Соціально-психологічний контекст підготовки майбутнього педагога

Автор(и)

  • О.Б. Будник

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25p

Ключові слова:

професійна освіта, майбутні педагоги, соціально- психологічна готовність фахівця, принципи професійної підготовки, психолого-педагогічна діяльність.

Анотація

У статті висвітлено важливі соціально-психологічні контексти підготовки майбутнього вчителя до соціально-педагогічної діяльності. Автором представлено методологічні принципи професійної підготовки майбутнього фахівця (системності, комплексності, наукової стратегії, соціокультурної детермінації, фундаменталізації освіти та ін.), обґрунтовано функції соціально-педагогічної діяльності і сутність психологічної готовності фахівця до їх реалізації в сучасній шкільній практиці. У контексті соціально-психологічної готовності майбутнього педагога охарактеризовано типові явища, що слугують психологічними бар’єрами на шляху професійного навчання. Визначено причини виникнення внутрішнього дискомфорту, високої емоційної напруги у студентському віці. Подано результати експериментального дослідження рівня тривожності особистості в педагогічних навчальних закладах України. Виявлено високий рівень ситуативної (реактивної) та особистісної тривожності в майбутніх учителів, що пояснено нестабільною політичною та соціально-економічною ситуацією, військовими діями на сході країни, фінансовими труднощами більшості громадян, відсутністю перспективи працевлаштування, соціальною незахищеністю, випадками тероризму, труднощами в спілкуванні з колегами тощо. Автор приходить до висновку про доцільність спрямування педагогічного процесу у вищій школі в напрямі формування психологічної готовності майбутніх учителів до вирішення низки соціально-педагогічних завдань, що мають місце в сучасній шкільній практиці. Підготовка в цьому аспекті передбачає передусім розвиток низки особистісно-професійних якостей майбутніх фахівців шляхом відповідного наповнення змісту освіти, орієнтації на системність, гуманізм, конфіденційність, толерантність, диференціацію та індивідуалізацію соціально-педагогічної діяльності.

Посилання

Андрущенко В. Педагогіка культуро- і людинотворчості /

В. Андрущенко // Педагогічна майстерність академіка Івана

Зязюна : зб. наук. пр. / [редкол. : Н. Г. Ничкало (голова), та

ін. ; упоряд.: Н. Г. Ничкало, О. М. Боровік] ; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. – К. : Богданова А. М.,

– С. 14–25.

Астахова В. І. Деякі нові штрихи в соціальному портреті

студентства / В. І. Астахова // Проблеми вищої школи. – К.,

– Вип. 78. – С. 65–69.

Балл Г. Раціогуманізм як форма гуманізму відповідна викликам сучасності / Г. Балл // Професійна освіта: педагогіка і психологія : польсько-український щорічник /

за ред. Т. Левовицького, І. Зязюна, І. Вільш, Н. Ничкало. – Вип. ХIV. – Ченстохова – Київ, 2012. – С. 93–

Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : науково-методичний посібник / І. Д. Бех. – К. : ІЗМН, 1998. – 204 с.

Будник О. Б. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної діяльності : автореф. дис… д-ра пед. наук :

[спец.] 13.00.04. – теорія і методика професійної освіти /

О.Б. Будник ; Житомирський державний університет імені

Івана Франка, 2015. – 42 с.

Гончаренко С. Фундаменталізація освіти як дидактичний

принцип / С. Гончаренко // Шлях освіти. – 2008. – № 1(47). –

С. 2–6.

Компанеец А. В. Система социальной деятельности: философско-методологический анализ : дис… канд. филос. наук. спец. 09.00.11 – социальная философия /

А. В. Компанеец. – Волгоград : ВГУ, 2005. – 155 с.

Методика диагностики самооценки Ч. Спилберга и Ю. Ханина // Практическая психодиагностика. Методики и тесты :

учебное пособие / ред.-сост. Райгородский Д. Я. – Самара :

Изд. Дом «БАХРАХ-М», 2002. – 672 с.

Песоцька О. П. Тривожність / О. П. Песоцька // Енциклопедія для фахівців соціальної сфери. – 2-е видання / за

заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. – Київ, Сімферополь : Універсум, 2013. – С. 377–380.

Ягенський А.В. Оцінка якості життя у пацієнтів з ішемічною хворобою серця: результати валідизації україномовної

версії опитувальника MacNew Heart Disease Health-related

Quality of Life / А.В. Ягенський, S. Höfer, І.М. Січкарук,

N. Oldridge// Український кардіологічний журнал. – 2013. –

№ 3. – С. 22–28.

Abramson L. The cognitive diathesis-stress theories of

depression : Toward an adequate evaluation of the theories’

validities / L. Abramson, L. Alloy, G. Metalsky, L. B. Alloy

(Ed.) // Cognitive processes in depression. – New York :

Guilford, 1988. – P. 3–30.

Budnyk O. B. Action-technological readiness of future primary

school teacher for social and educational activity (based on the

results of experimental study) / O. B. Budnyk // Science and

Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, II (11),

Issue: 22, 2014. – P. 6–10.

Kubinowski D. Pedagogika kultury jako Ĩródáo wspóáczesnych

inspiracjicteorii uniwersyteckiego ksztaácenia pedagogicznego / D. Kubinowski // Педагогічна освіта в Україні і Польщі: реалії та перспективи : збірник наукових праць / за

ред. Д. Герцюка і Р. Кухи. – Львів : Видавничий центр Львівського національного університету ім. І. Франка, «Тріада

плюс», 2008. – S. 205–217.

Markocki Z. Nauczyciel – wychowawca wobec nowej rze czywistoĞci edukacyjnej spoáeczeĔstwa / Zygmunt Markocki //

KU Dobrej Szkole. Nauczyciele. Technologie ksztaácenia /

Redakcja naukowa Czesáaw Prewka. – Tom II. – WyĪsa Szkoáa

Humanistyczna TWP w Szczecinie, Instytut Technologii

Eksploatacji. – PIB: Radom, 2009. – S. 15–21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-01-10

Як цитувати

Будник, О. (2016). Соціально-психологічний контекст підготовки майбутнього педагога. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (31). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%p