Психологічна структура професійної зрілості фахівця освітянської галузі

Автор(и)

  • Т.В. Комар

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25p

Ключові слова:

професійна зрілість фахівця, професійна компетентність, критерії прояву професійної зрілості, детермінанти розвитку професійної зрілості.

Анотація

У статті здійснено спробу теоретичного аналізу проблеми професійної зрілості фахівця освітянської галузі. Завдяки визначенням різних наукових підходів виявлено психологічні особливості, структуру, специфіку зазначеного явища. Визначено найважливіші існуючі протиріччя у розвитку професіоналізму, професійної зрілості між: – вагомістю, що зазначається в дослідженнях, розвитку професійної зрілості освітян і реалізованими моделями, що дозволяють ефективно управляти даним процесом; – накопиченими науковими знаннями про професійну компетентність, особистісні й професійно важливі якості фахівця освітянської галузі, педагога й ступенем вивченості акмеологічної сутності досягнення ним професійних вершин; – дослідженням професіоналізму спеціаліста як психолого-акмеологічної проблеми й специфікою її вирішення в системі освіти; – відомими фактами впливу професійної зрілості на результативність педагогічної праці й ступенем вивченості психолого-акмеологічних умов, а також чинників її зростання; – потребою, прагненням педагога до досягнень у професії й недостатнім рівнем володіння ним професійною діяльністю. Виділено основні складові поняття «професійна зрілість» та презентовано їх у вигляді тезаурусу: майстерність, складність, володіння, готовність, оптимальність, досягнення, кваліфікація, компетенція, здатність. Запропонована проста психологічна формула професійної зрілості: потенціал + реалізація = результат. Встановлено основні професійні компетенції педагога: методична, психологічна, комунікативна, організаційна, рефлективно-дослідницька й акмеологічна.

Посилання

Акмеология: методология, методы и технологии /

Материалы научной сессии, посвященной 75-летию членакорреспондента РАО, Президента МААН Н.В. Кузьминой /

Под общей редакцией вице-президента МААН, заслуженного деятеля науки РФ, доктора психологических наук, профессора. А.А. Деркача. – М. : РАГС, 1998. – 230 с.

Зеер Э. Ф. Психология профессий [Текст] / Э. Ф. Зеер. – М. :

Екатеринбург, 2003. – 329 с.

Кузьмина (Головко-Гаршина) Н. В. Акмеологическая теория

повышения качества подготовки специалистов образования:

монография [Текст] / Н. В. Кузьмина (Головко-Гаршина). –

М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки

специалистов, 2001. – 144 с.

Митина Л. М. Личностное и профессиональное развитие человека в новых социально-экономических условиях [Текст] /

Л. М. Митина // Вопросы психологии. – 1997. – № 4. – С. 28–

Сластенин В. А. Педагогика: учеб. пособие для студ. высш.

пед. учеб. заведений [Текст] / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев,

Е. Н. Шиянов; под ред. В. А. Сластенина. – М. : Изд-ский

центр «Академия», 2002. – 576 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2016-01-05

Як цитувати

Комар, Т. (2016). Психологічна структура професійної зрілості фахівця освітянської галузі. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (31). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%p