Вплив тренувальних навантажень на психофізіологічні показники гандболісток у різні фази менструального циклу
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2016-6.007Ключові слова:
гандболістки, фази менструального циклу, психофізіологічний стан, ефективність ігрових дійАнотація
Мета: провести аналіз результатів дослідження впливу тренувальних навантажень на психофізіологічні показники гандболісток у різні фази менструального циклу.
Матеріал і методи: дослідження проводилися на базі Запорізьких гандбольних жіночих команд суперліги (16 жінок 16–19 років); методи дослідження: аналіз літературних джерел, анкетування, психофізіологічні методи дослідження, комплексна оцінка функціонального стану та методи математичної статистики.
Результати: представлено результати власних досліджень функціонального й психологічного станів та зміни коефіцієнту ефективності ігрових дій у гандболісток високої кваліфікації у різні фази менструального циклу.
Висновки: одержані результати переконують у наявності найкращих умов у прояві функціональних можливостей організму досліджених спортсменок у постовуляторній фазі менструального циклу. Наступним періодом, в якому гандболістки мають об’єктивну можливість виконувати фізичні навантаження дещо меншої потужності, є постменструальна фаза.
Посилання
Amhanitskiy, A. G. (1991), ″Upravlenie zhenskoy gandbolnoy komandoy s uchetom individualnyih osobennostey ovarialno-menstrualnogo tsikla″, Pedagogika, psihologiya, FIS, Moscow. (in Russ.)
Bazilchuk, O. & Kudrina, N. (2012), ″Pobudova trenuvalnogo protsesu gandbolistok z urahuvannyam biologichnih osoblivostey″, Fizichne vihovannya i sport v umovah sogodennya, Zdorov'ya, pp. 36-40. (in Ukr.)
Buhtiy, L. G. (1990), Modelirovanie uchebno-trenirovochnogo protsessa gandbolistok s uchetom osobennostey spetsificheskoy biologicheskoy funktsii zhenskogo organizma: avtoref. dis. ... kand. ped. nauk [Simulation of the training process of handball players, taking into account the specific characteristics of the biological function of the female body: PhD thesis abstract], Kiev, 23 p. (in Russ.)
Ignateva, V. Ya. (1995), Mnogoletnyaya podgotovka gandbolistov. (Teoriya, metodika i organizatsiya): avtoref. dis. … doktora ped. nauk [Many years of training players. (Theory, a technique and organization): doct. of sci. thesis], Moscow, 87 p. (in Russ.)
Ignateva, V. Ya., Thorev, V. I. & Petracheva, I. V. (2005), Podgotovka gandbolistov na etape vyisshego sportivnogo masterstva: uchebnoe posobie [Preparing the players on the stage of higher sports skills], Moscow, 276 p. (in Russ.)
Ilin, E. P. & Kovalev, P. A., Lichnostnaya agressivnost i konfliktnost [Personality conflicts and aggression], available at: http://www.vashpsixolog.ru/psychodiagnostic-school-psychologist/69-diagnosis-emotional-and-the-personal-sphere/565-method-of-personal-aggression-and-conflict-ilin-and-kovalev
Metodika dIagnostiki pokaznikIv I form agresiyi A. Bassa ta A. Darki (adaptatsIya A.K. Osnitskogo) [Testing method parameters and forms of aggression Bass A. and Daria A. (adaptation Osnytskiy A.K.)″ available at: http://nadoest.com/metodika-diagnostiki-pokaznikiv-i-form-agresiyi-a-bassa-ta-a-d
Mulik, V. V. (1989), Postroenie trenirovochnogo protsessa kvalifitsirovannykh biatlonistok v predsorevnovatelnom mezotsikle s uchetom osobennostey ikh organizma: avtoref. dis ... kand. ped. nauk [Construction of training process of the qualified biathletes in precompetitive mesocycle taking into account features of their body: PhD thesis abstract], Kyiv, 19 p. (in Russ.)
Mulik, V. V. (2012), “Suchasni aspekty pobudovy trenuvalnoho protsesu sportsmenok”, Slobozhans’kii naukovo-sportyvnyi vіsnyk, No 5(55), pp. 57-62, doi:10.15391/snsv.2016-5.000 (in Ukr.)
Poholenchuk, Yu. T. & Pangelov, B. N. (2000), ″O sohranenii zdorovya (menstrualnoy funktsii) i rabotosposobnost sportsmenok v period zanyatiya sportom″, Nauka v olimpiyskom sporte «Zhenschina i sport», pp. 89-96. (in Russ.)
Raygorodskogo, D.Ya. (2001), Prakticheskaya psihodiagnostika. Metodiki i testyi: uchebnoe posobie [Practical psychodiagnostics. Procedures and tests: a tutorial], Samara. (in Russ.)
Radzievskiy, A. R., Shahlina, L. G., Yatsenko, Z. R. & Stepanova, T. P. (1990), ″Fiziologicheskie obosnovanie upravleniya sportivnoy trenirovkoy zhenschin s uchetom faz menstrualnogo tsikla″, Teoriya i praktika fiz. Kulturyi, No 6, pp. 47-50. (in Russ.)
Sokolova, N. I. (2003), ″Zdorove zhenschinyi v sovremennom sporte″, Fizicheskoe vospitanie studentov tvorcheskih spetsialnostey, No 3, pp. 34-40. (in Russ.)
Stelmah, Yu. Yu. (2012), ″Zmini psihofiziologichnogo stanu sportsmenok-bortsiv visokoyi kvalifikatsiyi v dinamitsi menstrualnogo tsiklu″, Pedagogika, psihologiya ta mediko-biologichni problemi fizichnogo vihovannya i sportu, No 12, pp. 127-131. (in Ukr.)
Shapovalova, V. A., Malikov, N. V. & Svatev, A. V. (2003), Kompleksnaya ekspress-otsenka funktsionalnogo sostoyaniya i funktsionalnoy podgotovlennosti organizma (ShVSM) [Complete a rapid assessment of the functional state and functional readiness of the organism (Sports School)], Kiev-Zaporozhye, 17 p. (in Russ.)
Shahlina, L.G. (2002), Mediko-biologicheskie osnovyi sportivnoy trenirovki zhenschin [Medical and biological basics of sports training women], Kiev, 326 p. (in Russ.)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2016 Ігор Дядечко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права CREATIVE COMMONS для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.