Ціннісний аспект професійного самовизначення випускників шкіл-інтернатів
DOI:
https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-30.%25pKeywords:
професійне самовизначення особистості, випускники шкіл-інтернатів, ціннісні орієнтації, суспільна активність, цінність роботи.Abstract
У статті наведено результати емпіричного дослідження ціннісного аспекту професійного самовизначення випускників шкіл-інтернатів. Досліджено кількісні показники ціннісних орієнтацій випускників шкіл-інтернатів та випускників загальноосвітніх шкіл у контексті професійного самовизначення. Наведено результати факторного аналізу ціннісних орієнтацій випускників шкіл-інтернатів. Виявлено суперечливий характер ціннісних орієнтацій досліджуваних у контексті професійного самовизначення: недостатня цінність роботи у поєднанні з високою цінністю матеріально забезпеченого життя та розваг. За результатами дисперсійного аналізу виявлено особливості прояву факторів ціннісних орієнтацій випускників шкіл-інтернатів, порівняно з випускниками загальноосвітніх шкіл. Підтверджено, що недостатньою є цінність роботи, насамперед для дівчат – випускників шкіл-інтернатів, водночас для хлопців цінність роботи є досить високою. Визначено, що незалежно від статі фактори «Пізнання» та «Продуктивність» мають більшу вагу для випускників шкіл-інтернатів, ніж для випускників загальноосвітніх навчальних закладів. Натомість фактор «Суспільна активність» має більшу вагу для випускників загальноосвітніх навчальних закладів, особливо для дівчат, ніж для випускників шкіл-інтернатів. Визнано доцільність розробки та апробації програми психолого- педагогічного супроводу професійного самовизначення випускників шкіл-інтернатів.References
Абульханова-Славская. К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М. : Мысль, 1991. – 299 с.
Балл Г. Психолого-педагогічні засади професійної орієнтації
школярів: [проф. інформація та проф. Консультація школярів] / Г. Балл // Психолог. – 2004. – №8. – С. 2–11.
Байбородова Л. В. Профориентация и самоопределение детей-сирот: учеб.- метод. пособие / под. ред. Л. В. Байбородовой, М. И. Рожкова / Л. В. Байбородова, Л. Н. Серебренников, А. П. Чернявская. – Калининград: РГУ им. И. Канта,
– 240 с.
Бевз Г. Психологічні особливості дітей, позбавлених батьківського піклування / Г. Бевз // Соціальний працівник. –
– №8. – С. 13–18.
Бондарчук Е. И. Психология труда: учебно-метод. пособие.
- изд., доп. и перераб. / Е. И. Бондарчук, Н. П. Лукашевич,
И. В. Сингаевская. – К. : МАУП, 2001. – 168 с.
Гончарова Н.О. Основи професійної орієнтації: навч. посібник / за ред. В.Ф. Моргуна. – К. : Видавничий Дім «Слово»,
– 168 с.
Дубровина И. В. Психологическое развитие воспитанников
детского дома / И. В. Дубровина. – М. : Педагогика, 1990. –
с.
Зеер Э. Ф. Психология профессионального самоопределения
в ранней юности: учеб. пособие / Э. Ф. Зеер, О.А. Рудей. –
М. : Московский психолого-социальный институт, 2008. –
с.
Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения / Е. А. Климов. – М. : Академия, 2004. – 304 с.
Лангмейер Й. Психическая депривация в детском возрасте / Й. Лангмейер, З. Матейчек. – Прага: Авиценум, 1984. –
с.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.
Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М. : Международный гуманитарный фонд «Знание»,
– 312 с.
Мухина В. С. Психологическая помощь детям, воспитывающимся в учереждениях интернатного типа / В. С. Мухина // Вопр. психол. – 1989. – №1. – С. 32–39.
Практикум по гендерной психологии / под ред. И. С. Клециной. – СПб. : Питер, 2003. – 480 с.
Прихожан А.М. Психология сиротства. – 3-е изд. / А.М. Прихожан, Н.Н. Толстых. – СПб. : Питер, 2007. – 416 с.
Рибалка В. В. Психологія та педагогіка праці особистості: від
обдарованості дитини до майстерності дорослого / В. В. Рибалка. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2014. – 220 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The Editorial Board has the full right to publish original scientific papers containing results of theoretical and experimental research works which are not currently subject to review for publication in other scientific editions. The Author shall transfer to the editorial board of the Collection the right to spread the electronic version of the paper, as well as the electronic version of the paper translated into English (for papers originally submitted in Ukrainian and Russian) by all kinds of electronic means (placement at the official website of the Collection, electronic databases, repositories etc).
The Author of an article reserves the right to use materials of the paper, without approval with the editorial board and the founders of this Collection: a) partially or fully, for educational purposes; b) for writing own dissertation papers; c) for preparation of abstracts, conference reports and presentations.
The Author of an article can place electronic copies of the paper (including the final electronic version downloaded from the official website of the Collection) at:
- personal web resources of all Authors (websites, webpages, blogs etc.);
- web resources of the institutions where the Authors are employed (including electronic institutional repositories);
- non-profit public access web resources (for example, arXiv.org).
But in all cases, it is obligatory to have a bibliographic reference to the paper, or a hyperlink to its electronic copy placed at the official website of this Collection.