Ціннісний аспект професійного самовизначення випускників шкіл-інтернатів

Автор(и)

  • О.О. Дуднік

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25p

Ключові слова:

професійне самовизначення особистості, випускники шкіл-інтернатів, ціннісні орієнтації, суспільна активність, цінність роботи.

Анотація

У статті наведено результати емпіричного дослідження ціннісного аспекту професійного самовизначення випускників шкіл-інтернатів. Досліджено кількісні показники ціннісних орієнтацій випускників шкіл-інтернатів та випускників загальноосвітніх шкіл у контексті професійного самовизначення. Наведено результати факторного аналізу ціннісних орієнтацій випускників шкіл-інтернатів. Виявлено суперечливий характер ціннісних орієнтацій досліджуваних у контексті професійного самовизначення: недостатня цінність роботи у поєднанні з високою цінністю матеріально забезпеченого життя та розваг. За результатами дисперсійного аналізу виявлено особливості прояву факторів ціннісних орієнтацій випускників шкіл-інтернатів, порівняно з випускниками загальноосвітніх шкіл. Підтверджено, що недостатньою є цінність роботи, насамперед для дівчат – випускників шкіл-інтернатів, водночас для хлопців цінність роботи є досить високою. Визначено, що незалежно від статі фактори «Пізнання» та «Продуктивність» мають більшу вагу для випускників шкіл-інтернатів, ніж для випускників загальноосвітніх навчальних закладів. Натомість фактор «Суспільна активність» має більшу вагу для випускників загальноосвітніх навчальних закладів, особливо для дівчат, ніж для випускників шкіл-інтернатів. Визнано доцільність розробки та апробації програми психолого- педагогічного супроводу професійного самовизначення випускників шкіл-інтернатів.

Посилання

Абульханова-Славская. К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М. : Мысль, 1991. – 299 с.

Балл Г. Психолого-педагогічні засади професійної орієнтації

школярів: [проф. інформація та проф. Консультація школярів] / Г. Балл // Психолог. – 2004. – №8. – С. 2–11.

Байбородова Л. В. Профориентация и самоопределение детей-сирот: учеб.- метод. пособие / под. ред. Л. В. Байбородовой, М. И. Рожкова / Л. В. Байбородова, Л. Н. Серебренников, А. П. Чернявская. – Калининград: РГУ им. И. Канта,

– 240 с.

Бевз Г. Психологічні особливості дітей, позбавлених батьківського піклування / Г. Бевз // Соціальний працівник. –

– №8. – С. 13–18.

Бондарчук Е. И. Психология труда: учебно-метод. пособие.

- изд., доп. и перераб. / Е. И. Бондарчук, Н. П. Лукашевич,

И. В. Сингаевская. – К. : МАУП, 2001. – 168 с.

Гончарова Н.О. Основи професійної орієнтації: навч. посібник / за ред. В.Ф. Моргуна. – К. : Видавничий Дім «Слово»,

– 168 с.

Дубровина И. В. Психологическое развитие воспитанников

детского дома / И. В. Дубровина. – М. : Педагогика, 1990. –

с.

Зеер Э. Ф. Психология профессионального самоопределения

в ранней юности: учеб. пособие / Э. Ф. Зеер, О.А. Рудей. –

М. : Московский психолого-социальный институт, 2008. –

с.

Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения / Е. А. Климов. – М. : Академия, 2004. – 304 с.

Лангмейер Й. Психическая депривация в детском возрасте / Й. Лангмейер, З. Матейчек. – Прага: Авиценум, 1984. –

с.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.

Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М. : Международный гуманитарный фонд «Знание»,

– 312 с.

Мухина В. С. Психологическая помощь детям, воспитывающимся в учереждениях интернатного типа / В. С. Мухина // Вопр. психол. – 1989. – №1. – С. 32–39.

Практикум по гендерной психологии / под ред. И. С. Клециной. – СПб. : Питер, 2003. – 480 с.

Прихожан А.М. Психология сиротства. – 3-е изд. / А.М. Прихожан, Н.Н. Толстых. – СПб. : Питер, 2007. – 416 с.

Рибалка В. В. Психологія та педагогіка праці особистості: від

обдарованості дитини до майстерності дорослого / В. В. Рибалка. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2014. – 220 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Дуднік, О. (2019). Ціннісний аспект професійного самовизначення випускників шкіл-інтернатів. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (30). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%p