Соціально-психологічний контекст підготовки майбутнього педагога
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pКлючові слова:
професійна освіта, майбутні педагоги, соціально- психологічна готовність фахівця, принципи професійної підготовки, психолого-педагогічна діяльність.Анотація
У статті висвітлено важливі соціально-психологічні контексти підготовки майбутнього вчителя до соціально-педагогічної діяльності. Автором представлено методологічні принципи професійної підготовки майбутнього фахівця (системності, комплексності, наукової стратегії, соціокультурної детермінації, фундаменталізації освіти та ін.), обґрунтовано функції соціально-педагогічної діяльності і сутність психологічної готовності фахівця до їх реалізації в сучасній шкільній практиці. У контексті соціально-психологічної готовності майбутнього педагога охарактеризовано типові явища, що слугують психологічними бар’єрами на шляху професійного навчання. Визначено причини виникнення внутрішнього дискомфорту, високої емоційної напруги у студентському віці. Подано результати експериментального дослідження рівня тривожності особистості в педагогічних навчальних закладах України. Виявлено високий рівень ситуативної (реактивної) та особистісної тривожності в майбутніх учителів, що пояснено нестабільною політичною та соціально-економічною ситуацією, військовими діями на сході країни, фінансовими труднощами більшості громадян, відсутністю перспективи працевлаштування, соціальною незахищеністю, випадками тероризму, труднощами в спілкуванні з колегами тощо. Автор приходить до висновку про доцільність спрямування педагогічного процесу у вищій школі в напрямі формування психологічної готовності майбутніх учителів до вирішення низки соціально-педагогічних завдань, що мають місце в сучасній шкільній практиці. Підготовка в цьому аспекті передбачає передусім розвиток низки особистісно-професійних якостей майбутніх фахівців шляхом відповідного наповнення змісту освіти, орієнтації на системність, гуманізм, конфіденційність, толерантність, диференціацію та індивідуалізацію соціально-педагогічної діяльності.Посилання
Андрущенко В. Педагогіка культуро- і людинотворчості /
В. Андрущенко // Педагогічна майстерність академіка Івана
Зязюна : зб. наук. пр. / [редкол. : Н. Г. Ничкало (голова), та
ін. ; упоряд.: Н. Г. Ничкало, О. М. Боровік] ; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих НАПН України. – К. : Богданова А. М.,
– С. 14–25.
Астахова В. І. Деякі нові штрихи в соціальному портреті
студентства / В. І. Астахова // Проблеми вищої школи. – К.,
– Вип. 78. – С. 65–69.
Балл Г. Раціогуманізм як форма гуманізму відповідна викликам сучасності / Г. Балл // Професійна освіта: педагогіка і психологія : польсько-український щорічник /
за ред. Т. Левовицького, І. Зязюна, І. Вільш, Н. Ничкало. – Вип. ХIV. – Ченстохова – Київ, 2012. – С. 93–
Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : науково-методичний посібник / І. Д. Бех. – К. : ІЗМН, 1998. – 204 с.
Будник О. Б. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної діяльності : автореф. дис… д-ра пед. наук :
[спец.] 13.00.04. – теорія і методика професійної освіти /
О.Б. Будник ; Житомирський державний університет імені
Івана Франка, 2015. – 42 с.
Гончаренко С. Фундаменталізація освіти як дидактичний
принцип / С. Гончаренко // Шлях освіти. – 2008. – № 1(47). –
С. 2–6.
Компанеец А. В. Система социальной деятельности: философско-методологический анализ : дис… канд. филос. наук. спец. 09.00.11 – социальная философия /
А. В. Компанеец. – Волгоград : ВГУ, 2005. – 155 с.
Методика диагностики самооценки Ч. Спилберга и Ю. Ханина // Практическая психодиагностика. Методики и тесты :
учебное пособие / ред.-сост. Райгородский Д. Я. – Самара :
Изд. Дом «БАХРАХ-М», 2002. – 672 с.
Песоцька О. П. Тривожність / О. П. Песоцька // Енциклопедія для фахівців соціальної сфери. – 2-е видання / за
заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. – Київ, Сімферополь : Універсум, 2013. – С. 377–380.
Ягенський А.В. Оцінка якості життя у пацієнтів з ішемічною хворобою серця: результати валідизації україномовної
версії опитувальника MacNew Heart Disease Health-related
Quality of Life / А.В. Ягенський, S. Höfer, І.М. Січкарук,
N. Oldridge// Український кардіологічний журнал. – 2013. –
№ 3. – С. 22–28.
Abramson L. The cognitive diathesis-stress theories of
depression : Toward an adequate evaluation of the theories’
validities / L. Abramson, L. Alloy, G. Metalsky, L. B. Alloy
(Ed.) // Cognitive processes in depression. – New York :
Guilford, 1988. – P. 3–30.
Budnyk O. B. Action-technological readiness of future primary
school teacher for social and educational activity (based on the
results of experimental study) / O. B. Budnyk // Science and
Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, II (11),
Issue: 22, 2014. – P. 6–10.
Kubinowski D. Pedagogika kultury jako Ĩródáo wspóáczesnych
inspiracjicteorii uniwersyteckiego ksztaácenia pedagogicznego / D. Kubinowski // Педагогічна освіта в Україні і Польщі: реалії та перспективи : збірник наукових праць / за
ред. Д. Герцюка і Р. Кухи. – Львів : Видавничий центр Львівського національного університету ім. І. Франка, «Тріада
плюс», 2008. – S. 205–217.
Markocki Z. Nauczyciel – wychowawca wobec nowej rze czywistoĞci edukacyjnej spoáeczeĔstwa / Zygmunt Markocki //
KU Dobrej Szkole. Nauczyciele. Technologie ksztaácenia /
Redakcja naukowa Czesáaw Prewka. – Tom II. – WyĪsa Szkoáa
Humanistyczna TWP w Szczecinie, Instytut Technologii
Eksploatacji. – PIB: Radom, 2009. – S. 15–21.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.