Ціннісний аспект професійного самовизначення випускників шкіл-інтернатів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pКлючові слова:
професійне самовизначення особистості, випускники шкіл-інтернатів, ціннісні орієнтації, суспільна активність, цінність роботи.Анотація
У статті наведено результати емпіричного дослідження ціннісного аспекту професійного самовизначення випускників шкіл-інтернатів. Досліджено кількісні показники ціннісних орієнтацій випускників шкіл-інтернатів та випускників загальноосвітніх шкіл у контексті професійного самовизначення. Наведено результати факторного аналізу ціннісних орієнтацій випускників шкіл-інтернатів. Виявлено суперечливий характер ціннісних орієнтацій досліджуваних у контексті професійного самовизначення: недостатня цінність роботи у поєднанні з високою цінністю матеріально забезпеченого життя та розваг. За результатами дисперсійного аналізу виявлено особливості прояву факторів ціннісних орієнтацій випускників шкіл-інтернатів, порівняно з випускниками загальноосвітніх шкіл. Підтверджено, що недостатньою є цінність роботи, насамперед для дівчат – випускників шкіл-інтернатів, водночас для хлопців цінність роботи є досить високою. Визначено, що незалежно від статі фактори «Пізнання» та «Продуктивність» мають більшу вагу для випускників шкіл-інтернатів, ніж для випускників загальноосвітніх навчальних закладів. Натомість фактор «Суспільна активність» має більшу вагу для випускників загальноосвітніх навчальних закладів, особливо для дівчат, ніж для випускників шкіл-інтернатів. Визнано доцільність розробки та апробації програми психолого- педагогічного супроводу професійного самовизначення випускників шкіл-інтернатів.Посилання
Абульханова-Славская. К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М. : Мысль, 1991. – 299 с.
Балл Г. Психолого-педагогічні засади професійної орієнтації
школярів: [проф. інформація та проф. Консультація школярів] / Г. Балл // Психолог. – 2004. – №8. – С. 2–11.
Байбородова Л. В. Профориентация и самоопределение детей-сирот: учеб.- метод. пособие / под. ред. Л. В. Байбородовой, М. И. Рожкова / Л. В. Байбородова, Л. Н. Серебренников, А. П. Чернявская. – Калининград: РГУ им. И. Канта,
– 240 с.
Бевз Г. Психологічні особливості дітей, позбавлених батьківського піклування / Г. Бевз // Соціальний працівник. –
– №8. – С. 13–18.
Бондарчук Е. И. Психология труда: учебно-метод. пособие.
- изд., доп. и перераб. / Е. И. Бондарчук, Н. П. Лукашевич,
И. В. Сингаевская. – К. : МАУП, 2001. – 168 с.
Гончарова Н.О. Основи професійної орієнтації: навч. посібник / за ред. В.Ф. Моргуна. – К. : Видавничий Дім «Слово»,
– 168 с.
Дубровина И. В. Психологическое развитие воспитанников
детского дома / И. В. Дубровина. – М. : Педагогика, 1990. –
с.
Зеер Э. Ф. Психология профессионального самоопределения
в ранней юности: учеб. пособие / Э. Ф. Зеер, О.А. Рудей. –
М. : Московский психолого-социальный институт, 2008. –
с.
Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения / Е. А. Климов. – М. : Академия, 2004. – 304 с.
Лангмейер Й. Психическая депривация в детском возрасте / Й. Лангмейер, З. Матейчек. – Прага: Авиценум, 1984. –
с.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.
Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М. : Международный гуманитарный фонд «Знание»,
– 312 с.
Мухина В. С. Психологическая помощь детям, воспитывающимся в учереждениях интернатного типа / В. С. Мухина // Вопр. психол. – 1989. – №1. – С. 32–39.
Практикум по гендерной психологии / под ред. И. С. Клециной. – СПб. : Питер, 2003. – 480 с.
Прихожан А.М. Психология сиротства. – 3-е изд. / А.М. Прихожан, Н.Н. Толстых. – СПб. : Питер, 2007. – 416 с.
Рибалка В. В. Психологія та педагогіка праці особистості: від
обдарованості дитини до майстерності дорослого / В. В. Рибалка. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2014. – 220 с.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Редакція має повне право публікувати у Збірнику оригінальні наукові статті як результати теоретичних і експериментальних досліджень, які не знаходяться на розгляді для опублікування в інших виданнях. Автор передає редколегії Збірника права на розповсюдження електронної версії статті, а також електронної версії англомовного перекладу статті (для статей українською та російською мовою) через будь-які електронні засоби (розміщення на офіційному web-сайті Збірника, в електронних базах даних, репозитаріях та ін).
Автор публікації зберігає за собою право без узгодження з редколегією та засновниками використовувати матеріали статті: а) частково чи повністю в освітніх цілях; б) для написання власних дисертацій; в) для підготовки абстрактів, доповідей конференцій та презентацій.
Автор публікації має право розміщувати електронні копії статті (у тому числі кінцеву електронну версію, завантажену з офіційного web-сайту Збірника) на:
- персональних web-ресурсах усіх Авторів (web-сайти, web-сторінки, блоги тощо);
- web-ресурсах установ, де працюють Автори (включно з електронними інституційними репозитаріями);
- некомерційних web-ресурсах відкритого доступу (наприклад, arXiv.org).
Але в усіх випадках обов’язковою є наявність бібліографічного посилання на статтю або гіперпосилання на її електронну копію, що містяться на офіційному сайті Збірника.