 111–121.

Сермеев Б. В. Физическое воспитание слабовидящих детей: [пособие для учителей] / Б. В. Сермеев. – М. : Просвещение, 1983. – 96 с.

Теплов Б. М. Избранные труды в 2-х т. Т. 1 / Б. М. Теплов. – М. : Педагогика, 1985. – 328 с.

Тупоногов Б. К. Коррекционная направленность методов обучения детей с нарушением развития / Б. К. Тупоногов // Дефектология. – 2001. – № 3. – С. 15–18.

Фомин Н. А. Физиологические основы двигательной активности / И. А. Фомин, Ю. И. Вавилов. – М. : Физкультура и спорт, 1991. – 224 с.

Шестерова Л. Е. Влияние уровня активности сенсорных функций на совершенствование двигательных способностей школьников средних классов : дис. канд. наук физ. восп. и спорта : 24.00.02. / Л. Е. Шестерова. – Харьков : ХГАФК, 2004. – 269 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2013-04-30

Як цитувати

Магомедова [Liliana Magomedova] Л. О., & Шестерова [Liudmila Shesterova] Л. Є. (2013). Роль сенсорних систем у розвитку координаційних здібностей дітей шкільного віку з вадами зору. Слобожанський науково-спортивний вісник, (2(35), 5–8. вилучено із https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/18195

Номер

Розділ

1