Психологічна структура професійної зрілості фахівця освітянської галузі
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2016-31.%25pKeywords:
професійна зрілість фахівця, професійна компетентність, критерії прояву професійної зрілості, детермінанти розвитку професійної зрілості.Abstract
У статті здійснено спробу теоретичного аналізу проблеми професійної зрілості фахівця освітянської галузі. Завдяки визначенням різних наукових підходів виявлено психологічні особливості, структуру, специфіку зазначеного явища. Визначено найважливіші існуючі протиріччя у розвитку професіоналізму, професійної зрілості між: – вагомістю, що зазначається в дослідженнях, розвитку професійної зрілості освітян і реалізованими моделями, що дозволяють ефективно управляти даним процесом; – накопиченими науковими знаннями про професійну компетентність, особистісні й професійно важливі якості фахівця освітянської галузі, педагога й ступенем вивченості акмеологічної сутності досягнення ним професійних вершин; – дослідженням професіоналізму спеціаліста як психолого-акмеологічної проблеми й специфікою її вирішення в системі освіти; – відомими фактами впливу професійної зрілості на результативність педагогічної праці й ступенем вивченості психолого-акмеологічних умов, а також чинників її зростання; – потребою, прагненням педагога до досягнень у професії й недостатнім рівнем володіння ним професійною діяльністю. Виділено основні складові поняття «професійна зрілість» та презентовано їх у вигляді тезаурусу: майстерність, складність, володіння, готовність, оптимальність, досягнення, кваліфікація, компетенція, здатність. Запропонована проста психологічна формула професійної зрілості: потенціал + реалізація = результат. Встановлено основні професійні компетенції педагога: методична, психологічна, комунікативна, організаційна, рефлективно-дослідницька й акмеологічна.References
Акмеология: методология, методы и технологии /
Материалы научной сессии, посвященной 75-летию членакорреспондента РАО, Президента МААН Н.В. Кузьминой /
Под общей редакцией вице-президента МААН, заслуженного деятеля науки РФ, доктора психологических наук, профессора. А.А. Деркача. – М. : РАГС, 1998. – 230 с.
Зеер Э. Ф. Психология профессий [Текст] / Э. Ф. Зеер. – М. :
Екатеринбург, 2003. – 329 с.
Кузьмина (Головко-Гаршина) Н. В. Акмеологическая теория
повышения качества подготовки специалистов образования:
монография [Текст] / Н. В. Кузьмина (Головко-Гаршина). –
М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки
специалистов, 2001. – 144 с.
Митина Л. М. Личностное и профессиональное развитие человека в новых социально-экономических условиях [Текст] /
Л. М. Митина // Вопросы психологии. – 1997. – № 4. – С. 28–
Сластенин В. А. Педагогика: учеб. пособие для студ. высш.
пед. учеб. заведений [Текст] / В. А. Сластенин, И. Ф. Исаев,
Е. Н. Шиянов; под ред. В. А. Сластенина. – М. : Изд-ский
центр «Академия», 2002. – 576 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.