Соціально-психологічний контекст підготовки майбутнього педагога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
професійна освіта, майбутні педагоги, соціально- психологічна готовність фахівця, принципи професійної підготовки, психолого-педагогічна діяльність.Abstract
У статті висвітлено важливі соціально-психологічні контексти підготовки майбутнього вчителя до соціально-педагогічної діяльності. Автором представлено методологічні принципи професійної підготовки майбутнього фахівця (системності, комплексності, наукової стратегії, соціокультурної детермінації, фундаменталізації освіти та ін.), обґрунтовано функції соціально-педагогічної діяльності і сутність психологічної готовності фахівця до їх реалізації в сучасній шкільній практиці. У контексті соціально-психологічної готовності майбутнього педагога охарактеризовано типові явища, що слугують психологічними бар’єрами на шляху професійного навчання. Визначено причини виникнення внутрішнього дискомфорту, високої емоційної напруги у студентському віці. Подано результати експериментального дослідження рівня тривожності особистості в педагогічних навчальних закладах України. Виявлено високий рівень ситуативної (реактивної) та особистісної тривожності в майбутніх учителів, що пояснено нестабільною політичною та соціально-економічною ситуацією, військовими діями на сході країни, фінансовими труднощами більшості громадян, відсутністю перспективи працевлаштування, соціальною незахищеністю, випадками тероризму, труднощами в спілкуванні з колегами тощо. Автор приходить до висновку про доцільність спрямування педагогічного процесу у вищій школі в напрямі формування психологічної готовності майбутніх учителів до вирішення низки соціально-педагогічних завдань, що мають місце в сучасній шкільній практиці. Підготовка в цьому аспекті передбачає передусім розвиток низки особистісно-професійних якостей майбутніх фахівців шляхом відповідного наповнення змісту освіти, орієнтації на системність, гуманізм, конфіденційність, толерантність, диференціацію та індивідуалізацію соціально-педагогічної діяльності.References
Андрущенко В. Педагогіка культуро- і людинотворчості /
В. Андрущенко // Педагогічна майстерність академіка Івана
Зязюна : зб. наук. пр. / [редкол. : Н. Г. Ничкало (голова), та
ін. ; упоряд.: Н. Г. Ничкало, О. М. Боровік] ; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. – К. : Богданова А. М.,
– С. 14–25.
Астахова В. І. Деякі нові штрихи в соціальному портреті
студентства / В. І. Астахова // Проблеми вищої школи. – К.,
– Вип. 78. – С. 65–69.
Балл Г. Раціогуманізм як форма гуманізму відповідна викликам сучасності / Г. Балл // Професійна освіта: педагогіка і психологія : польсько-український щорічник /
за ред. Т. Левовицького, І. Зязюна, І. Вільш, Н. Ничкало. – Вип. ХIV. – Ченстохова – Київ, 2012. – С. 93–
Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : науково-методичний посібник / І. Д. Бех. – К. : ІЗМН, 1998. – 204 с.
Будник О. Б. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної діяльності : автореф. дис… д-ра пед. наук :
[спец.] 13.00.04. – теорія і методика професійної освіти /
О.Б. Будник ; Житомирський державний університет імені
Івана Франка, 2015. – 42 с.
Гончаренко С. Фундаменталізація освіти як дидактичний
принцип / С. Гончаренко // Шлях освіти. – 2008. – № 1(47). –
С. 2–6.
Компанеец А. В. Система социальной деятельности: философско-методологический анализ : дис… канд. филос. наук. спец. 09.00.11 – социальная философия /
А. В. Компанеец. – Волгоград : ВГУ, 2005. – 155 с.
Методика диагностики самооценки Ч. Спилберга и Ю. Ханина // Практическая психодиагностика. Методики и тесты :
учебное пособие / ред.-сост. Райгородский Д. Я. – Самара :
Изд. Дом «БАХРАХ-М», 2002. – 672 с.
Песоцька О. П. Тривожність / О. П. Песоцька // Енциклопедія для фахівців соціальної сфери. – 2-е видання / за
заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. – Київ, Сімферополь : Універсум, 2013. – С. 377–380.
Ягенський А.В. Оцінка якості життя у пацієнтів з ішемічною хворобою серця: результати валідизації україномовної
версії опитувальника MacNew Heart Disease Health-related
Quality of Life / А.В. Ягенський, S. Höfer, І.М. Січкарук,
N. Oldridge// Український кардіологічний журнал. – 2013. –
№ 3. – С. 22–28.
Abramson L. The cognitive diathesis-stress theories of
depression : Toward an adequate evaluation of the theories’
validities / L. Abramson, L. Alloy, G. Metalsky, L. B. Alloy
(Ed.) // Cognitive processes in depression. – New York :
Guilford, 1988. – P. 3–30.
Budnyk O. B. Action-technological readiness of future primary
school teacher for social and educational activity (based on the
results of experimental study) / O. B. Budnyk // Science and
Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, II (11),
Issue: 22, 2014. – P. 6–10.
Kubinowski D. Pedagogika kultury jako Ĩródáo wspóáczesnych
inspiracjicteorii uniwersyteckiego ksztaácenia pedagogicznego / D. Kubinowski // Педагогічна освіта в Україні і Польщі: реалії та перспективи : збірник наукових праць / за
ред. Д. Герцюка і Р. Кухи. – Львів : Видавничий центр Львівського національного університету ім. І. Франка, «Тріада
плюс», 2008. – S. 205–217.
Markocki Z. Nauczyciel – wychowawca wobec nowej rze czywistoĞci edukacyjnej spoáeczeĔstwa / Zygmunt Markocki //
KU Dobrej Szkole. Nauczyciele. Technologie ksztaácenia /
Redakcja naukowa Czesáaw Prewka. – Tom II. – WyĪsa Szkoáa
Humanistyczna TWP w Szczecinie, Instytut Technologii
Eksploatacji. – PIB: Radom, 2009. – S. 15–21.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.