Ціннісні виміри духовної культури студентської молоді

Автор(и)

  • Я.М. Бугерко

DOI:

https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%25p

Ключові слова:

духовна культура, освітній процес, соціокультурний духовний простір ВНЗ, ціннісне самовизначення, духовно-творчий потенціал, духовний саморозвиток.

Анотація

У статті розглянуто психологічні особливості ціннісного самовизначення студентів в освітньому просторі ВНЗ, показано університетську освіту як складну систему продукування особливого соціокультурного і психодуховного середовища, яке сприяє зростанню духовно-творчого потенціалу студентів, реалізації їх конструктивної діяльнісної позиції щодо ціннісного формування власного буття, реалізації свого духовного призначення. Проаналізовано розвиток духовної культури студентів як процес поглиблення самопізнання, готовність і здатність молодої людини осягати і переосмислювати духовний досвід, реалізувати потребу в ціннісному самовизначенні. Розкрито духовний досвід як один із компонентів змісту освітнього процесу, специфічна своєрідність якого полягає в тому, що, на відміну від фахових знань, він не може задаватися за допомогою традиційних програмно-методичних засобів, а вимагає створення особливого соціокультурного і психодуховного середовища, нових форм міжсуб’єктної взаємодії. Показано, що спільна освітня діяльність педагога і студентів, яка побудована як ціннісно-смисловий процес міжсуб’єктного спілкування, сприяє активному, творчому, свідомому ставленню молодої людини до дійсності та уможливлює її духовне зростання. Охарактеризовано етапність духовного розвитку студентів в процесі паритетної освітньої взаємодії через: а) долучення їх до соціокультурних зв’язків і відношень, б) освоєння соціальних норм паритетної співдіяльності, в) оволодіння ціннісними уявленнями, г) сформованість ціннісного і відповідального ставлення до власної життєдіяльності. Зроблено висновок, що створений належним чином ціннісно-смисловий простір навчального закладу сприяє розвитку духовної культури студентів, усвідомленню ними власної культурної самобутності, культивування саморозвивальної системи цінностей.

Посилання

Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку : [навч.

посібник] / Іван Дмитрович Бех. – К. : Академвидав, 2012. –

с.

Бугерко Я. Ціннісно-смисловий простір вищого навчального закладу як чинник духовного саморозвитку студентів /

Ярослава Бугерко // Вища освіта України :теоретичний та

науково-методичний часопис. – 2013. – № 3 (50).– Т. 2. –

С. 256–260.

Бугерко Я. Динаміка різновидів рефлексії у модульно-розвивальному навчальному процесі / Ярослава Бугерко // Психологія і суспільство. – 2002. – № 3 – 4. – С.142–159.

Гуменюк О. Є. Психологія впливу : [монографія] / Оксана Євстахівна Гуменюк. – Тернопіль : Економічна думка,

– 304 с.

Карпенко З. Предмет і метод аксіопсихології особистості /

Зіновія Карпенко // Психологія і суспільство. – 2008. –

№ 1. – С. 35–62.

Кудрявцев В. Т. Предпосылки личностного роста в развивающем образовании / В. Т. Кудрявцев, Г. К. Уразалиева //

Вопросы психологии. – 2005. – № 4. – С. 52–64.

Нестеров А. К. Формирование духовной культуры студентов

педагогического университета в процессе освоения ценностного содержания культурологических дисциплин: автореф.

дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук : спец. 13.00.01

«Общая педагогика, история педагогики и образование». –

Оренбург, 2009. – 21 с.

Фурман А. Теорія освітньої діяльності як метасистема / Анатолій Фурман // Психологія і суспільство. – 2001. – № 3. –

С. 105–144; 2002. – № 3–4. – С. 20–58.

Юстус И. В. Теоретико-методологические основы развития

духовной культуры студентов университета: автореф. дис.

на соискание уч. cтепени докт. пед. наук : спец. 13.00.01

«Общая педагогика, история педагогики и образование» /

И. В. Юстус. – Самара, 2002. – 45 с.

##submission.downloads##

Як цитувати

Бугерко, Я. (2019). Ціннісні виміри духовної культури студентської молоді. Збірник наукових праць "Проблеми сучасної психології", (29). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2015-29.%p